Forumdelen sponsras av

Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Asssor:

Och där höjde Webhallen sitt pris med 500kr. Fan, jag som tänkte plocka upp den imorrn.

Det är därför man alltid lägger en beställning online innan, även om man tänkte handla i någon av deras butiker. På det sätter får man både potentiellt lägre pris och en digital kopia av kvittot, även om man inte bryr dig om övriga fördelar.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Rocky_MediuM:

Fick hem min igår och verkar ha haft extrem tur med skärmen. Lyser igenom ytterst, ytterst lite i det övre högra hörnet och nedre vänstra hörnet (uppriktigt sagt så är det så ynkligt lite, så det är egentligen inte värt att nämna över huvudtaget) och alla pixlar verkar vara hela. Kan inte se någon glow heller för den delen. Vet inte om mitt ex är en engångsföreteelse men out of the box så verkar den vara väl balanserad gällande färger och styrka.
Funkar lika bra som min gamla PB278Q, som också är ett praktexemplar gällande pixlar och genomlysning, som nu kommer att användas till den gamla datorn. Än så länge riktigt nöjd med skärmen, men vem är inte det efter inte ens ett dygn utan problem
Stort tack till postnord som levererade skärmen på under 24 timmar trots att jag valt 3-5 dagars leverans hos Webhallen. Plus att lådan som skärmen kommer i är helt oskadad.

Efter att ha ändrat inställningarna så har en riktigt bra skärm blivit en fantastiskt bra skärm. Jag glömde också att nämna att min skärm är tillverkad i december 2018.

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Rocky_MediuM:

Efter att ha ändrat inställningarna så har en riktigt bra skärm blivit en fantastiskt bra skärm. Jag glömde också att nämna att min skärm är tillverkad i december 2018.

Vad gjorde du för inställningar?

Fick en i 30 års present, köpt på Elgiganten 7/3. Helt ok sett till BLB och IPS glow, men... En död, svart, pixel i mitten av skärmen.

Under två veckors tid har jag försökt strunta i den. Upptäckt att det går att förbise vid spel. Vid surfande, omöjligt. Varje hemsida har vit bakgrund i någon form - och varje gång försöker jag undvika att titta åt det hållet där jag vet med mig att den sitter...

Ny skärm beställd från Komplett i samband med Asus kampanj. Får återkomma med status på den. Vad besvärligt det ska vara att få en skärm utan pixelfel? För så mycket pengar?

Finns det verkligen ingen annan motsvarande skärm som är minst lika bra? Sett till färgåtergivning, uppdateringsfrekvens och IPS? - men framförallt bättre kvalitetskontroll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av miizoo:

Vad gjorde du för inställningar?

Fick en i 30 års present, köpt på Elgiganten 7/3. Helt ok sett till BLB och IPS glow, men... En död, svart, pixel i mitten av skärmen.

Under två veckors tid har jag försökt strunta i den. Upptäckt att det går att förbise vid spel. Vid surfande, omöjligt. Varje hemsida har vit bakgrund i någon form - och varje gång försöker jag undvika att titta åt det hållet där jag vet med mig att den sitter...

Ny skärm beställd från Komplett i samband med Asus kampanj. Får återkomma med status på den. Vad besvärligt det ska vara att få en skärm utan pixelfel? För så mycket pengar?

Finns det verkligen ingen annan motsvarande skärm som är minst lika bra? Sett till färgåtergivning, uppdateringsfrekvens och IPS? - men framförallt bättre kvalitetskontroll?

Eizo har högre kontroll men där får du ingen hög hz. Det verkar som Acer och ASUS har lagt in mer kontroller högre upp i segmenten, på deras 4k skärmar.

SuperNOVA 750 G2 750w - MSI GTX 1080 Gaming X - Corsair 16gb - Intel i5 6600k - MSI Z170 Krait Gaming - Samsung 850 Series EVO 500gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jan 2005

@miizoo:

Brightness 30
Contrast 46
Racing mode
Blue light filter Level 0

Känns som att det är bra inställningar för mig. Vitt är vitt och svart är hyfsat svart. Tycker att svart är lite tråkig i färgen på en ips-skärm

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Rocky_MediuM:

@miizoo:

Brightness 30
Contrast 46
Racing mode
Blue light filter Level 0

Känns som att det är bra inställningar för mig. Vitt är vitt och svart är hyfsat svart. Tycker att svart är lite tråkig i färgen på en ips-skärm

Tack! Får testa ikväll när den nya skärmen anländer.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2017

Nu har jag packat upp den nya skärmen från komplett.

Det jag noterade genast var förpackningen och utformningen av frigoliten. I den nya skärmen finns små utskurna delar, där kablage och annat sitter. Detta möts man av direkt.

I den gamla pekade displayen uppåt, exponerad i princip.

Hur som. Skakade och svettades något fruktansvärt, som vid första förlossningen, när jag startade den. Vid uppstarten möttes jag av lättsam ips glow och blb.

Nu till googles söksida och jakten på de svarta fästingarna.

Först en svordom. En strutsvippa senare visade sig att det var dammkorn.

Peppar peppar inga döda pixlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mönsterås
Registrerad
Mar 2017

Köpte denna skärmen för inte så länge sedan, har inte så värst mycket att klaga över.

Är en väldigt bra 1440p skärm och jag är väldigt nöjd med den, det enda jag skulle kunna klaga över är väl hur man ser BLB i övre och undre höger hörn, annars är det inget annat som jag har hittat än.

Skulle det kunna vara något man kan få fixat eller får man leva med det?

Skooma - MSI Z370 Gaming Carbon PRO | Delided i7 8700K @ 5.1GHz | 16GB DDR4 Corsair Vengance LPX 3000MHz @ 3500Mhz | ASUS GeForce RTX 2080 Ti Strix | 2x 500GB Samsung 970 PRO NVMe M.2 | ASUS PG279Q | ASUS MG248

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Allexz:

Fick en ljus fläck på panelen i slutet av förra månaden.
La en ticket till ASUS som levererade kunglig service.

De skickade hit en UPS snubbe med en ersättningsskärm och tog emot min skärm i samma veva.
Ticket löst på 4dagar, frakt inräknad! - Detta ifrån tyskland!

Utbytesskärmen jag fick har nu fått samma fel.
Fyra ljusa fläckar i nedre vänster hörn.
Blir RMA x2, garantin går ut om c:a 6 månader.

"smått" oroväckande detta.
Aldrig haft en annan skärm med liknande problem. Min förra dell skärm tuggade på i 10år innan den fick första felet.
ASUS sköter RMA ypperligt, men vad kan jag förvänta mig med nästa skärm jag får? Att den håller max 1år efter det att garantin löpt ut? Inte riktigt det jag förväntat mig av en skärm som gick på 8400 :-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Levan:

Passade på att köpa en under black friday. Har inte haft någon IPS förut, men antar att jag hade lite otur med mitt exemplar. Blir nog en retur nu i helgen - vad tycker ni? (Det ser mer ut på bild än med ögonen, men det är fortfarande väldigt märkbart).

Brightness på 100.

Bild

https://i.imgur.com/wb1vTFR.jpg

Jag har brightness på 27 och min glow i högra nedre hörnet är borta. 100 på brightness måste ju bränna i ögonen. Hehe

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

Ska man slå till på Kompletts rea? Är lite tveksam panelen är i datavärlden fullständigt antik?
Har det verkligen inte kommit något bättre i sin prisklass?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjärred
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av ramlösa:

Ska man slå till på Kompletts rea? Är lite tveksam panelen är i datavärlden fullständigt antik?
Har det verkligen inte kommit något bättre i sin prisklass?

Jag slog själv till igår på just denna rean! Enligt prisjakt ligger den rekordlågt i prisbild just nu med denna rean.

Jag vet att jag köper en "gammal" skärm, men ju fler olika tester, recensioner etc. jag läst det senaste halvåret i jakt på ny skärm av olika märken (framförallt ASUS, AOC och Acer) så har jag och flera recesenter konstaterat att det har hänt minimalt de senaste 5 åren teknologiskt.
Det som förändrats är när vi flyttar upp de specsen vi är vana att se på TN paneler över till IPS (med ökat pris såklart) samt intågandet av ultrawide-skärmar som har hög uppdateringsfrekvens. Men inga av dessa nämnda sakerna påverkar mitt val då denna skärmen har bra specs även för att vara "gammal" då det var en riktig premiumskärm när den släpptes.

KÖP!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Thriss:

Jag slog själv till igår på just denna rean! Enligt prisjakt ligger den rekordlågt i prisbild just nu med denna rean.

Jag vet att jag köper en "gammal" skärm, men ju fler olika tester, recensioner etc. jag läst det senaste halvåret i jakt på ny skärm av olika märken (framförallt ASUS, AOC och Acer) så har jag och flera recesenter konstaterat att det har hänt minimalt de senaste 5 åren teknologiskt.
Det som förändrats är när vi flyttar upp de specsen vi är vana att se på TN paneler över till IPS (med ökat pris såklart) samt intågandet av ultrawide-skärmar som har hög uppdateringsfrekvens. Men inga av dessa nämnda sakerna påverkar mitt val då denna skärmen har bra specs även för att vara "gammal" då det var en riktig premiumskärm när den släpptes.

KÖP!

Det har inte kommit så speciellt många (om ens några) nya paneler med motsvarande specifikationer. Fokuset ser istället ut att vara på paneler med högre upplösning med vettig uppdateringsfrekvens. Laxpudding har skrivit om detta tidigare och det verkar fortfarande stämma.

ASUS har visserligen släppt en ny version av den (PG279QZ) men den verkar vara aningen ljussvagare och designen är identisk så känns bättre att satsa på denna eller andra snarlika modeller från andra tillverkare när den är på rea. Ja, 6190 kr är helt klart bland det lägsta den sålts för. Det billigaste jag sett är på Inets medlemsrea där de sålde ett begränsat antal exemplar för 5999 kr.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2018

Köpte oxå skärmen för nån månad sedan, hos komplett. Demo produkt men det är i mina ögon helt perfekt. Jämn och fin bild. Inga döda pixlar. Jag fick endast betala 5300kr för kalaset. Det var förbannat billigt tycker jag. Så sjukt glad att jag hoppade på PG279Q tåget. Klart bästa tåget jag någonsin tagit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Om man sitter på en väldigt bra rigg, i9a med 2080 ti och annat gott. Är det värt då att OCa till 165hz eller det gör ingenting förutom att få mer eftersläp?
Sweclockers och andra har ju gjort recensioner på denna skärm fast det var några år sedan, så tänkte nu med kraftfullare riggar kanske man ska OCa skärmen till 165hz, eller det är fortfarande onödigt och man ska stanna på 144?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av gabbiz:

Om man sitter på en väldigt bra rigg, i9a med 2080 ti och annat gott. Är det värt då att OCa till 165hz eller det gör ingenting förutom att få mer eftersläp?
Sweclockers och andra har ju gjort recensioner på denna skärm fast det var några år sedan, så tänkte nu med kraftfullare riggar kanske man ska OCa skärmen till 165hz, eller det är fortfarande onödigt och man ska stanna på 144?

Varför vill man överklocka en skärm?
Är det stor skillnad på 165hz vs 144 i upplevelse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av gabbiz:

Har man G-Sync aktiverat ser jag inte nackdelen med att göra det eftersom du får ett större spann. Jag har kört min i 165 Hz sedan jag köpte den. Har inte tänkt på att det skulle vara mer eftersläp i 165 Hz än i 144 Hz, även om jag vet att det tekniskt sett är det baserat på recensioner. Jag märker mer skillnad på den högre uppdateringsfrekvensen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av reverend benny:

Varför vill man överklocka en skärm?
Är det stor skillnad på 165hz vs 144 i upplevelse?

Mer fps i G-sync känns ju väldigt attraktivt. Sedan i fps-spel är det väl alltid bra med hz på skärmen, om det inte betyder man får eftersläp som sagt.

Skrivet av blunden:

Har man G-Sync aktiverat ser jag inte nackdelen med att göra det eftersom du får ett större spann. Jag har kört min i 165 Hz sedan jag köpte den. Har inte tänkt på att det skulle vara mer eftersläp i 165 Hz än i 144 Hz, även om jag vet att det tekniskt sett är det baserat på recensioner. Jag märker mer skillnad på den högre uppdateringsfrekvensen.

Jepp med G-sync lär det vara bra men är ju fundersam på eftersläpet, vill ju inte offra något för att få lite mer fps. Recensionen som gjordes av Sweclockers och TFTcentralen t.ex visar ju tecken på eftersläp men vet inte om det var pga skärmen inte klarar av OC:n som är "inbyggd" eller om det var för att riggarna för några år sedan inte var kraftfulla nog för överklockningen, som de kan vara idag med 2080 Ti etc.
Vad säger du @Laxpudding ^^

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av gabbiz:

Jepp med G-sync lär det vara bra men är ju fundersam på eftersläpet, vill ju inte offra något för att få lite mer fps. Recensionen som gjordes av Sweclockers och TFTcentralen t.ex visar ju tecken på eftersläp men vet inte om det var pga skärmen inte klarar av OC:n som är "inbyggd" eller om det var för att riggarna för några år sedan inte var kraftfulla nog för överklockningen, som de kan vara idag med 2080 Ti etc.

Jag säger att den som stör sig stör sig på den skillnad i eftersläp som finns hos PG279Q vid 144 och 165 Hz i först borde testa att köra ULMB och i nästa steg kanske också sikta på en 240 Hz-panel med eftersläpsreducering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av gabbiz:

Mer fps i G-sync känns ju väldigt attraktivt. Sedan i fps-spel är det väl alltid bra med hz på skärmen, om det inte betyder man får eftersläp som sagt.

Ja, det är riktigt trevligt att ha den möjligheten. Om man märker av skillnaden i eftersläpningar är nog väldigt individuellt så där skulle jag rekommendera att du letar upp en butik som har sådana skärmar framme som du kan få testa de olika inställningarna på.

Skrivet av gabbiz:

Baserat på vad jag vet om skärmpaneler förutsätter jag att det är en egenskap hos panelen som inte påverkas av grafikkortet du driver det med. Där grafikkortet eller i vissa fall i kombination med kabeln kan påverka är istället om du får problem med att skärmen blinkar ibland eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2018

@Laxpudding:

Presis och visst skrev väl TFT central; 165hz på PG279Q, ger lite klarare/skarpare bild - snabbare. Men samtidigt ökade ms något på den ifrån 5ms, som var som lägst?

Själv har jag testat båda men det har blivet att jag kör den på 144hz och framecap på 141hz.
Kanske placebo men jag tyckte mig se lite lite mer klarhet på 165hz, även vid webrowsing!

Är på väg att köpa ett Strix OC 2080S och då kanske jag får kraft att testa mer ifall 165hz är bättre
OT: testat flertalet MSi och Gigabyte 2070S och alla har haft något som varit kasst - högt ljud och eller varma samt klockar dåligt.
Fått nog så jag ska med glädje hosta upp lite mera och köra på Asus ROG. Är nog definetivt värt det i slutändan. Högre powerlimit samt bästa fläkten!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Värt att tänka på ifall någon funderar på att köpa den här skärmen är att Asus verkar ha två nya 1440p med g-sync på gång.
https://pcmonitors.info/asus/asus-pg279qr-and-pg279qe-165hz-w...

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio | Samsung 830 SSD| AOC AG273QCX | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av 220volt:

Värt att tänka på ifall någon funderar på att köpa den här skärmen är att Asus verkar ha två nya 1440p med g-sync på gång.
https://pcmonitors.info/asus/asus-pg279qr-and-pg279qe-165hz-w...

Det verkar dock inte vara några större skillnader förutom ett uppdaterat utseende som matchar deras andra nyare skärmar och jag är osäker på om det ens finns någon som utvecklar nya paneler med dessa egenskaper så kan man få denna för ett bra pris är det nog mer värt det. Skadar inte att undersöka de nya också dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av blunden:

Det verkar dock inte vara några större skillnader förutom ett uppdaterat utseende som matchar deras andra nyare skärmar och jag är osäker på om det ens finns någon som utvecklar nya paneler med dessa egenskaper så kan man få denna för ett bra pris är det nog mer värt det. Skadar inte att undersöka de nya också dock.

Dessutom kommer denna skärm reas ut iom de nyare

Intel® Core i7-6700K | SAPPHIRE PULSE RX 5700XT | ASUS Z170 PRO GAMING | CORSAIR Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | Crucial MX500 M.2 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G2L 850W | Fractal Design Define R5 Titan Window | Cooler Master Hyper 212 EVO | Noctua NF-A14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Seziuo:

Dessutom kommer denna skärm reas ut iom de nyare

Ja, det är nog inte omöjligt. Kan tänka mig att vi får se några sådana reor på Black Friday. Kan dock tänka mig att marginalerna inte är jättestora på dessa så butikerna kan nog inte sänka priset på dem alltför mycket utan att gå back.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av blunden:

Ja det är väl förmodligen samma eller väldigt likvärdig panel, kan ju hoppas på en med något jämnare kvalité samt bättre kvalitetskontroll från Asus sida 😊

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio | Samsung 830 SSD| AOC AG273QCX | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |