Permalänk
Medlem

Tips på skäggvård?

Hej SweC!
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig så jag vänder mig hit, hoppas att det finns någon/några som kan hjälpa mig!

Söker tips och diverse hjälp för skäggvård då jag har bestämt mig för att börja spara ut mitt eget.
Just nu har jag ca 2-3cm i längd och är ute efter ett långt och ståtligt skägg, men vet inte riktigt hur jag ska göra och vilka produkter som rekommenderas att använda.

Har läst väldigt mycket och kollat diverse klipp på nätet om detta, men saknar fortfarande det där lilla extra... Vilka produkter rekommenderar ni för t.ex. hudvård samt att få skägget mjukt? Har kollat på olika sidor för olja samt vax(för att få det som man vill) men eftersom det finns hur mycket som helst så är det som en djungel för mig...
Sen finns det även speciella kammar för skägg, eller räcker det med en hårdborste? Vad för produkter ska jag tvätta det med m.m (har läst att head&shoulders fungerar väldigt bra för att få det mjukare samt för att få bort döda hudceller).

Jag är alltså inte ute efter tips för att trimma skägget eftersom jag nu ska ta nästa steg och låta det växa fritt. Jag vet att det kommer ta tid, men jag anser att det är värt det.
Vill inte heller lägga ut alltför stora summor på något...

Tja, ni som har längre skägg vet säkert vad jag är ute efter, kom med alla tips ni har - det kommer att uppskattas =)!
Behöver ni veta något speciellt så fråga gärna.

// Pamudas

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag har köpt "The Boar" från Incredibeard och det är en borste med vildsvinsborst för kortare skägg, sedan har dom andra modeller tills när du mäter det i decimeter osv

Har även deras olja som gör skägget mjukt och fint, luktar vanilj med Har även köpt "GRAVE BEFORE SHAVE BEARD BALM BAY RUM - SKÄGGBALM" från shaver.se

"If you dad doesn't have a beard, you got two mums"

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Entusiast

Själv kör jag bara en lätt stubb under hakan som "24/7"-skägg då jag har försökt växa ut det några gånger och jag tycker att man ser alldeles förjävlig ut under tiden man växer det

Det är ju dock "No shave-November" snart så man kanske skulle passa på medan det är mainstream!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag har köpt "The Boar" från Incredibeard och det är en borste med vildsvinsborst för kortare skägg, sedan har dom andra modeller tills när du mäter det i decimeter osv

Har även deras olja som gör skägget mjukt och fint, luktar vanilj med Har även köpt "GRAVE BEFORE SHAVE BEARD BALM BAY RUM - SKÄGGBALM" från shaver.se

"If you dad doesn't have a beard, you got two mums"

Intressant! Kollade en recension på "Grave before Shave " och de andra olika oljorna från samma företag, såg ganska spännande ut.
Funderar på att dra en beställning på "GRAVE BEFORE SHAVE BEARD BOMB - SKÄGGBALM" samt "GRAVE BEFORE SHAVE BEARD OIL PINE SCENT - SKÄGGOLJA"(Bor i skogen, så klart som fan att man ska lukta SKOG!), får se om jag hittar någon bättre borste också.

Tack för tipset, kollar vidare och hoppas på fler förslag innan det blir någon beställning!

Skrivet av Uzanar:

Själv kör jag bara en lätt stubb under hakan som "24/7"-skägg då jag har försökt växa ut det några gånger och jag tycker att man ser alldeles förjävlig ut under tiden man växer det

Det är ju dock "No shave-November" snart så man kanske skulle passa på medan det är mainstream!

Hehe, ja hade det gått snabbt att "odla" skägg så skulle nog betydligt fler ha det Det går snabbt från att vara kort och snyggt, till att vara lite "längre" och ovårdat Blir nog bättre när man kan få tag på en riktigt borste som kan få ner det lite.. ser ut som en lurvig björn på morgonen när jag vaknar haha.

Klart du lär vara med på "No Shave-November"! Lite vinterpäls är väl inte helt fel.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

lånar tråden lite saknar min goatee

någon som har bra tips för en som får klåda i skägget typ som eksem när skägget börjar närma sig 4-5mm rakar jag mig går de över på typ nåra timmar och är bara lite rödflammigt.

har kunnat ha längre förut men på sista tiden så börjar de efter bara några dagar med skäggstubb typ.

skägget växer som ogräs så de e inte problemet utan de e den förbannade klådan man får.

notera att jag är alergisk mot de flesta parfymerade shampon och tvålar så tippar att samma gäller div skäggprodukter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lånar tråden lite saknar min goatee

någon som har bra tips för en som får klåda i skägget typ som eksem när skägget börjar närma sig 4-5mm rakar jag mig går de över på typ nåra timmar och är bara lite rödflammigt.

har kunnat ha längre förut men på sista tiden så börjar de efter bara några dagar med skäggstubb typ.

skägget växer som ogräs så de e inte problemet utan de e den förbannade klådan man får.

notera att jag är alergisk mot de flesta parfymerade shampon och tvålar så tippar att samma gäller div skäggprodukter.

q0kSuZFOwFE

Det är detta som dessa "oljor" ska motverka. Dem tar bort eventuella irritationer m.m (Iallafall vad jag läst, har inte hunnit prova än så någon med mer expertis kanske ska svara på det istället).
Kliar gör skägget mitt också... har nog mest vant mig vid det nu då jag haft kring 1-2cm i snart 2 år.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Lite så känner jag, har burit skägg i princip konstant sen det började bli mer än fjun någon gång vid 13års ålder eller nått (då farsan tröttnade på att jag lånade hans rakapparat och jag fick en egen) och det finns inget mysigare än ett par cm isolering nu på vintern.
Har dock aldrig testat dessa hipster produkter som kommit nu när skägg blivit poppulärt utan kör på den gamla hederliga metoden med vanligt schampo och en vanlig borste. Har lite krulligt skägg ändå så kvittar vad man försöker göra med det så blir det taliban av det hela ändå.
Trevlig bonus med skägg är när man blir random utvald på flygplatser vilket aldrig händer polarna

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

lånar tråden lite saknar min goatee

någon som har bra tips för en som får klåda i skägget typ som eksem när skägget börjar närma sig 4-5mm rakar jag mig går de över på typ nåra timmar och är bara lite rödflammigt.

har kunnat ha längre förut men på sista tiden så börjar de efter bara några dagar med skäggstubb typ.

skägget växer som ogräs så de e inte problemet utan de e den förbannade klådan man får.

notera att jag är alergisk mot de flesta parfymerade shampon och tvålar så tippar att samma gäller div skäggprodukter.

q0kSuZFOwFE

För mig kliar det bara runt dag 4-7 efter en rakning, sen är det problemet borta igen. Gäller bara att uthärda det och vänta tills det nått en manligare längd.

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Den som ändå kunde se ut som en lurvig björn!
Själv så har jag i princip bara ett par rediga mutton chops som tunnar ut ju närmare mun-området det kommer. Hade jag haft en ordentlig mustasch så hade jag kunnat gå för en old-school look och ha fluffiga jäkla chops med en mustasch to go along. Dock skulle jag nog bara se ut som en otränad version av Wolverine om jag rakade till chops
Jag får nöja mig med halvtaskigt skägg som jag inte orkar ta hand om alltför mycket x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

{ data-uri }

Lite så känner jag, har burit skägg i princip konstant sen det började bli mer än fjun någon gång vid 13års ålder eller nått (då farsan tröttnade på att jag lånade hans rakapparat och jag fick en egen) och det finns inget mysigare än ett par cm isolering nu på vintern.
Har dock aldrig testat dessa hipster produkter som kommit nu när skägg blivit poppulärt utan kör på den gamla hederliga metoden med vanligt schampo och en vanlig borste. Har lite krulligt skägg ändå så kvittar vad man försöker göra med det så blir det taliban av det hela ändå.
Trevlig bonus med skägg är när man blir random utvald på flygplatser vilket aldrig händer polarna

Så det var därför jag blev utvald både dit och på hemresan... "Random security check" they said..., som tur var så hade jag bara en hemmagjord klocka i fickan.

Har använt mig utav Nivea for men (Mineral cleaner) samt AXE.. blir väldigt torrt istället, det går bra ett par timmar efter duschen, men det är väl mest pågrund av att det är "återfuktat". Väldigt många rekommenderade att använda H&S och tvätta med detta, är det något du provat och vet hur det fungerar? (Du som inte använder andra produkter d.v.s)

Skrivet av TheYardbird:

@Pamudas: Den som ändå kunde se ut som en lurvig björn!
Själv så har jag i princip bara ett par rediga mutton chops som tunnar ut ju närmare mun-området det kommer. Hade jag haft en ordentlig mustasch så hade jag kunnat gå för en old-school look och ha fluffiga jäkla chops med en mustasch to go along. Dock skulle jag nog bara se ut som en otränad version av Wolverine om jag rakade till chops
Jag får nöja mig med halvtaskigt skägg som jag inte orkar ta hand om alltför mycket x)

Själv så saknas en bit ovanför munnen(under näsan) där 1cm är borta, så en "hitler-mustasch" gick bort som val, tyvärr

Att se ut som en lurvig björn är inte så roligt hehe.. tycker det ska se tufft ut med skägg, inte som en kramgo teddybjörn som vinglar fram på gatorna

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Skägg är nice, enda tillfället det har känts lite sådär var väl fettisdagen

Använder själv ingen kam eller borste men brukar å andra sidan inte låta det vara mycket längre än en 3-4 cm. Däremot så får man se till att tvätta det dagligen, brukar köra samma schampo som till håret. Efter det är det skäggolja som gäller, mjukar ju upp det en del och får det att lukta gott

Ibland blir det lite vax också när man vill se lite prydligare ut, det kan verkligen göra underverk om det börjar trilskas lite.

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Haha, hur kan det inte vara en bra sak? Som en blandning mellan en manlig skogshuggare, Hagrid och Jätten Jorm!

Permalänk
Medlem

Jag tvättar bara med balsam, hittade ett schysst på rusta då det innehåller arganolja vilket brukar rekommenderas. Sen kör jag Mr bear family's olja ett par gånger i veckan som jag jobbar in hela skägget och huden. Vid behov dagligen använder jag Mr bear family skäggvax för att få bra styrsel och inte så mycket fluff!

Jag försöker trimma hyfsat ofta för att tygla den luddiga uppsynen och ta bort enstaka strån som växt sig längre än kollektivet. Inte för mycket dock, det ska ju fortfarande växa sig längre. På så sätt blir jag även av med kluvna skäggsstrån och tycker mig kunna se hyfsat "sharp" ut mest hela tiden. Var ganska trist att motivera att man var i odlingsfasen för att det såg halvtaskigt ut...

Jag har samma upplevelse som någon skrev tidigare; det kliar under en viss tid och sen går det över.

Och sist men inte minst, hitta en bra barberare att gå till som kan hjälpa dig att forma till något som passar dig och din ansiktsform, huvudform etc. Sen kan du ha det som mental bild när du trimmar själv sen!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Så det var därför jag blev utvald både dit och på hemresan... "Random security check" they said..., som tur var så hade jag bara en hemmagjord klocka i fickan.

Har använt mig utav Nivea for men (Mineral cleaner) samt AXE.. blir väldigt torrt istället, det går bra ett par timmar efter duschen, men det är väl mest pågrund av att det är "återfuktat". Väldigt många rekommenderade att använda H&S och tvätta med detta, är det något du provat och vet hur det fungerar? (Du som inte använder andra produkter d.v.s)

Själv så saknas en bit ovanför munnen(under näsan) där 1cm är borta, så en "hitler-mustasch" gick bort som val, tyvärr

Att se ut som en lurvig björn är inte så roligt hehe.. tycker det ska se tufft ut med skägg, inte som en kramgo teddybjörn som vinglar fram på gatorna

Använder ett Palmolive hår och kropps schampo med någon mjukgörande eukalyptusolja nu då jag började få problem med att jag fick finnar i hårbottnen av H&S nu på äldre dagar så fick gå på något skonsammare.
Skulle väl inte påstå att skägget är mjukt som päls direkt men det är i alla fall inte som svinto som det blir om man inte löddrar inte det med schampo när man duschar

Den där jäkla mustaschen alltså, har ett riktigt tjockt mastigt skägg och mustaschen är tunn, ljus och glest behårad, hade jag varit taliban hade jag fått göra en mustasch transplantation eller nått för den är så ynklig!

Skrivet av kribol01:

Och sist men inte minst, hitta en bra barberare att gå till som kan hjälpa dig att forma till något som passar dig och din ansiktsform, huvudform etc. Sen kan du ha det som mental bild när du trimmar själv sen!

Har faktiskt funderat på att göra det många gånger, får lösa det i samband med frisörbesök sen när det är dags att fira att Exjobbet är presenterat

Permalänk
Medlem

Har haft någon form av skäggbeprydnad sedan jag sista året på gymnasiet, men har aldrig låtit det växa till sig ordentligt. Nu har jag dock bestämt mig för att ge ett rejält karlaskägg ett försök, så det är slutrakat (skäggmässigt vill säga, kalotten hålls fortfarande efter ) för min del sedan några veckor tillbaka. Följer tråden med intresse!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Låt skägget växa, det är allt man behöver göra. Jag lät skägget växa i 1 år och 7 månader innan jag ens trimmade det för första gången. Tvättar skägget med head & shoulders dom gångerna man tar sig en dusch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iglum:

@Pamudas: Låt skägget växa, det är allt man behöver göra. Jag lät skägget växa i 1 år och 7 månader innan jag ens trimmade det för första gången. Tvättar skägget med head & shoulders dom gångerna man tar sig en dusch.

Klart jag ska låta det växa, men att använda oljor är mest för att få huden att kännas bättre samt mjukna upp skägget - inte för att få det och växa mer

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har nu lagt en beställning på olja samt skäggbalm. Förhoppningsvis kommer det vara värt pengarna (ca 350kr) och låta mig spara ut det samtidigt som det ser bra ut
Bor i skogen, så självklart är doften på oljan ... skog! Återkommer om ett par dagar med resultatet. Tacks för tipsen - ni som svarat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Några länkar

https://www.youtube.com/user/thebeardbaron - The Beard Baron många bra tips på vård och annat

https://www.youtube.com/watch?v=bU64GI0Aj3A - Dollar Beard Club kul reklam synd att man inte kan beställa i sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=jlPqZ6P-YNo - Dollar Beard Club

OBS Tänk på att INTE använda hårprodukter till skägget, då huden uppe på huvudet är inte det samma som i ansiktet. Kolla på The Beard Baron får många bra tips du kan ta till dig.

Permalänk
Avstängd

Orkar inte odla skägg och brukar inte följa trender och skägg är onekligen en trend just nu. Det är tredagarsstubb som gäller här.

Permalänk
Medlem

Om jag kan växa skägg? Njaa skulle jag svara på den frågan. Det är tillräckligt för att ha 1-2cm långt, men har jag längre än så så ser det inte alls bra ut då det inte är så tätt vid den längden. Men målet är att skaffa ett riktigt fullbeard. Förhoppningsvis tar det väl inte allftör många år innan skägget tjocknar till.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag gör "rätt" men jag tvättar skägg/mustasch med vanligt schampoo och balsam. Sedan kammas det ut ordentligt innan skäggolja och ev beardbalm används.

Just nu är mina favoritprodukter inhandlade på http://beardshop.se och av märket Beardilizer. Luktar gott, kliar inte, motverkar svamp som man lätt kan få om man tvättar med tvål och vatten men framförallt så älskar frugan det 😃

Annars titta på malmlinus länkar ovan, har själv följt Beard Baron med lyckat resultat.

Permalänk

Kan inte få skägg.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det kliar är att skägget får en sån där lagom längd så att det klarar av att vända "ändarna" tillbaka mot huden har jag fått lära mig.

Största problemet jag har för tillfället är att partiet som är längst bak om man ser till käkbenet ser lite för långt ut, alltså det som är under öronen i horisontell riktning. Har funderat på att ta till trimmern men vet inte hur det blir mot det övriga skägget i såna fall.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

någon som har bra tips för en som får klåda i skägget typ som eksem när skägget börjar närma sig 4-5mm rakar jag mig går de över på typ nåra timmar och är bara lite rödflammigt.

Har samma problem men kör med Bio-Oil som jag sprutar "in" i skägget på huden under med en pipett-flaska. Funkar utmärkt, absorberas fort i huden och förhindrar att man blir torr eller irriterad. Appliceras efter varje gång du tvättar skägget/fejset.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Gick och köpte mig en flaska Grave before shave skäggolja och tänkte fråga någon av experterna hur mycket som egentligen är en bra mängd och tar det några behandlingar innan man ser ett bra resultat eller blir det bra på en gång?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Föredetting

Det enda jag använder är en trimmer (Philips TT2040, av en händelse) när det börjar bli lite väl långt och tvättar gör jag med schampo. Mjukt och fint.

Ser ut som en tolvåring utan skägg, och låter jag det växa ut ser jag visst ut som någon slags seriemördare. Aldrig får man ha roligt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen hipster, så jag kör med 1mm från halsen och uppåt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Trevlig bonus med skägg är när man blir random utvald på flygplatser vilket aldrig händer polarna

Händer mig hela tiden i USA. Sist det hände fick jag stå en jävla stund med en riktigt otrevlig jävel till TSA-gubbe. Precis när jag trodde att nu plockar han in mig i ett rum och börjar jävlas på riktigt gick det förbi en amerikan med "mellanösternutseende" som han tog istället och därmed släppte mig.

Permalänk

Min erfarenhet efter 1.5 år med rejält skägg är att man får pröva sig fram lite vad som funkar, och att dyra skäggprodukter sällan är särskilt mycket bättre än det du hittar hårvårdsavdelningen på ica.
Använder vanligt shampoo och balsam för skägget, skäggolja ibland.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11