Fraktkostnad vid nyttjande av ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Fraktkostnad vid nyttjande av ångerrätt?

Hej,

Jag hittar ingen information om detta på er sida så jag undrar hur det går till när man vill nyttja sin ångerrätt. Jag köpte t.ex. en vara från Komplett för ett tag sedan, och där tvingades jag betala 215 kr för att returnera ett litet lätt paket på några hundra gram. Vad har Inet för policy, och säljer ni t.ex. Postnords MyPack Retur till de som vill nyttja ångerrätten?

Permalänk
Inaktiv

Står rätt tydligt i avsnittet Ångerrätt vid distansavtal (privatkonsument).

http://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

"Ångerrätt vid distansavtal (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument fjorton (14) dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en återköpsanmälan på www.inet.se/support. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och i förekommande fall vara tydligt märkt med returnummer. Varan bör vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong) då det åligger kund att produkten inkommer till Inet AB samt att den inte skadas under returtransporten.
Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor.
Vid fullt godkännande av ångerrätt återbetalas hela beloppet kunden betalt för varan inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen inom fjorton (14) dagar."

Permalänk
Medlem

Alltid när jag har returnerat till Inet så har det kostat 100:-.
Komplett har ju fri retur. Varför betalade du?

Permalänk
Inet
Skrivet av Sveklockarn:

Hej,

Jag hittar ingen information om detta på er sida så jag undrar hur det går till när man vill nyttja sin ångerrätt. Jag köpte t.ex. en vara från Komplett för ett tag sedan, och där tvingades jag betala 215 kr för att returnera ett litet lätt paket på några hundra gram. Vad har Inet för policy, och säljer ni t.ex. Postnords MyPack Retur till de som vill nyttja ångerrätten?

Vi utnyttjande av ångerrätten på distans så rekommenderar vi att du använder fraktsedeln som vi skickar ut när vi godkänner återköpet och drar då av 100kr från beloppet som ska återbetalas.

Kostar självklart ingenting om du lämnar tillbaka i någon av våra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Komplett har ju fri retur.

Säkert på garantiärenden? Jag var tvungen att betala returfrakt (både ringde och mailade för att dubbelkolla med dem) när jag ville nyttja ångerrätt, och det blev såklart skitdyrt med företagspaket när man inte är avtalskund.

Nåja, nu handlar jag inte av Komplett fler gånger i gengäld.

Skrivet av Inet:

Vi utnyttjande av ångerrätten på distans så rekommenderar vi att du använder fraktsedeln som vi skickar ut när vi godkänner återköpet och drar då av 100kr från beloppet som ska återbetalas.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Vi utnyttjande av ångerrätten på distans så rekommenderar vi att du använder fraktsedeln som vi skickar ut när vi godkänner återköpet och drar då av 100kr från beloppet som ska återbetalas.

Kostar självklart ingenting om du lämnar tillbaka i någon av våra butiker.

Om produkten fungerar dåligt, och man vill byta ut den till en annan? Köpte ett Xonar DX hos er som har problem med statiskt ljud från mikrofonen, samt ger sprakande ljud vid av/påslag av relä, vill byta till ett DGX som jag vet inte har samma problem då det var det jag gick ifrån?

Permalänk
Inet
Skrivet av LNDL:

Om produkten fungerar dåligt, och man vill byta ut den till en annan? Köpte ett Xonar DX hos er som har problem med statiskt ljud från mikrofonen, samt ger sprakande ljud vid av/påslag av relä, vill byta till ett DGX som jag vet inte har samma problem då det var det jag gick ifrån?

Om ditt Xonar DX inte fungerar som det ska är det ju något som går på garanti och då tillkommer det inga kostnader. Gör så att du felanmäler den hos oss och så får vi ta en den för felsökning och därefter kan vi ta dialogen om att byta till en annan modell.

Glöm inte nämna i felanmälan att du gärna vill byta till en annan modell.