Vad är hett inom yrkena Programmerare och IT säkerhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Death Star
Registrerad
Dec 2004

Vad är hett inom yrkena Programmerare och IT säkerhet

Jag funderar på att ta och läsa antingen mot någon sorts programmering (HTML, CSS, Javascript, Databas etc. inte C eller c++)
eller IT säkerhet.

Vilka språk är heta inom programmering som junior, ny examinerad? Vad MÅSTE jag kunna?

IT-säkerhet är också ett stort område, men vart ligger fokus på det ämnet? Är det en del programmering och nätverk eller bara nätverk?

Jag kan lite HTML, CSS. och Nätverk. Håller just nu på med självstudier inom Javascript.

Syftet med frågorna är så att jag inte läser något meningslöst och får svårt med att finna ett jobb efter utbildningen.

Någon som har erfarenhet inom dessa områden?

Lightsaber - Black armour - and balls!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

C# verkar väldigt populärt just nu.

Fractal Design Define R5 ASUS Z97-P i7 4790k @ 4.7GHz Msi GTX1080 Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2013

Kan direkt säga att du inte alls är intresserad av programmering, du är intresserad av webbutveckling. Börja med PHP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Satsa på JQuery och t.ex AngularJS/ReactJS/KnockoutJS samt Less/SASS/CSS3. Sedan C#/Java för backend delen.

Moderkort: ASUS Z97-A | Proccesor: i7 4790K @ 4Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Ram: ADATA 16GB 1600MHz | Chassi: Fractal Design R4 | Grafikkort: EVGA Geforce 980 | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold | Lagring: 2x Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | 1x WD Blue 1TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Du vill utveckla för webben. Mitt tips: Börja med att förstå HTML och CSS, sen lär du dig JavaScript. Med det så förstår du grunderna till front end. När du är säker på dom bitarna kollar du på PHP och MySQL (tillsammans med HTML och JavaScript), så kan du grunderna till back end. Sen väljer du vilken du gillar mest.
Och lär dig grunderna först, sitt inte med nått konstigt ramverk eller bibliotek, finns inget som är lika irriterande som när nån har X års erfarenhet av utveckling och inte kan använda simpla inbyggda PHP funktioner etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Death Star
Registrerad
Dec 2004

Tack

Det lutar just nu mot webbutveckling. Precis som ni skrev. Kör på med HTML, CSS, Javascript. För att sedan gå in på andra relevanta områden.

Är dock nyfiken på om vad IT säkerhet syftar på. Vad för bakgrund har dessa personer? utbildningar osv

Lightsaber - Black armour - and balls!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2013

@kotz: IT säkerhet är i dagsläget mycket inom webbutveckling (SQL Injection, Cross site scripting osv). Men på en mer avancerad nivå så behövs ganska omfattande kunskap, till exempel olika former av paketanalysering och "sniffning" för att kartlägga och inspektera nätverkstrafik, lågnivå-programmering och felsökning (Assembler, C osv) för att hitta 0-days så som buffer overflow exploits. Beror ju på om du vill vara en pentester eller en utvecklare med inriktning IT säkerhet, finns många sätt att applicera det på. Om du vill utveckla supersäker nätverksutrustning hos något företag (eller själv) så är tex C programmering i praktiken ett måste.

Sen är såklart grunder i nätverksteknik också ett grundläggande basbehov för allt inom IT-säkerhet, lär dig hur internet är kopplat i detail med POP-routrar, ARP-protokoll osv.