Vatten kylning leakage *statistik/omröstning*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Vatten kylning leakage *statistik/omröstning*

Tänkte att det skulle vara skojj och få fram lite statistik över det värsta som kan hända med vatten kylning, alltså leakage.
Så det är att rösta fram hur det har gott för er, samt berätta om ni vill.

Med detta får man kanse en liten inlevelse hur säkert vattenkylning är i en dator.
Vi tar med både AIO och custom loop.

Enda regeln är leakage under leak test räknas inte.

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | MSI 1080 ti Gaming x | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Htpc: A8-7600 | hyperx 8gb | kinstone V300 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Har använt Corsair H80i i över två år och det har varit tätt.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

har haft en läcka i min loop. proppen som höll ihop tömningssystemet åkte ut och det började rinna ur. var dock på den undre delen av chassit så inget skadades, var bara lite jobbigt att göra rent.

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Enda gången jag haft en "läcka" var när jag satte i en temp probe i en X3 res och glömde använda extendern som man ska, så den gick inte att skruva tillräckligt långt för att hålla tätt men det märkte man ju direkt. Så räknar inte direkt det som en riktig läcka.

Dvs köper man kvalitetssaker, är noggrann och gör rätt så läcker det inte.

Edit: kan ju tillägga att jag aldrig använder vinklade fittings, där ber man ju om läckage.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013

har haft tre läckor i mina customloops, två nere i undre delen av chassit där det droppade ner i botten och rann ut på golvet från hål i chassit. Ena läckan kunde dock ha varit mer förödande, en EK 45-graders vinkel började läcka från min topp-radd och det droppade ner och blev en pöl på det översta grafikkortet samt rann ner över de två andra korten, som tur var så upptäcktes läckan i tid innan något hände.

Sen har jag haft en läcka till, men det var 100% min egen klantighet när jag bytte kablar i riggen och slog till en fitting vilket resulterade i läcka där fittingen var vridbar.

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Hade en customloop för många år sedan, inga problem.

Har en H100 sluten nu, inga problem.

Värsta som kan hända är att man får en långsam dropp där ansamlingen påbörjar en korrision som i sin tur joniserar vattnet så att det blir ledande och sedan få en kortslutning. Det tar generellt en stund innan ett långsamt läckage blir farligt. De flesta är rädda för ett kabelbrott eller liknande så att allt vatten rinner ut över komponenterna, oftast märker man det omgående och kan stänga av datorn innan vattnet blir ledande. I sådana fall är det bara att demontera och torka noggrant med rispåsar och lagom temperatur i ugn eller torkskåp.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004

Röstar nej då jag aldrig haft något ej självförvållat läckage så som att det läckt när man läcktestat eller när man körde på slangarna till de externa radiatorerna med dammsugaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Har inte haft något läckage på någon av 8 AIO som jag haft.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Läckte från min x3 res när jag satte ihop min första loop. Tror det var något fel på extendern från ek för det droppade på rätt bra från den. Slutade med att jag tog o-ringen från extendern, satte den på en vanlig fitting (så den då hade 2) och körde direkt med den istället. Inte haft några problem sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015

Har kört med Noctua NH-D15 ett bra tag nu men hade Kraken X61. Hade inget läckage alls där, men pumpen tog slut då det blev ett rysligt gnisslande. Röstade efter Kraken kylaren då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Har haft så många läckor att jag inte längre håller koll på det.

Nu för tiden ser jag till att allt sitter och då är det bara o-ringarna som kan fela och inget annat

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Kört custom loop i 3 år nu. Har haft en läcka och det va direkt efter nymontering, hade inte dragit åt en koppling ordentligt så det droppade. Leakage heter förövrigt läckage på svenska.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Min XSPC-res börja läcka helt utan vidare. Akrylet tättades med korrekt lim lite diskret för säkert 2-3 år sen och de har hållt fint.
Skaffade 7/16 slang senast till raka 1/2" fittings, utan fläktar igång under spel blev de varmt "SNAP", och sköljde moderkort med vatten. Inte ett ända clips/buntband nånstans! Elektronikspray och nån form av lugn i kroppen 2v senare så var jag på banan igen Tror nästan allt berott på slarv med egna opåtlitliga moddningar för de mesta.

Wasserkühlung

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Kört vatten sedan 2005 nu. Inga läckage.

Synar oringar innan montage (har varit med om att de varit torra med småsprickor i).
Kör med nipplar med slangklämma eller dubbla (på trycksidan) buntband.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.