Fallout 4 på skiva saknar vissa filer – kräver Steam för installation

Permalänk
Melding Plague

Fallout 4 på skiva saknar vissa filer – kräver Steam för installation

Fysisk utgåva till trots, den som laddat upp inför kommande Fallout 4 behöver även tillgång till internet. Skivorna innehåller endast en del av materialet som krävs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är ett bra sätt att lösa piratkopieringen på. Du slipper onödiga skydd, *host* EA *host*, samt att dem använder en tjänst som är relativt stabil.

Bortsett från piratkopiering. Att ha spel på mellan 30-60GB och få in dessa på CD skivor kanske inte är hållbart i slutet? Saker och ting utvecklas, och jag tror att skivor kommer fasas ut mer och mer.

Lite synd för dem utan internet, men det är en svår nöt att knäcka.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Är väl likadant för alla spel som använder steamworks?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker detta är ett bra sätt att lösa piratkopieringen på. Du slipper onödiga skydd, *host* EA *host*, samt att dem använder en tjänst som är relativt stabil.

Lite synd för dem utan internet, men det är en svår nöt att knäcka.

Hur löser detta piratkopieringen?
Har ju inget med fysisk media eller något att göra då du lika gärna kan köpa det helt digitalt.
Kommer crackas lika fort som alla andra spel typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

För att folk köper det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

Samlarvärde, vissa samlar på böcker och vissa samlar på spel

förövrigt så förstår jag inte vilka människor som är seriösa PC gamers som sitter och gamear utan rejäl internetuppkoppling för 99,9% av alla spel som släpps idag är ju inriktade mot multiplayer spelande, om man nu inte har någon stabil uppkoppling finns ju alltid konsoler

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Grumie:
Det finns stackare som sitter på hastigheter under 10Mbit, då är det nästan snabbare att åka in till närmaste by, köpa det på skiva, åka hem och installera spelet.
Jag personligen köper det mesta digitalt, går snabbare att installera än från skiva.
Prisa snabba internethastigheter!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

För att det finns folk med långsamt internet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Moriquende:

För att det finns folk med långsamt internet.

Skulle jag också skriva.
Alla har inte 100Mb/s ner.

Vissa sitter still på 5/2 , 7/2 ,10/2 etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Det var samma visa med Fallout New Vegas där man behövde internet för Steam.
Ser inget nytt med detta alls.

EDIT: Det är lönlöst att köpa PC-spel på fysiskt medium idag, du kan aldrig installera dem offline ändå som du kunde förr.
Lika bra dem slutar med att tillverka dessa onödiga medium och sparar på naturens resurser istället, allt sker ju digitalt idag ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Samlarvärde, vissa samlar på böcker och vissa samlar på spel

förövrigt så förstår jag inte vilka människor som är seriösa PC gamers som sitter och gamear utan rejäl internetuppkoppling för 99,9% av alla spel som släpps idag är ju inriktade mot multiplayer spelande, om man nu inte har någon stabil uppkoppling finns ju alltid konsoler

Samlarvärde på PC spel som blir värdelösa så fort du använder cd-keyn?

PC spel tappar allt värde så fort du använder nyckeln, det finns inge värde då du inte kan sälja vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

För att vissa personer är studenter som enbart har tillgång till universitetnätet. Och genom det nätet tar det ca. 15 h att tanka ned 30 gb. (Obs: 15 h är generöst)

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur smart jag trodde att jag var när jag köpte en Blu-ray läsare till datorn för att framtidssäkra den.

Tji fick jag.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk

Hoppas verkligen inte att det är som Metal Gear. 90% av innehållet kan man ju i alla fall lägga på skivan. Riktigt fruktansvärt när man sitter med mobilt bredband (med limit) eller liknande.
Känns löjligt att gå till en polare i stan för att låna hans uppkoppling för att hämta ett spel och kasta in på en USB-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hur löser detta piratkopieringen?
Har ju inget med fysisk media eller något att göra då du lika gärna kan köpa det helt digitalt.
Kommer crackas lika fort som alla andra spel typ.

Jag är inte så insatt i det här med piratkopiering, men jag antar att detta i alla fall hjälper till? I slutändan så börjar spelen bli extremt stora, så att få in mellan 30-40GB på skivor och skicka ut blir kanske inte hållbart i längden.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boomerino:

Kommer ihåg hur smart jag trodde att jag var när jag köpte en Blu-ray läsare till datorn för att framtidssäkra den.

Tji fick jag.

Säg inte det, senaste ASUS DVD/Blu-Ray brännaren jag köpte har stöd för BD skivor upp till 128Gb samt M-Disc.
För arkivering och backup av känslig data kan jag faktiskt se en liten potential i detta då jag har mycket backup på vanliga BD skivor idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Samlarvärde på PC spel som blir värdelösa så fort du använder cd-keyn?

PC spel tappar allt värde så fort du använder nyckeln, det finns inge värde då du inte kan sälja vidare.

känner många som samlar på fodralen bara och har dom som "skrytobjekt" vet inte hur många jag har varit hemma hos som har sina WoW expansioner uppradade efter varandra t.ex. eller CoD spel efter varandra osv..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har gärna spelen på skiva, då kan man spela spelet även efter tjänsten (Steam i detta fall) försvunnit...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Samma sak var det med Fallout New Vegas, det följde med en installationsfil för Steam och sedan fick man ladda ner spelet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Jag gillar det här. Det är helt klart #framtiden och leder till att döda plastskivorna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vet någon hur mycket data som ligger på skivan respektive måste laddas ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag gillar det här. Det är helt klart #framtiden

Absolut, bara utbyggnaden av fiber sker i samma utveckling.
Vilket det inte gör.

Bara kolla bredbandskartan på PTS, en hel del röda områden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har gärna spelen på skiva, då kan man spela spelet även efter tjänsten (Steam i detta fall) försvunnit...

Japp, du kan i bästa fall spela den trasiga, opatchade varianten av spelat...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
99:e percentilen

Om det handlar om några megabyte ser jag inte det som ett jätteproblem i praktiken, men om det är flera gigabyte man måste ladda ner (vilket jag gissar på) är det ganska svinigt mot alla ADSL-plågade gamers som köper spelet på skiva för att just slippa vänta överdrivet länge på att nedladdningen ska bli klar.

Optisk läsare har jag själv inte haft på ett tag, då jag tycker det känns förlegat. När jag hade 8 Mbit/s laddade jag ner alla spel (BF3, BF4 och CS:GO) från Steam/Origin, men jag sparade dem sedan på en extern disk för att inte behöva ladda ner dem igen efter ominstallation av Windows. Det blev ca 100 GB totalt, så det är ganska stora mängder data det handlar om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Idioti... Tänk på alla gamla goda spel till C64 och Amiga o.s.v. som nu kan finnas på museum tillsammans... De spel som släpps nu och som kräver tillgång till internet går komplett i graven i samma sekund som servern som krävs för spelets installation, går i graven. Tragiskt. Dessutom... Varför släppa på skiva ö.h.t när internet ändå är ett måste för att installera skiten? Tror de flesta som har internet idag har ett internet som är snabbare än att installera från en långsam jävla skiva Oigenomtänkt och dåligt tycker jag!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker det är en bra mellanväg.

Istället som förra släppet, Metal Gear Solid - The Phantom Pain - så är ju detta en lösning för att ge användare med begränsad åtkomst till Internet i form utav data-låst 3G/4G -uppkopplingar.

Nu vet jag inte hur mycket det är som skall laddas ner från Steam, men säg att det är mallan 300-1000mb, så är det rimligt i mitt huvud, istället för 40gb+ då man hade sprängt både datatak OCH extra mobildata som skulle behövts köpas in för att klara det.

Så jag tycker nog detta är en bra medelväg att gå.
De som vill ha det på skiva, får det - samt en liten hint om att "Hej!, framtiden ringde och sa att Internet och nedladdningar varit standard nu i många år, så här kommer iaf en hjälp på vägen!"

... Argumentet med att "Vissa folk har kanske inte Internet?" - är helt dött för mig.
Vem har inte Internet idag ? dah.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

För att vissa personer är studenter som enbart har tillgång till universitetnätet. Och genom det nätet tar det ca. 15 h att tanka ned 30 gb. (Obs: 15 h är generöst)

Detta låter helt sjukt! Vilka universitet sitter inte på jättebreda fiberlinor? Jag går på Chalmers och bor hos SGS, 100/100 i bostaden och ännu snabbare i skolan.

Det låter helt galet att du måste sitta på vad du beskriver som 0,5MB/s vilket motsvarar 4Mbit/s. Är det ens lagligt i Sverige år 2015?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Detta låter helt sjukt! Vilka universitet sitter inte på jättebreda fiberlinor? Jag går på Chalmers och bor hos SGS, 100/100 i bostaden och ännu snabbare i skolan.

Det låter helt galet att du måste sitta på vad du beskriver som 0,5MB/s vilket motsvarar 4Mbit/s. Är det ens lagligt i Sverige år 2015?!?

I skolan går det rätt bra, men i studentlägenheterna är det segt. Jag får skatta mig lycklig när jag får 1Mbit/s haha.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Detta låter helt sjukt! Vilka universitet sitter inte på jättebreda fiberlinor? Jag går på Chalmers och bor hos SGS, 100/100 i bostaden och ännu snabbare i skolan.

Det låter helt galet att du måste sitta på vad du beskriver som 0,5MB/s vilket motsvarar 4Mbit/s. Är det ens lagligt i Sverige år 2015?!?

Går på Chalmers och har inte en aning om hur bredbandstäckningen ser ut.
Det borde vara olagligt med ******* på Chalmers.