Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja dessutom finns det ett till fel, eftersom att det riktiga felet är ca 5,8 timmar/år.
Men eftersom att skottår är var fjärde år, 24h/4år=6 timmar/år så är felet fortfarande 0,2 timmar per skottår.

Såg nån mer exakt uträkning med flera decimaler där dom lyfte fram att vi går miste om en dag var 125e år eller nått sånt (minns inte exakt), på grund av det.
Alltså inget som någon märker under sin livstid men om man tänker på jordens ålder blir det sjukt många astronomiska dagar man hoppat över.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ännu mer fel... jordbävningen i japan tex (den som orsakade tsunamin som dränkte reaktorn bla) ändrade hela jordens rotation. Så vi har fått fel i hela vår dygnsrytmen nu med 1.8 microsekunder Den i Chile 2010 kortade tydligen jordens dag med hela 1,26 microsekunder. Sker det några 100 jordbävningar med dessa styrkor så lär det ändra rätt mycket tillsammans. Och det finns många fler sådana händelser... Frågan är väl, när kommer San Andreas
http://www.ecology.com/2011/03/22/power-to-shift-the-planets-...

Det är tom så att ett helt "vanligt år" skiftar med ca 1 milisekund, beroende på massa mm som skiftas runt i planeten. Tänk på det... om du går framåt, puttande på marken för att göra detta, så puttar du faktiskt jorden i motsatt riktning

@Equilibrium oavsett så tror jag att vi alla som svarat på allt detta har bedrivit enorm tidslöseri... därför tänker jag av-prenumerera på tråden nu.

Permalänk
Medlem

“We are living in a culture entirely hypnotized by the illusion of time, in which the so-called present moment is felt as nothing but an infintesimal hairline between an all-powerfully causative past and an absorbingly important future. We have no present. Our consciousness is almost completely preoccupied with memory and expectation. We do not realize that there never was, is, nor will be any other experience than present experience. We are therefore out of touch with reality. We confuse the world as talked about, described, and measured with the world which actually is. We are sick with a fascination for the useful tools of names and numbers, of symbols, signs, conceptions and ideas.”
― Alan W. Watts

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Equilibrium oavsett så tror jag att vi alla som svarat på allt detta har bedrivit enorm tidslöseri... därför tänker jag av-prenumerera på tråden nu.

Inte mitt fel, men okej du får ju helt göra som du själv vill och behagar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

“We are living in a culture entirely hypnotized by the illusion of time, in which the so-called present moment is felt as nothing but an infintesimal hairline between an all-powerfully causative past and an absorbingly important future. We have no present. Our consciousness is almost completely preoccupied with memory and expectation. We do not realize that there never was, is, nor will be any other experience than present experience. We are therefore out of touch with reality. We confuse the world as talked about, described, and measured with the world which actually is. We are sick with a fascination for the useful tools of names and numbers, of symbols, signs, conceptions and ideas.”
― Alan W. Watts

Ta inte detta på fel sätt, men jag lyssnar hellre på vetenskapsmännens rön angående vår uppfattning om tid framför en knarkande buddistisk filosof.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ta inte detta på fel sätt, men jag lyssnar hellre på vetenskapsmännens rön angående vår uppfattning om tid framför en knarkande buddistisk filosof.

Tar det inte på fel sätt, men jag trodde att frågan var filosofisk
Tycker han har sagt en del sköna saker hehe.

Jag är för vetenskap i övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir väldigt svårt att bortse helt från att tiden inte existerar. Solen går ju upp och ner så det är ett sätt att få en tidsuppfattning.

Permalänk
Skrivet av warh0g:

“We are living in a culture entirely hypnotized by the illusion of time, in which the so-called present moment is felt as nothing but an infintesimal hairline between an all-powerfully causative past and an absorbingly important future. We have no present. Our consciousness is almost completely preoccupied with memory and expectation. We do not realize that there never was, is, nor will be any other experience than present experience. We are therefore out of touch with reality. We confuse the world as talked about, described, and measured with the world which actually is. We are sick with a fascination for the useful tools of names and numbers, of symbols, signs, conceptions and ideas.”
― Alan W. Watts

MYCKET bra uttryckt. Pricken över i:et.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ta inte detta på fel sätt, men jag lyssnar hellre på vetenskapsmännens rön angående vår uppfattning om tid framför en knarkande buddistisk filosof.

Det Alan säger är ju dock sant - vi föredrar att leva i framtiden! Sen handlar hans svar om vår relation till tid, inte förklaringen av tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja nå inte vet jag nu men antagligen måste det ju finnas någonstans på Afrikas savanner stammar som inte har klockor eller smarttelefoner och ändå tycks dom ju klara sig fin fint. Eller det var ju här för kanske ett halft år sen så hade BBC en artikel om dom här indianstammarna som bor där i Amazonien(?) och dom överlever ju nog, okej just nu sades det att dom kommer att vara hotade pga våra sjukdomar etc..

Intressant dock att du svarar på min fråga med frågor.

Dom har ändå någon tidsuppfattning då dom vet ungefär när solen kommer gå ner och när det är dags att dra sig hem från jakten, beroende på hur lågt solen står. Enda skillnaden är att deras sätt att registrera tid är mer primitiv.

Har med svårt att förstå din definition på tid och utan samma definition är det svårt att diskutera något. Kan försöka gissa beroende på vad som har sagts i tråden men jag lär ändå fråga vad du menar med klocka. En sån du har på armen, väggen eller alla tekniska innovationer som på ett eller annat sätt mäter tid oavsett om vi använder oss av dessa eller ej för att konsolidera vår egen tidsuppfattning?

"hur tror ni er vargdag skulle se ut om ni skulle vakna upp i en värld var klockan inte skulle existera?"

Man får vänta på folk och folk får vänta på dig, det blir svårt att passa tider att hinna med tåget. Det skulle bli ett logistiskt kaos utan dess like, produktionen skulle störtdyka och folk lida. Vi skulle i princip slängas halvvägs tillbaka till stenåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det Alan säger är ju dock sant - vi föredrar att leva i framtiden! Sen handlar hans svar om vår relation till tid, inte förklaringen av tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig sagt något om förklaringen av tid. Jag citerar mig själv: "vetenskapsmännens rön angående vår uppfattning om tid". Detta ser ju ut att betyda exakt samma sak som vår relation till tid, eller?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Har aldrig sagt något om förklaringen av tid. Jag citerar mig själv: "vetenskapsmännens rön angående vår uppfattning om tid". Detta ser ju ut att betyda exakt samma sak som vår relation till tid, eller?

Relation och uppfattning är inte samma sak. Vetenskapen må kanske förklara hur vi uppfattar tid, det vill säga ett flöde av verkligheten (även Einstein sa att allt är en illusion) , medans vår relation till tid är att vi tycks alltid vilja vara i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Relation och uppfattning är inte samma sak. Vetenskapen må kanske förklara hur vi uppfattar tid, det vill säga ett flöde av verkligheten (även Einstein sa att allt är en illusion) , medans vår relation till tid är att vi tycks alltid vilja vara i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, semantik är vi inne på. I mina ögon är vårt förhållande till tid linjär, dvs. hur vi uppfattar den. Att vi alltid vill vara i framtiden skulle jag inte säga är vår relation till tid. Men men, jag kan anpassa mig till det tolkningssättet;

Jag låter fortfarande hellre vetenskapsmännen avgöra via studier hur vi tycks förhålla oss till tid (i din tolkning av ordet) snarare än en knarkande filosof med religiösa tron.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jaha, semantik är vi inne på. I mina ögon är vårt förhållande till tid linjär, dvs. hur vi uppfattar den. Att vi alltid vill vara i framtiden skulle jag inte säga är vår relation till tid. Men men, jag kan anpassa mig till det tolkningssättet;

Jag låter fortfarande hellre vetenskapsmännen avgöra via studier hur vi tycks förhålla oss till tid (i din tolkning av ordet) snarare än en knarkande filosof med religiösa tron.

Ditt ordval för att falsifiera Alan W. Watts tankegångar är märkligt.

Knarkande? Antar att du menar hans användning av hallucinogener? Har du någon slags aning om vad hallucinogener kan medföra till ditt liv?

Religiös tro? Han var vad jag vet inte knuten till någon religion. Nämnvärt är att kapitalism är en religion och därför tänker jag aldrig lyssna på någon som tror på det...låter det sunt?

Hur uppfattar vi tid? Vi uppfattar bara tid som linjär på grund av våra sinnen. Men att vara vid liv, att finnas, är inte begränsat till våra sinnen. Även solen kan ha ett medvetande, men hur ska solen veta vad tid är? Det finns bara nu.

Vår relation till tid? Vi har en stor användning av tid i vårt samhälle för att göra det så miserabelt som möjligt, finns ingenting bättre för ekonomin att du hela tiden vill till framtiden för det skapar konsumtion - vilja ha mer. Vi tänker hela tiden på framtiden, på något som skulle göra oss lyckliga nu och därför lever vi aldrig, våra liv är en enda koma tack vare tid, framtid.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

"hur tror ni er vargdag skulle se ut om ni skulle vakna upp i en värld var klockan inte skulle existera?"

Man får vänta på folk och folk får vänta på dig, det blir svårt att passa tider att hinna med tåget. Det skulle bli ett logistiskt kaos utan dess like, produktionen skulle störtdyka och folk lida. Vi skulle i princip slängas halvvägs tillbaka till stenåldern.

Ja nå det är ju vad du tror att kommer att hända, ända tills att ingen har testat det så vet man ju inte vad som kommer att ske.

Men jo fattar nog att delar av samhället skulle antagligen inte kunna snurra samma hjul utan kollapsa.

PS. jag har ju redan blivit 34 medlemmars korv värmare behöver ju inte bli den 35es också?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ditt ordval för att falsifiera Alan W. Watts tankegångar är märkligt.

Knarkande? Antar att du menar hans användning av hallucinogener? Har du någon slags aning om vad hallucinogener kan medföra till ditt liv?

Religiös tro? Han var vad jag vet inte knuten till någon religion. Nämnvärt är att kapitalism är en religion och därför tänker jag aldrig lyssna på någon som tror på det...låter det sunt?

Vill inte, och har inte, falsifierat honom på något sätt. Säger bara att jag inte ger mycket för hans åsikt om vår tidsuppfattning. Du får gärna visa var du tycker jag falsifierar honom.

Jag är fullt medveten om vad hallucinogener "kan tillföra" då jag själv använt dem. Vet inte vad det har med saken att göra.

Sedan var Watts en buddhist. Visst, du kan väl argumentera för huruvida buddhism faktiskt inte är en religion (som han själv gjorde), men som det ser ut idag så räknas det som en. Hans olika spirituella verk talar också om något som i mina ögon låter som övernaturliga saker och ting, vilket jag också räknar in under religiösa saker och ting. Kan inte riktigt förstå hur man läser "Behold the Spirit: A Study in the Necessity of Mystical Religion" och inte tycker att killen är religiös, även om det inte är till någon av de tre traditionella monoteistiska religionerna utan en blandning av kristendom, buddhism och modernism.

Sedan är ju kapitalism knappast en religion, även om ideologin kan följas närmast religiöst, så jag vet inte riktigt heller vad du vill ha sagt med det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vill inte, och har inte, falsifierat honom på något sätt. Säger bara att jag inte ger mycket för hans åsikt om vår tidsuppfattning.

Jag är fullt medveten om vad hallucinogener "kan tillföra" då jag själv använt dem. Vet inte vad det har med saken att göra.

Sedan var Watts en buddhist. Visst, du kan väl argumentera för huruvida buddhism faktiskt inte är en religion (som han själv gjorde), men som det ser ut idag som räknas det som en. Hans olika spirituella verk talar också om något som i mina ögon låter som övernaturliga saker och ting, vilket jag också räkna in under religiösa saker och ting.

Sedan är ju kapitalism knappast en religion, även om ideologin kan följas närmast religiöst, så jag vet inte riktigt heller vad du vill ha sagt med det.

Förstår inte varför du väljer just ordet 'knarkande'!

Det skulle väl vara en filosofisk tråd?

Med Buddhist menar du Buddhist, Taoist, Hinduist, Kristen, Panteist och Muslim? Vad jag vet tillhör han ingen specifik religion. Han har bara beskrivit och diskuterat delar ur olika religioner. Bara för att du sprider fakta om en religion och tar vara på delar av den betyder det väl inte att du är religiös? Är jag då buddhist för jag mediterar och håller med om delar av buddhismens världsbild?

Skillnaden mellan religion och vetenskap är att religion är omnipotent - alltid sant. Vetenskap erkänner att något tidigare bevisat kan visas falskt med nya observationer. Kapitalism styr för närvarande vårt samhälle, vad ser vi? Vi kommer dö ut runt 2100, vi kan inte ens ge mat åt alla personer på jorden och det pågår konflikter runt jorden - allt skapat av kapitalism. Om nu kapitalism inte vore en religion skulle vi förändrat vårt samhälle på grunden, men vi fortsätter i samma veva därför är kapitalism en religion.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Förstår inte varför du väljer just ordet 'knarkande'!

Det skulle väl vara en filosofiskt tråd?

Med Buddhist menar du Buddhist, Taoist, Hinduist, Kristen, Panteist och Muslim? Vad jag vet tillhör han ingen specifik religion. Han har bara beskrivit användbara delar ur olika religioner.

Skillnaden mellan religion och vetenskap är att religion är omnipotent - alltid sant. Vetenskap erkänner att något tidigare bevisat kan visas falskt med nya observationer. Kapitalism styr för närvarande vårt samhälle, vad ser vi? Vi kommer dö ut runt 2100, vi kan inte ens ge mat åt alla personer på jorden och det pågår konflikter runt jorden - allt skapat av kapitalism. Om nu kapitalism inte vore en religion skulle vi förändrat vårt samhälle på grunden, men vi fortsätter i samma veva därför är kapitalism en religion.

Väljer ordet knarkande för att han var just det. Användningen av droger var återkommande i hans liv ganska länge om jag kommer ihåg rätt. Sedan är det ju du som lägger in en negativ laddning i ordet, jag själv ser det som neutral. Som jag redan har sagt, jag har själv testat en hel del olika hallucinogena

Spelar ingen roll om man är del av en traditionell religion eller om man tillhör en nyskapad, eller "egen" religion, tror man på övernaturliga krafter så är man religiös. Läs hans bok "Behold the Spirit: A Study in the Necessity of Mystical Religion" så blir det tydligt att han är religiös, även om han försöker blanda kristendom och buddhism till en. Bevis: SAOLs definition på religion:"troende, gudfruktig from". Han var definitivt troende.

Intressant argumentt. Jag gillar det. Däremot är problemet att religion tillskrivs system som handlar om övernaturliga saker och ting, den definitionen går att finna i princip överallt. Kapitalism är ingen sådan. Alla vet att kapitalism är ett ekonomiskt synesätt, inget annat.

Men jag håller med dig helt, många tror på kapitalism religiöst och visst finns det många likheter. Däremot är inte trögheten i vår förändring ett bevis på att kapitalism är en religion, att det tar tid och kraft att få till ett paradigmskifte är något som är sedan länge känt. Med tiden kommer det dock ske, om du frågar mig. Som allt annat kommer vi inse att kapitalism inte fungerar i det långa loppet och ett skifte kommer att behöva ta plats.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Väljer ordet knarkande för att han var just det. Användningen av droger var återkommande i hans liv ganska länge om jag kommer ihåg rätt. Sedan är det ju du som lägger in en negativ laddning i ordet, jag själv ser det som neutral. Som jag redan har sagt, jag har själv testat en hel del olika hallucinogena

Spelar ingen roll om man är del av en traditionell religion eller om man tillhör en nyskapad, eller "egen" religion, tror man på övernaturliga krafter så är man religiös. Läs hans bok "Behold the Spirit: A Study in the Necessity of Mystical Religion" så blir det tydligt att han är religiös, även om han försöker blanda kristendom och buddhism till en. Bevis: SAOLs definition på religion:"troende, gudfruktig from". Han var definitivt troende.

Intressant argumentt. Jag gillar det. Däremot är problemet att religion tillskrivs system som handlar om övernaturliga saker och ting, den definitionen går att finna i princip överallt. Kapitalism är ingen sådan. Alla vet att kapitalism är ett ekonomiskt synesätt, inget annat.

Men jag håller med dig helt, många tror på kapitalism religiöst och visst finns det många likheter. Däremot är inte trögheten i vår förändring ett bevis på att kapitalism är en religion, att det tar tid och kraft att få till ett paradigmskifte är något som är sedan länge känt. Med tiden kommer det dock ske, om du frågar mig. Som allt annat kommer vi inse att kapitalism inte fungerar i det långa loppet och ett skifte kommer att behöva ta plats.

Har då aldrig varit med om ett tillfälle när knarka har yttrats på ett positivt sätt, men självklart lägger jag på den negativa tonen då allt handlar om hur ordet behandlas i samhället.

Efter bara det lilla jag testat så börjar jag tveka på att hans värdsbild är övernaturlig.

Jag tycker då att till en stor grad så är kapitalism en religion. Att byta ut Gud mot Kapitalism i en vald text skulle antagligen inte vara alltför långt ifrån hur dagens politiker uttrycker sig kring hur diverse situationer ska lösas.

Jeremiah 29:11:
Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Kapitalismen, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.

Tveksam att vi hinner, men G7 länderna har ju kommit överens om att vi ska sluta förbruka olja vid nästa sekelskifte...
Tror det krävs kraft utifrån kapitalism för att få denna förändring, revolution!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Har då aldrig varit med om ett tillfälle när knarka har yttrats på ett positivt sätt, men självklart lägger jag på den negativa tonen då allt handlar om hur ordet behandlas i samhället.

Efter bara det lilla jag testat så börjar jag tveka på att hans värdsbild är övernaturlig.

Jag tycker då att till en stor grad så är kapitalism en religion. Att byta ut Gud mot Kapitalism i en vald text skulle antagligen inte vara alltför långt ifrån hur dagens politiker uttrycker sig kring hur diverse situationer ska lösas.

Jeremiah 29:11:
Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Kapitalismen, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.

Tveksam att vi hinner, men G7 länderna har ju kommit överens om att vi ska sluta förbruka olja vid nästa sekelskifte...
Tror det krävs kraft utifrån kapitalism för att få denna förändring, revolution!

Inte jag heller har lagt en positiv laddning i det, dock neutral. Detta är ju ändå en filosofisk tråd?

Tja, vi är fria till att tycka vad vi vill. Problemet är väl att vi ändå har vissa definitioner, och inte i någon definition skulle ett ekonomiskt system lyckas ta sig under paraplyt religion. Tekniskt sett. Jag håller ändå med dig i din tankegång och förstår vad du menar, kapitalism är för många exakt samma sak som religionen är för andra. Visst finns det dessutom ett visst nöje i att byta ut ordet Gud mot Kapitalism och se likheterna. Skillnaden blir ändå då att vi redan har bevisat att kapitalism i sin renaste form inte behövs, i Sverige har vi en socialdemokratisk styrelsesätt som på många områden bryter mot den fria marknadens och kapitalismens budord. Vi kan alltså bevisa att kapitalism inte är den enda sanna vägen, vi kan bevisa att vi inte måste ha kapitalism för att överleva. Det går dock inte att göra med någon religion, vilken man än väljer. Vi kan med statistik och fakta bevisa hur kapitalism har sina svaga punkter och var vi bör ändra denne, dvs. hur kapitalism har fel. Vi kan dock adrig bevisa hur religion har fel.

Gällande olja så blir det nog väldigt sent att sluta använda olja vid sekelskiftet, då vi kommer ha nått en punkt där vi kommer att gå under redan vid år 2040-50 om vi inte slutar använda olja enligt vissa undersökningar och forskare. Som en rolig man en gång sade: Det är för sent att vara cynisk. Vi har helt enkelt inte råd att vara cyniska eller bittra, för det leder direkt och garanterat till undergång. Vi måste tro på att vi som människor kan drastiskt ändra samhället innan vi förstör oss själva

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ok men nu dödade jag den här tråden 2015-10-22 21:33, dvs en sekund efter den skapades men något fick den inte bara att återuppstå men att bli skapad samma tid som innan jag dödade den...hm...lite förbryllad är jag då Dr Who sa till mig att problemet var löst!!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte jag heller har lagt en positiv laddning i det, dock neutral. Detta är ju ändå en filosofisk tråd?

Tja, vi är fria till att tycka vad vi vill. Problemet är väl att vi ändå har vissa definitioner, och inte i någon definition skulle ett ekonomiskt system lyckas ta sig under paraplyt religion. Tekniskt sett. Jag håller ändå med dig i din tankegång och förstår vad du menar, kapitalism är för många exakt samma sak som religionen är för andra. Visst finns det dessutom ett visst nöje i att byta ut ordet Gud mot Kapitalism och se likheterna. Skillnaden blir ändå då att vi redan har bevisat att kapitalism i sin renaste form inte behövs, i Sverige har vi en socialdemokratisk styrelsesätt som på många områden bryter mot den fria marknadens och kapitalismens budord. Vi kan alltså bevisa att kapitalism inte är den enda sanna vägen, vi kan bevisa att vi inte måste ha kapitalism för att överleva. Det går dock inte att göra med någon religion, vilken man än väljer. Vi kan med statistik och fakta bevisa hur kapitalism har sina svaga punkter och var vi bör ändra denne, dvs. hur kapitalism har fel. Vi kan dock adrig bevisa hur religion har fel.

Gällande olja så blir det nog väldigt sent att sluta använda olja vid sekelskiftet, då vi kommer ha nått en punkt där vi kommer att gå under redan vid år 2040-50 om vi inte slutar använda olja enligt vissa undersökningar och forskare. Som en rolig man en gång sade: Det är för sent att vara cynisk. Vi har helt enkelt inte råd att vara cyniska eller bittra, för det leder direkt och garanterat till undergång. Vi måste tro på att vi som människor kan drastiskt ändra samhället innan vi förstör oss själva

Väldigt riktigt, bristerna ses men genom vårat nuvarande ekonomiska och politiska system tar det alldeles för länge tills förändring sker. Vi har ju vetat om farorna med fossila bränslen i över femtio år men inte mycket har gjorts. Oroar mig att Sverige börjar gå mot ett mer rent kapitalistiskt samhälle där ditt välmående under ditt liv till stor del redan har bestämts, jag tror den största orsaken till all slags misär är att vi inte är jämställda socialt och ekonomiskt.

Helt sant! Enklaste sättet är att bli en så kärleksfull människa som möjligt. Oberoende av åsikter eller handlingar ska du alltid behandla alla människor med ett överflöd av kärlek, bara då kan vi förändra världens framtid (inte alls OT x)).

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

*Update*

Detta var ju bara en filosofisk fråga som otroligt många tycks ha tagit på fel sätt.

Vissa kommer hit för att samla gillanden, andra kommer hit och ifrågasätter hela idén med att skapa tråden medan bara ytterst få vill verkligen prata om det, synd att se att det inte finns någon slags akademisk anda här :/ ..

Hur är en mångartad diskussion inte en tråd i en akademisk anda? Läs på vad ordet betyder innan du försöker låta bildad.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Hur är en mångartad diskussion inte en tråd i en akademisk anda? Läs på vad ordet betyder innan du försöker låta bildad.

Jo visst men tyckte ju att de flesta mest bara klagade på mitt sätt att ställa en fråga.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

@Equilibrium: ungefär samma som nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Equilibrium: ungefär samma som nu.

Aa.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Då skulle uttryck som "du har ju all tid i världen" eller "jag har inte tid" få en helt annan innebörd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen, huvudsakligen för att jag personligen inte finner ämnet särskilt intressant. Jag tänker däremot tillägga att jag tycker det är tråkigt att försök till en filosofisk diskussion ska spåra ur till ad hominem-argument för att folk verkar ha svårt att förstå vad "filosofisk" betyder. Detta gäller såklart inte alla.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Uppfattar tid som ändlig. Då allt kretsar kring line of time sedan big bang vi upplever i nuet.

offtopic kanske men rolig någon nämnde g7 mötet om att inom framtiden vi skulle bli kvitt användningen utav fossila bränsle. Som fick mig att länka EU,s märkning angående utsläpp utav nya bilmodeller där en liten Fiat nyare modell får en sämre märkning (framlobbat utav den tyska bilindustrin) an ett flera ton vägande stridsvagn.