Dedikerad server Vs Molntjänster - Köpråd

Permalänk

Dedikerad server Vs Molntjänster - Köpråd

Jag använder mig i dag mest av Citynetwork men har även kunder hos Loopia och One.com (som gjort om sina tjänster nyligen så läs det innan ni svarar instinktivt).

Nu planerar jag att försöka samla de kunder som vill under en dedikerad server eller molntjänst.

Har kollat runt på "bäst i test" men känns alltid köpt. Vad använder ni, vad kan ni rekommendera?

Vad är de stora skillnaderna mellan en molntjänst och en dedikerad server? För och nackdelar?`

Som exempel
Dedikerad server: https://www.citysites.se/dedikerade_servrar/
Molntjänster: https://www.citycloud.se/pris/

Om jag tänker göra nya Facebook, räcker då "Server 1"?

Permalänk
Medlem

En dedikerad server är ju som det låter - en maskin som du kan konfigurera själv och bygga dina egna tjänster på. Du betalar en fast avgift och får en viss mängd datatrafik.

Molntjänst som du uttrycker det kallas också VPS, där du t.ex. hyr en instans av Linux/Windows med ett visst utrymme, en viss mängd datatrafik och t.ex. ett visst antal databaser.

Jag tänker att om man ska hosta flera egna tjänster åt kunder så är det mer ekonomiskt att ha en dedikerad server. Om man själv är "kunden" och t.ex. vill ha plats för sin webbplats/tjänst, så hyr man en VPS.

Valet beror alltså på hur mycket resurser man behöver.

EDIT: Ändrade lite i min text när jag läste mer om den "molntjänst" som du länkade, det var ju en VPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@saturday_sun: tack för ditt svar.

Varför får man inte kalla "VPS" i det här fallet för "Molntjänster"?

Har ni några tips på bästa/säkraste stället att ha sin dedikerade server? Vad finns det för försäkringar att ifall de går i konkurs att man får tillgång till sina filer även efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Har ni några tips på bästa/säkraste stället att ha sin dedikerade server? Vad finns det för försäkringar att ifall de går i konkurs att man får tillgång till sina filer även efter?

Du kan köpa en egen server som du hyr in dig i en server hall altså CO-location som det kallar då är det du som äger Servern och hårdvaran. Och skulle företaget gå i konkurs så är det bara för dig att hämta server och du har all data kvar.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Glesys har både dedikerad server i alla storlekar och VPS.
Värt att kolla upp om det passar dig.
http://www.glesys.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Ordet "molntjänster" kan vara väldigt generellt, det är det jag menar. VPS vet de flesta vad det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.