Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Mr Bear Beard Brews skäggolja. Finns att köpa på cdon.se bland annat. Använder själv Woodland http://cdon.se/skonhet-halsa/mr-bear-beard-brew-woodland-p347...

Har funderat på att skaffa skäggvax för de dagar skägget står åt alla håll hur mycket man än borstar och sköljer. Nån som använder eller är det bara skit? Har ca 4cm skägg.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Kan rekommendera Mr Bear Beard Brews skäggolja. Finns att köpa på cdon.se bland annat. Använder själv Woodland http://cdon.se/skonhet-halsa/mr-bear-beard-brew-woodland-p347...

Har funderat på att skaffa skäggvax för de dagar skägget står åt alla håll hur mycket man än borstar och sköljer. Nån som använder eller är det bara skit? Har ca 4cm skägg.

Hej, det där såg intressant ut. Inte så mycket billigare än Shave before grave, men klart det lär testas olika. När den första tar slut så blir det lätt en till beställning.

Skäggvax eller "skäggbalm" fungerar riktigt bra, hjälper helt klart mot dessa dagar (har ca 3cm själv).
Det jag dock märkt är att man(läs: jag) måste tvätta skägget ordentligt, och gärna dagen efter skäggbalmen applicerades. Skägget blir väldigt "tjockt" och svårbehandlat om det är i för länge utan tvättning.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Som vanligt vax med andra ord? Tips på märke/butik där man kan beställa?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kör med skägg som väderskydd på vintern för det är praktiskt och värmer och man behöver inte ha i en massa kladdiga kemikalier i det för att det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

@Pamudas:

Som vanligt vax med andra ord? Tips på märke/butik där man kan beställa?

Exakt. Det jag har handlat från är Shave Before Grave från Shaver.se
http://www.shaver.se/37-skaeggolja
samt http://www.shaver.se/40-skaeggvax från "Mr.Bear Family"

Skrivet av mrqaffe:

Jag kör med skägg som väderskydd på vintern för det är praktiskt och värmer och man behöver inte ha i en massa kladdiga kemikalier i det för att det ska fungera.

Vilken tur det inte är en massa "kemikalier" i oljan då

Det går naturligtvis att få till ett vackert skägg utan en massa produkter, men det underlättar en hel del - speciellt om man har känslig hud.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Använder inga speciella skäggvårdsmedel. Tvättar med samma schampo som med håret. Har haft skägg i c:a 50 år.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag testade att försöka spara skägg i ett år... Det gick inte riktigt, 257 dagar utan att raka blev det, sen plockade jag ner det till 5mm igen, för att återigen låta det växa... Det e svårt att vara nöjd

Men det jag lärt mig under tiden tyckte jag iaf var bra.
Dels så är det kul med skägg, aldrig har folk brytt sig så mycket om hur JAG ser ut, kommentarena haglade tätt, dagarna i ända.

Skäggolja är kul, men i mitt tycke inte ett måste. Däremot så är det nice när man hittar något som luktar GOTT! Man känner sig som en kung med rätt olja i skägget. Jag har Mr Bears oljor "till vardags", luktar gott men inte jättemycket, dock så vill iaf jag gärna tvätta ur det ur skägget på kvällen, det blir ju inte helt oväntat oljigt och fett. Sen köpte jag mig Benjamin Barber Black oak efter ett besök hos min barberare, herre gud va gott den luktar! Och det sitter i hela dagen, det är kung-oljan, den kör jag till fest, när jag vill känna mig sådär... lite extra fin.

Jag tycker nog att kammen och borsten är viktigare. Det är nog det enda jag skulle rekomendera alla, att kamma skägget, men va du än har att tillgå, allt är bättre än inget.
Jag köpte mig en kam i ben istället för i plast och märkte direkt en oväntad skillnad, benkammen gjorde inte skägget statiskt, det var skönt. Borste köpte jag en med svinhår som nämnt tidigare, kalasbra att få rent huden med, ofta är det det som kliar om skägget blir lite längre, att man blir oren i hårbotten, hudrester som fastnar i skägget och tillslut kliar.

Jag har även Beardbalm för lite styrsel kombinerat med oljans effekt, kul grej i början av skäggkarriären, men jag la ner den helt, ser inte behovet av det. Numer kör jag i lite olja och om skägget är svårt att få snyggt med kam och olja så klipper jag till det som inte vill vara med istället för att styla bort det, men smaken är som baken vad det gäller det.
Vax lika så, lite roligt att använda, men jag skulle nog vilja slå ett slag för ett mustaschevax iställt för till skägget, att snurra upp mustaschen till ett skyst skägg är nice! Att köra i vax i hela skägget, inte lika nice, men det är ju bara vad jag tycker.

Sen vill jag slå ett slag för att iaf 1 gång i sitt liv besöka en barberare om man har skägg och man tycker det är kul med skägg. Det är så sjukt nice att kliva in hos någon som vet vad det handlar om.

Fråga gärna, jag vet verkligen inte allt, men jag har iaf testat och kommer nog aldrig att vara kal igen.

MVH Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem

Update!
Har nu fått till en skaplig längd, ca 4.5-5cm(?) och skägget har börjat växa till sig ganska rejält - på bredden.
Eftersom håret på huvudet är ganska kort så "passar" det inte riktigt med skägget som då är bredare. Det jag undrar är om det är bäst att trimma ner sidorna till en lite kortare längd, eller bara låta det växa och tillslut lägga sig av sin egen vikt? Kan givetvis få ner det så det ser bra ut med hjälp av borsten, men det känns inte helt rätt, jag menar det syns fortfarande att det är bredare.
Kanske är det bara frisyren som inte passar ihop och jag lär låta håret växa ut istället?

Har även funderat på att åka till en riktig barberare men eftersom det inte finns någon i närheten (närmast är väl en 7mil bort) så vill jag hellre få lite längre längd på det hela, där jag tycker det räcker och kan stanna på. Men samtidigt så kommer jag få det format efter huvudet... så mycket nytt som man aldrig tänkt på!

Kan även tillägga att mustasch inte är något för mig, så den trimmas ner runt munnen till en behaglig längd, tillräckligt för att inte vara ivägen när jag äter

Tacksam för svaren!

MVH Pamudas.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Update!
Har nu fått till en skaplig längd, ca 4.5-5cm(?) och skägget har börjat växa till sig ganska rejält - på bredden.
Eftersom håret på huvudet är ganska kort så "passar" det inte riktigt med skägget som då är bredare. Det jag undrar är om det är bäst att trimma ner sidorna till en lite kortare längd, eller bara låta det växa och tillslut lägga sig av sin egen vikt? Kan givetvis få ner det så det ser bra ut med hjälp av borsten, men det känns inte helt rätt, jag menar det syns fortfarande att det är bredare.
Kanske är det bara frisyren som inte passar ihop och jag lär låta håret växa ut istället?

Har även funderat på att åka till en riktig barberare men eftersom det inte finns någon i närheten (närmast är väl en 7mil bort) så vill jag hellre få lite längre längd på det hela, där jag tycker det räcker och kan stanna på. Men samtidigt så kommer jag få det format efter huvudet... så mycket nytt som man aldrig tänkt på!

Kan även tillägga att mustasch inte är något för mig, så den trimmas ner runt munnen till en behaglig längd, tillräckligt för att inte vara ivägen när jag äter

Tacksam för svaren!

MVH Pamudas.

Är det du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, nä inte riktigt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gjorde slag i saken och tillverkar numera egen skäggolja.

http://crazycavylady.blogspot.se/2015/04/skaggolja.html

I min Skäggolja har jag dock "bara";
Mandelolja (köpt på apotek)
E-vitamin (köpt på en butik för eteriska oljor, rätt flummig butik, mycket hippies )
Eteriska oljor, just nu blyertsen samt citrus. Köpt på ovan butik.

Blandar direkt i en flaska från Mr Bear Family, har nu blandat tre fulla flaskor, och det har i ingredienser kostat 220:-, och jag har nog kvar till en batch till utan problem. Så det är bra mycket billigare.

Men sedan köper jag Mr Bear Familys skäggvax för att få lite mer styrsel på det hela.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skäggig legend

Skäggolja kommer idag på posten. Nu ska det börja vårdas ordentligt, sparat ut sedan mitten av augusti.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Aldrig klarat av att ta mig igenom stubb <-> snyggt skägg-perioden. Ser bara förjävligt ut några veckor och det klarar jag inte av, lite synd då jag har en väldigt bra och jämn skäggväxt överallt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB