Vilken drivrutin till grafikkort?

Permalänk

Vilken drivrutin till grafikkort?

Har satt upp en dator med Xubuntu och sitter nu på den öppna drivrutinen men borde man dra in den proprietära istället?

Har följande att välja på:

NVIDIA binary driver - version 340.93 från nvidia 340 ( proprietär , tested )
NVIDIA legacy binary driver - version 304.128 från nvidia-304-updates ( proprietär , tested )
NVIDIA binary driver - version 340.93 från nvidia-340-updates ( proprietär )
NVIDIA legacy binary driver - version 304.128 från nvidia-304 (proprietär )

Antar att man ska köra någon av de två binary drivrutinerna men vilken ska man köra? Är det tested som gäller?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har satt upp en dator med Xubuntu och sitter nu på den öppna drivrutinen men borde man dra in den proprietära istället?

Har följande att välja på:

NVIDIA binary driver - version 340.93 från nvidia 340 ( proprietär , tested )
NVIDIA legacy binary driver - version 304.128 från nvidia-304-updates ( proprietär , tested )
NVIDIA binary driver - version 340.93 från nvidia-340-updates ( proprietär )
NVIDIA legacy binary driver - version 304.128 från nvidia-304 (proprietär )

Antar att man ska köra någon av de två binary drivrutinerna men vilken ska man köra? Är det tested som gäller?

355 är den senaste drivrutinen för mitt system sist jag kollade.

Du kan lägga till en PPA då du använder en ubuntu-dist för att få senaste drivrutinen. OMGUbuntu har en artikel som beskriver hur du gör.

Artikeln beskriver hur du gör i terminalen men nvidia-current borde ge dig senaste istället för att skriva in nvidia-355.

http://www.binarytides.com/install-nvidia-drivers-ubuntu-14-0... beskriver hur du gör i 14.04 men det ska inte skilja sig speciellt mycket om du har 14.10, 15.04 eller 15.10

Permalänk
Skrivet av Katakana:

355 är den senaste drivrutinen för mitt system sist jag kollade.

Du kan lägga till en PPA då du använder en ubuntu-dist för att få senaste drivrutinen. OMGUbuntu har en artikel som beskriver hur du gör.

Artikeln beskriver hur du gör i terminalen men nvidia-current borde ge dig senaste istället för att skriva in nvidia-355.

http://www.binarytides.com/install-nvidia-drivers-ubuntu-14-0... beskriver hur du gör i 14.04 men det ska inte skilja sig speciellt mycket om du har 14.10, 15.04 eller 15.10

Blev 340 drivrutinen och den verkar fungera som det ska. Kör med Nvidia Ion grafik och om jag förstår Nvidias hemsida verkar det faktiskt som det är den senaste drivrutinen till den.

Tack ändå för förklaringen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I