Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

xbox 360 eller xbox one kontroll?

Ska beställa mig en ny kontroll men är lite fundersam om jag ska lägga till extra pengar på en one kontroll eller köra på den gamla hederliga 360. One kontrollen kostar 479:- inkl. frakt medans 360 kostar 318:- inkl frakt. Jag kan förmodligen hitta lite reviews vad som skiljer kontrollerna åt och åsikter men det känns ändå bättre att göra det på Sweclockers, har en känsla att man får lite ärligare svar med + och -.

Är one kontrollen värd 160 spänn extra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume(å)
Registrerad
Jun 2013

egentligen är det nog bara du som kan bestämma över det. om du har pengarna så visst, men det är ju din hand den ska vara i.

// i7 4770 // Asus Strix 1070 //

signin' out

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

One kontrollen är riktigt värdelös enligt mig jämfört med 360-kontrollen. One kontrollen känns plastig och är riktigt dålig kvalitet jämfört med med 360 + att joysticksen eller vad de heter är betyyydligt mycket bättre på 360.

Ryzen 1600 @ 3.75Ghz - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3066MHz CL14 - ASRock Fatal1ty Gaming K4 - Samsung 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G - AOC 2460PF 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av liquisole:

One kontrollen är riktigt värdelös enligt mig jämfört med 360-kontrollen. One kontrollen känns plastig och är riktigt dålig kvalitet jämfört med med 360 + att joysticksen eller vad de heter är betyyydligt mycket bättre på 360.

Blev inte så mycket feedback så jag nöjer mig helt enkelt med ditt tips om en 360 kontroll. Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Gillar båda, om du är fundersam åk till en affär o testa dem själv i din hand, är la inget mer än din personliga åsikt som gäller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008

Jag har både 360-kontrollen och numer den nya Xbox One Lunar-kontrollen. Jag upplever att Lunar kontrollern är bättre på alla punkter mot 360, den känns inte alls lika plastig, den känns rejäl, man glider inte med tummarna på joysticksen och man har ett bra grepp.

Jag tycker att det definitivt är värt att lägga lite mer pengar och köpa den nyare handkontrollen

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

@Specias:

hah , du kan ju inte haft den länge om du gillar den mer än 360-kontrollen ...Skämtosido smaksak men den nya känns billigare (knakar och har konstiga ljud) samt har mycket halare joysticks till skillnad från 360. Det tycker även de flesta jag lirar med. Men som sagt, smaksak

Ryzen 1600 @ 3.75Ghz - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3066MHz CL14 - ASRock Fatal1ty Gaming K4 - Samsung 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G - AOC 2460PF 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av liquisole:

@Specias:

hah , du kan ju inte haft den länge om du gillar den mer än 360-kontrollen ...Skämtosido smaksak men den nya känns billigare (knakar och har konstiga ljud) samt har mycket halare joysticks till skillnad från 360. Det tycker även de flesta jag lirar med. Men som sagt, smaksak

Jag föredrar också One kontrollern, tycker den är mycket skönare att hålla i och har även beställt en trådlös adapter nu så då lägger jag 360 kontrollern under sängen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

En direkt fördel med one-kontrollen om man kör windows 10 är att den har stöd direkt i windows.
Man kopplar in den med usb helt enkelt.
Med 360-kontrollrn behövs väl en adapter.

Jag har två one-kontroller till mitt xbone. Den som följde med, en vit, knarrar och käns litr ranglig. Den andra, en camo-färgad känns mycket stadigare.

Kanske inte säger så mycket annat än att man inte kan dra dom över en kam.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av LeVvE:

Jag föredrar också One kontrollern, tycker den är mycket skönare att hålla i och har även beställt en trådlös adapter nu så då lägger jag 360 kontrollern under sängen.

Får jag fråga vart du köpte den trådlösa adaptern? Är själv på jakt efter en sådan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av liquisole:

@Specias:

Hmm, det här låter bekant.. Det du pratar om tror jag gäller de första One-kontrollerna som tillverkades. Att de höll lägre kvalitet. För min One-kontroll knarrar ingenting och jag känner att jag har ett riktigt bra grepp. Mot 360 kontrollen glider jag alltid med tummen på joysticken och att den knarrar och har sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

@Specias:
Finns att förbeställa på webbhallen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Specias:

Får jag fråga vart du köpte den trådlösa adaptern? Är själv på jakt efter en sådan

Inet men jag har inte fått den än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CheeseBay
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Med 360-kontrollrn behövs väl en adapter.

Om man har en trådlös 360-kontroll så behövs adapter. Annars så kopplar man bara in den via USB och det fungerar hur bra som helst.

Chassi: Enthoo Evolv ATX |
Kylare: Corsair H110i GT | CPU: i7 6700K@4,7Ghz | GPU: EVGA GTX 1080 Classified | Moderkort: ASUS Sabertooth Z170 S | Minne: 16GB HyperX Fury 2133Mhz | Hårddisk: 2xSamsung 850 EVO 250GB RAID 0 | Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Squedo:

Om man har en trådlös 360-kontroll så behövs adapter. Annars så kopplar man bara in den via USB och det fungerar hur bra som helst.

Hade helt glömt att det finns en som är gjord för windows. Sorry

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Squedo:

Min 360 kontroll fungerar INTE "hur bra som helst" på mitt system, och har inte gjort sedan Windows 7 tiderna. Random disconnects/fungerar inte alls innan man laddar ner drivrutiner och lyckas installera dem (inte så enkelt då nyare OS nekar dem). Min One fungerar dock hur bra som helst, även i moderna OS. Även betydligt skönare för de med större händer.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CheeseBay
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Flygman:

Min 360 kontroll fungerar INTE "hur bra som helst" på mitt system, och har inte gjort sedan Windows 7 tiderna. Random disconnects/fungerar inte alls innan man laddar ner drivrutiner och lyckas installera dem (inte så enkelt då nyare OS nekar dem). Min One fungerar dock hur bra som helst, även i moderna OS. Även betydligt skönare för de med större händer.

Har aldrig installerat några drivrutiner manuellt på mitt system sedan jag införskaffade dosan för cirka 1år sedan. Det var bara att plugga in i USB och köra. Inga problem.

Kylare: Corsair H110i GT | CPU: i7 6700K@4,7Ghz | GPU: EVGA GTX 1080 Classified | Moderkort: ASUS Sabertooth Z170 S | Minne: 16GB HyperX Fury 2133Mhz | Hårddisk: 2xSamsung 850 EVO 250GB RAID 0 | Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Squedo:

Har aldrig installerat några drivrutiner manuellt på mitt system sedan jag införskaffade dosan för cirka 1år sedan. Det var bara att plugga in i USB och köra. Inga problem.

Okej. Vilket OS kör du?
Många har tyvärr problem med att kontrollen inte fungerar natively i W10.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CheeseBay
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Flygman:

Okej. Vilket OS kör du?
Många har tyvärr problem med att kontrollen inte fungerar natively i W10.

Jag kör med W10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Bytte min 360 kontroller mot en One controller - tog en vecka eller två innan jag gillade den, nu har jag packat undan 360 controllern. One känns gedignare och smidigare men trögare trigger knappar. Spakarna känns spänstigare däremot. Inte jättestor skillnad men men...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2009

Måste även jag få flika in med att ge en röst åt One kontrollern. Jag tycker MS har gjort detta till en värdig ersättare till 360 kontrollen som är sämre på alla punkter. Inte minst D-padden som är oduglig på 360:s dito

Chassi: Fractal Define R4 Moderkort: ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO CPU: AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz GPU: MSI GTX 970 TwinFroZr SSD: KINGSTON V300 120GB HDD: 3X Western Digital Green 2TB RAM:Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 (CMK16GX4M2A2666C16R) Nätaggregat: XFX 750W 80+ Brons Modulär Tangentbord: Qpad MK85 Mus: Qpad OM75 PRO Skärm: ASUS VG248 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CheeseBay
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av N0tepad:

Måste även jag få flika in med att ge en röst åt One kontrollern. Jag tycker MS har gjort detta till en värdig ersättare till 360 kontrollen som är sämre på alla punkter. Inte minst D-padden som är oduglig på 360:s dito

Måste faktiskt hålla med om D-padden, riktigt dålig på 360-kontrollen.

Hur är triggers och spakarna på One jämfört med 360?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Går det att få One-kontrollen trådlös till Windows 10?

[Asus P8Z68-V PRO/Gen3] [Intel i7 2600K@4,5 Ghz] [Noctua NH-U12P] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [Corsair Vengeance 16 gb 1600mhz] [2x Samsung EVO 250 GB] [Corsair Force 3 120 Gb] [2x OCZ Agility 3 120 GB] [Seasonic Focus+ Gold 650 W] [FD Meshify C][Synology DS212 2x2 TB NAS] [Konnekt 8 FW ljudkort] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [Corsair K70 RGB] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av kevve1:

Ska beställa mig en ny kontroll men är lite fundersam om jag ska lägga till extra pengar på en one kontroll eller köra på den gamla hederliga 360. One kontrollen kostar 479:- inkl. frakt medans 360 kostar 318:- inkl frakt. Jag kan förmodligen hitta lite reviews vad som skiljer kontrollerna åt och åsikter men det känns ändå bättre att göra det på Sweclockers, har en känsla att man får lite ärligare svar med + och -.

Är one kontrollen värd 160 spänn extra?

Vad du än väljer kommer det inte vara en big deal så att säga, speciellt när du inte använt någon av dem om ajg förstår det rätt tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av bluppblupp:

Går det att få One-kontrollen trådlös till Windows 10?

Om du läser tidigare inlägg i tråden så ser du att det finns att förbeställa på både webhallen och inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2014

Till datorn kör jag med min PS4 kontroll. Funkar prima om du har en sån liggandes. Annars skulle jag personligen satsa på en 360 kontroll.

Moderkort: MSI Z97-G43 GAMING, Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series, HDD1: Transcend ssd 250 Gb, HDD2: Hdd 500 Gb, CPU: I5 4460, GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, Tangentbord: Func kb-460 (Mx brown), Mus: Roccat savu, Monitor: benq xl2411z, Nätagg: Be quiet kraft 600W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Tycker att Xbox 360 Transforming D-pad (originalet) är bästa handkontrollen, men tror tyvärr den är svår att få tag på i dagsläget. Nyare versioner har ofta de gamla analogspakarna, samt plastigare känsla i övrigt (omålade eller högblank färg):
http://www.ign.com/articles/2010/11/13/xbox-360-transforming-...

Har fyra andra handkontroller till 360:n, varav två är helt standard (vit från gammal 360, samt svarta från PC wireless kit) samt två andra med Transforming D-pad (Gears of War edition). Ingen av dessa är dock i närheten av samma kvalitet och känsla som originalet med Transforming D-Pad.

Xbox One kontrollen gillar jag inte alls, men har hittills bara spelat med den plastiga versionen som finns till demo-maskinerna (Mediamarkt, Webhallen etc).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av lennartstek:

Vad du än väljer kommer det inte vara en big deal så att säga, speciellt när du inte använt någon av dem om ajg förstår det rätt tidigare.

Jo, haft en 360 kontroll tidigare men inte testat en Xbox One så det var lite därför jag frågade.