Få dubbla varor vid beställning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2013

Få dubbla varor vid beställning?

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Klicka på citera när du ska svara någon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Antingen så säger du ingenting och hoppas på att butiken inte märker ngt (Vilket är väldigt osannolikt).
Eller så kontaktar du dem och ber om att få ett returnblankett som gör att du slipper betala frakt osv.

Edit*
Om du inte kontaktar butiken, och inte får något meddelande så kan det komma en faktura på den andra produkten.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Du är skyldig att ta kontakt med butiken för att lösa vad som ska ske, ska du betala för den extra varan, skicka tillbaka den eller få behålla den. Du ska dock inte betala för någon frakt!
Om du inte gör det blir du oavsett vad betalningsskyldig om butiken kommer på det och juridiska handlingar kan ske.

I7 8700K @4.5, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Stor eller liten butik? Är det en större hade jag inte brytt mig, de tjänar bra nog ändå. OM de kontakter dig säger du bara att du vill ha ersättning för att skaffa en kartong/paketera och köra till ombudet, samt då returblankett hemskickad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Butiken har gjort fel.
Du kommer no inte bli betalningsskyldig om du bara skulle ignorera detta.
Har du beställt en och bara fått en säger du.
Det skullebli för omständigt och kostsamt för butiken att driva det vidare.
Moraliskt sett sådana du ju meddela och be om att få skicka det tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

En stor butik som har stora kvantiteter på lagret kommer aldrig märka de
Tar för mycket resurser för att kolla alla kunders vikt på kollit emot postens invägning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011

Du kan i princip enbart få laglig rätt till den extra varan om du erhållit den i god tro. Eftersom du och bolaget är medvetna om att du endast har beställt en HDD, vilket kan kontrolleras genom ordern, kan du i detta fall i princip aldrig vara i god tro.

Du har ingen uttrycklig skyldighet att kontakta butiken, men om/när de upptäcker misstaget kan du bli skyldig att prestera en hårddisk till dem. Jag rekommenderar att du kontaktar butiken för att få det åtgärdat, det blir tråkigt om de kommer på misstaget senare. Självklart ska butiken stå för eventuella fraktkostnader.

Det är väl det i korta drag. Källa: juriststudent

CPU: Intel Core i7-4790K Moderkort: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB (4x4GB) 2133Mhz CL9 SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Corsair H105 + 2x Corsair SP120 Quiet Ed. PWM Chassi: Fractal Design Arc Mini R2
Laptop: Lenovo U330 Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Dizzzad:

En stor butik som har stora kvantiteter på lagret kommer aldrig märka de
Tar för mycket resurser för att kolla alla kunders vikt på kollit emot postens invägning.

Det kommer dom, dom kommer märka att lagersaldot inte stämmer och även troligen se vart den tagit vägen.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Står det levererat 1 styck och det kommer 2 i samma paket så är det moralen som styr.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

Jag hade kontakt butiken. Med lite tur får du behålla varan.

Väldigt segt om dom kontaktar dig om typ ett halvår och du måste skicka tillbaka varan. Bättre att lösa det direkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Kommer snart en sån här tråd i veckan.
Har folk inget vett i skallen?
Gör på samma sätt som om du hade fått för lite i en beställning.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Treant:

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Jag hade kontaktat butiken och berättat att jag fått en extra disk, behåller man den kan de kontakta en i en viss tid efteråt och kräva betalt eller varan tillbaka.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Broken-arrow:

Det kommer dom, dom kommer märka att lagersaldot inte stämmer och även troligen se vart den tagit vägen.

Jag jobbar på lagret på en av Sveriges största ehandeln företag.

Har vi 600 st diskar på plockplats så upptäckts differanser först när saldot kryper till under 10 eller vid påfyllning, och då har du ca 500 kunder att gå igenom

Därför sätter man 100% koll på packning.
Har man då inhyrd personal som skiter i vilket så kommer differanser ALDRIG att hittas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Finns trådar om detta..
Slutsats: kontakta butiken och berätta vad som hänt.

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tekniskt sett så har företaget enligt lagen rätt att få tillbaka sin ena hårddisk om det märks inom två år(tror jag). Så lika bra att skicka tillbaka den.

Vill du vara oärlig så finns det inget sätt för dom att bevisa att just DU har fått den hårddisken som saknas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av l4nky:

Tekniskt sett så har företaget enligt lagen rätt att få tillbaka sin ena hårddisk om det märks inom två år(tror jag). Så lika bra att skicka tillbaka den.

Vill du vara oärlig så finns det inget sätt för dom att bevisa att just DU har fått den hårddisken som saknas.

För privatpersoner har företag 3år på sig att fakturera.

De flesta större företagen filmar packningen, så visst kan de bevisa om de lägger manken till.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Treant:

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Behåll den och se vad som händer.

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Säger som alltid när såna här trådar ploppar upp. Vad säger ditt samvete dig?
För självklart vet du vad det rätta är att göra? Det vet du garanterat.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Roxxer strand
Registrerad
Dec 2009

Det finns en tråd redan om just detta dilemma.
Har för mig att E-bolaget tog till strid när han inte ville betala för den "andra" varan

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jun 2010

Visst är det mycket moralen som styr, men tänk om du hade packat upp och fått en nallebjörn istället!?
Vad du hade gjort då är ju ganska självklart, kontaktat butiken...så gör det och de kommer säkert att belöna dig för din ärlighet.

En jädra massa prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Vem vill skita ner sina fingrar för en HD ring och berätta. Troligt vis så antar jag att du inte ens behöver en extra hd.

Du har inga fördelar med att inte tala sanning.
Att föreslå att hålla tyst visar på dålig moral det är inget som vi behöver mer av i Sverige.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Nej du får inte de extra sakerna gratis utan vidare, såklart. Kontakta företaget och be dom bifoga fraktsedel innan du hamnar i trubbel, för det kan du göra.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Scenario: Jag äger en svensk onlinebutik och får beställning på en hårddisk, men av någon anledning betalar köparen dubbelt så mycket för den.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta köparen? Vad händer om jag inte gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel 4670K@4.4GHz|Asus Z87M-PLUS|MSI GTX970|Crucial Ballistix Sport 2x4 GB|Fractal Design Arc Mini R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Daumier:

Du kan i princip enbart få laglig rätt till den extra varan om du erhållit den i god tro. Eftersom du och bolaget är medvetna om att du endast har beställt en HDD, vilket kan kontrolleras genom ordern, kan du i detta fall i princip aldrig vara i god tro.

Du har ingen uttrycklig skyldighet att kontakta butiken, men om/när de upptäcker misstaget kan du bli skyldig att prestera en hårddisk till dem. Jag rekommenderar att du kontaktar butiken för att få det åtgärdat, det blir tråkigt om de kommer på misstaget senare. Självklart ska butiken stå för eventuella fraktkostnader.

Det är väl det i korta drag. Källa: juriststudent

Det är väl brukligt att säga att det visst finns en skyldighet att påtala en felleverans, tro det eller ej, men i första hand till polis och i andra hand till den som levererat. Det finns till och med straffbestämmelser, fyndförseelse alt. olovligt förfogande, om just detta.

/Seriously

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Seriously:

Det är väl brukligt att säga att det visst finns en skyldighet att påtala en felleverans, tro det eller ej, men i första hand till polis och i andra hand till den som levererat. Det finns till och med straffbestämmelser, fyndförseelse alt. olovligt förfogande, om just detta.

Fyndförseelse kräver stöd i lag och lagstöd för att köparen har en skyldighet att kontakta polis vid felleverans känner iaf inte jag till. Olovligt förfarande känns som ett gränsfall, möjligen tillämpligt. Vill fortfarande påstå att det inte finns någon lagstadgad skyldighet att meddela köparen, men det är smart att göra så.

Det föreligger visserligen fel på varan enligt 17 § KöpL resp. 16 § KkL i fråga om mängd men det ger köparen en möjlighet att åberopa vissa åtgärder, ingen skyldighet. Det finns inte heller något i AvtL som är direkt användbart i det här fallet i just denna punkt.

Men nu har jag bara snabbt gått igenom lagarna, huvudet är annars fyllt med associationsrätt. Ge gärna en källa av vart denna skyldighet kommer ifrån, alltid kul att lära sig något nytt!

CPU: Intel Core i7-4790K Moderkort: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB (4x4GB) 2133Mhz CL9 SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Corsair H105 + 2x Corsair SP120 Quiet Ed. PWM Chassi: Fractal Design Arc Mini R2
Laptop: Lenovo U330 Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Om jag hade beställt en hårddisk och fått 2st så skulle jag ha kontaktat det företaget jag beställde ifrån och bett om en retursedel. ärligheten varar längst!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Daumier:

Fyndförseelse kräver stöd i lag och lagstöd för att köparen har en skyldighet att kontakta polis vid felleverans känner iaf inte jag till. Olovligt förfarande känns som ett gränsfall, möjligen tillämpligt. Vill fortfarande påstå att det inte finns någon lagstadgad skyldighet att meddela köparen, men det är smart att göra så.

Det föreligger visserligen fel på varan enligt 17 § KöpL resp. 16 § KkL i fråga om mängd men det ger köparen en möjlighet att åberopa vissa åtgärder, ingen skyldighet. Det finns inte heller något i AvtL som är direkt användbart i det här fallet i just denna punkt.

Men nu har jag bara snabbt gått igenom lagarna, huvudet är annars fyllt med associationsrätt. Ge gärna en källa av vart denna skyldighet kommer ifrån, alltid kul att lära sig något nytt!

Det finns en gammal lag om hittegods, lag (1938:121), i vilket det bland annat framgår att den som hittar något snarast ska anmäla fyndet hos polisen, alternativt till ägaren om man vet vem som är ägare.

Om fyndförseelse se 10 kap. 8 § brottsbalken, om olovligt förfogande se 10 kap. 4 § samma lag.

Jag tror att felbegreppet i köplagen främst är inriktat på det fall då köparen får för få varor, men det kanske skulle gå att argumentera för att den är tillämplig också när köparen får för många varor

Lycka till med associationsrätten!

/Seriously

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Seriously:

Det finns en gammal lag om hittegods, lag (1938:121), i vilket det bland annat framgår att den som hittar något snarast ska anmäla fyndet hos polisen, alternativt till ägaren om man vet vem som är ägare.

Om fyndförseelse se 10 kap. 8 § brottsbalken, om olovligt förfogande se 10 kap. 4 § samma lag.

Jag tror att felbegreppet i köplagen främst är inriktat på det fall då köparen får för få varor, men det kanske skulle gå att argumentera för att den är tillämplig också när köparen får för många varor

Lycka till med associationsrätten!

Hittegods är ju något helt annat. Här är det ju fel leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Broken-arrow:

Hittegods är ju något helt annat. Här är det ju fel leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

TS "hittade" ju faktiskt två varor i sitt paket

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Treant:

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Har hänt mig jag fick en dubbelleverans, ringde in fick båda betalade för en som tack för min ärlighet. Om du behöver fundera över vad som är rätt så misstänker jag att du vill göra en sak men vet att det rätta är att ringa till butiken.

Sen att säga som någon sa ovan, "Stor eller liten butik? Är det en större hade jag inte brytt mig, de tjänar bra nog ändå" bra moralkompass på den....

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?