Ska det skvalpa lite om en radiator, typ Kelvin serien

Permalänk
Medlem

Ska det skvalpa lite om en radiator, typ Kelvin serien

Ja som topic lyder.
Skulle byta fläktar på min Fractal design Kelvin S24 aio kylare. Upptäckte att det skvalpade lite när jag skakade lite på radiatorn. Tänkte inte på om det gjorde det när jag monterade den första gången. Är det normalt? Var skulle vattnet tagit vägen om det försvunnit liksom?
Uppskattar snabbt svar då datorn ligger på arbetsbänken nu. I min värld så kan inte vatten röra sig om det är 100% fullt i ett system. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Ja som topic lyder.
Skulle byta fläktar på min Fractal design Kelvin S24 aio kylare. Upptäckte att det skvalpade lite när jag skakade lite på radiatorn. Tänkte inte på om det gjorde det när jag monterade den första gången. Är det normalt? Var skulle vattnet tagit vägen om det försvunnit liksom?
Uppskattar snabbt svar då datorn ligger på arbetsbänken nu. I min värld så kan inte vatten röra sig om det är 100% fullt i ett system. Eller tänker jag fel?

inte för att jag har en aio kylare, men ett vatten system ska inte fyllas fullt för då kan vissa delar gå sönder, tänkt dig som en bils kylar system, det finns en gräns på hur mycket man ska fylla systemet. Tror inte det är någon fara med att det skvalpar, och det kan ha avdunstat lite kanske? Vissa fabrikat har ju så att du kan tömma och fylla på men vissa är ju helt slutna. (ni får gärna rätta mig om jag har fel, gick bara efter principen från en bil. Men det kanske blir fel)

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Vattnet cirkulerar ju hela tiden, så nog rör det sig alltid. Sen vet jag inte angående fyllnadsmängd.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle bli svårare att bygga systemen om de skulle vara helt fyllda med vätska eftersom vätska inte kan komprimeras vid normala omgivningsförutsättningar, det skulle alltså kräva nått som kan hantera volymökningen vid tempstegringen som sker, lämna lite plats för luft (gas) i systemet är väldigt billigt och enkelt jämfört med att tex använda något som kan byta mått på annat sätt och det löser uppgiften, fyller man systemet utan att ge vätskan möjlighet att expandera så lär något spricka och börja läcka eller så kräver det tryckkärl som pressar upp kostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok! Ja temperaturerna är det ju inget fel på så jag förutsätter att det är som det ska då! Lät bara som det var så lite i

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Ok! Ja temperaturerna är det ju inget fel på så jag förutsätter att det är som det ska då! Lät bara som det var så lite i

Ingen fara att det låter lite.

Kolla pumpen bara så att den inte "skrapar"
Kan vara det som låter, och det är ett allvarligt fel. Lägger pumpen av = inget vattenflöde, och ja, då överhettas datorn.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Kan till 99,9% konstatera att så inte är fallet. Det som låter är när vattenmassorna förflyttar sig när jag vänder på radiatorn. Som när man vänder en halvfull PET flaska åt olika håll

Skrivet av Ain0k:

Ingen fara att det låter lite.

Kolla pumpen bara så att den inte "skrapar"
Kan vara det som låter, och det är ett allvarligt fel. Lägger pumpen av = inget vattenflöde, och ja, då överhettas datorn.