Fråga ang moderkort Asus Z170 pro mot andra

Permalänk
Medlem

Fråga ang moderkort Asus Z170 pro mot andra

Sitter och försöker lista ut vilket jäkla moderkort man ska lägga pengar på. Men är ju en riktig röra.

Z170A och Pro är ex exakt samma pris, men olika funktioner osv men typ 2 usb mer på pro vad jag kan se.

Det jag undrar framförallt över på Pro är sata porterna mot ex Ranger/Hero.

Jag är ute efter 6st Intel SATA portar.

På hero står det såhär:
Intel® Z170 chipset :
1 x M.2 x4 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*1
6 x SATA 6Gb/s port(s), gray, , 4 ports from 2 x SATA Express
2 x SATA Express port

på Pro såhär:
1 x SATA Express port, Compatible with 2 x SATA 6.0 Gb/s ports
1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*1
4 x SATA 6Gb/s port(s)

Vad är dessa SATA express egentligen till för?
Och är det 6 st vanliga Intel sata portar även på pro fast dom inte är placerade i samma "kluster" som på ex Hero.

Jag antar att sata express delar portar med vanliga sata. Skillnaden på hero då är att den har 2 extra dedikerade sata express utöver deras 6 vanliga?

Och kan båda moderkorten utnyttja samsungs nya 950 NVme ?

Försöker lista ut om det är värt 700kr mer för Hero över PRO.

Ljudkretsen verkar ju vara samma dessutom, samt att PRO har FLER Intel USB3.0 på baksidan (4 mot heros 2)
Behöver fler usb där bak så det är bara tacksamt.

Vill inte använd ASMEDIA saker om jag inte måste, usb 3.1 är ju asmedia på alla men dom kommer jag avaktivera.
Måste använd ASmedia SATA på mitt maximus V gene och dom är så struliga mot intels så vill bort ifrån asmedias skräp helt.
(Kommer ej använda Heros 2 extra asmedia portar heller)

Permalänk
Medlem

Har samma fråga som dig. Jag förstår mig inte på vad det är som för ROG Hero värt de extra pengarna.

För mig blir valet Asus Z170 Pro Gaming som är billigare än Pro.

Sata express verkar det inte finnas så mycket stöd för just nu. Se lite ut som en flopp standard, men vem vet det kanske kommer ändras. Även om jag tror mer på M2 och U2

950 ska fungera på dessa eftersom de stödjer PCI-E 3.0 över M2.

För Z97-DELUXE skriver asus såhär
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*2

Och Z97-DELUXE fungerar med 950, iaf enligt Anandtech http://www.anandtech.com/show/9702/samsung-950-pro-ssd-review...
Så varför x4 bara står i hero förstår jag inte.