Hur kompetent är svenska polisen egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Hur menar du att polisens övriga våld inte skulle påverka? Du får komma med någon pålitlig källa i nästa svar, annars orkar inte svara.

Då får du vänta länge, han sitter mest och skriver dynga verkar det som

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nu sköt man faktiskt en beväpnad gärningsman som dödat. Annat är det i USA där polisen skjuter obeväpnade barn och obeväpnade misstänkta i ryggen så att de dör då de försöker fly.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nu sköt man faktiskt en beväpnad gärningsman som dödat. Annat är det i USA där polisen skjuter obeväpnade barn och obeväpnade misstänkta i ryggen så att de dör då de försöker fly.

Du kan lägga till rullstolsbundna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Då får du vänta länge, han sitter mest och skriver dynga verkar det som

Känns lite så, ja. En annan sak som är väldigt vanlig, att folk bara antar en massa saker för att det verkar logiskt. Känns kul att man fick lära sig att vara lite kritisk till saker och faktiskt ha belägg för saker man påstår när man pluggade vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Undrar fortfarande varför du flyttar målposten och drar in dödsskjutningar? Låt oss börja där.

Vi talade om elpistoler samt att våldet skulle öka om de tilläts användas, jag nämnde då England samt USA som exempel. Med det sagt, elpistoler kan vara skadliga, de kan också döda.

Våld blir således mer lättilgänligt för polisen om de får använda elpistoler. Skjuter du någon så får det som regel lite större konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du vet att det är en människa som du och jag med familj och vänner?
Något har gått fel i dennas människas liv som resulterade i detta fruktansvärda.

Blir lite mörkrädd när jag läser folks kommentarer.

Det ursäktar verkligen ingenting. Hur många har inte haft det jobbigt, och lett till att något går fel? Men ska man döda människor hur som helst för det?

Permalänk
Medlem

Jag tycker polisen här är rätt bra. Om man jämför USA t.ex så gäller det för dem att avlossa hela magasinet tills personen inte rör sig överhuvudtaget medan här tränas polisen att vapen sällan ska användas och när det används ska det göras med säkerhet och med syftet att avlägsna hotet. En polis kan bli åtalad om denne hanterar sitt skjutvapen på ett osäkert sätt, t.ex att förbigående personer kan träffas vid en miss.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Ännu en tragedi har hänt, denna gång på en skola i Trollhättan.

Men min undran vänder sig inte direkt mot hur något sånt kan hända utan snarare hur kompetent vår svenska poliskår egentligen är. Ännu en gång har en person avlidit efter skador som polisen vållat. Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Nu kanske någon tycker att det inte är så konstigt på grund av att allt går så snabbt när det väl händer, jag köper inte den förklaringen till fullo. Hade dom skickat in mig hade jag antagligen skjutit mig i foten eller något innan jag sprang gråtandes från platsen men en polis ska väl vara tränad för att kunna avlossa ett skott i rätt riktning, en polis i detta fall ska väl kunna vara beredd på vad som händer på platsen redan innan denne kommer till platsen. Men ändå så lyckas dom skjuta någon så felaktigt att personen vid ett senare fall avlider.

Eller har jag helt galet fel?

En person som är i en liv/död händelse är troligen fullt pumpad med adrenalin. Om man får ett skott i hjärtat kan man fortsätta i ett antal 10 sekunder innan kroppen kollapsar av blodförlust.

Polisman full av adrenalin, attackerad av man som försöker döda dig, ska han stanna upp, andas lugnt och använda kornsiktet för att träffa benet, som troligen inte har tillräcklig effekt inom de närmsta sekunderna. Ifall gärningsmannen kan attackera i 1 minut efter skott så kan denna skada poliser och andra runtomkring.

En polisman i en sådan händelse siktar inte, de lyfter vapnet rakt framför sig och trycker av. Det är vad som händer när en människa är rädd för sitt liv och är tvungen att skjuta. Man tänker inte på vart man träffar gärningsmannen.

Förövrigt, även om han blir träffad i benet så kan personen dö av blodförlust, träffar du en artär så har du någon knapp minut på dig att stoppa blödningen.

Ett skott i huvudet är det ENDA som kan garantera att personens attack avslutas direkt.

***EDIT***: Om man får ett skott i hjärtat kan man fortsätta i ett antal 10 sekunder innan kroppen kollapsar av blodförlust.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Det ursäktar verkligen ingenting. Hur många har inte haft det jobbigt, och lett till att något går fel? Men ska man döda människor hur som helst för det?

Skrev inte att det ursäktar, men det ursäktar inte heller det du skrev. Tyckte det var osmakligt av dig att skriva så.
"Hade ju dock varit roligare om han dött på ett "Dexter-sätt" "

Du har ingen aning om hans situation eller vad som har hänt. Tänk om det varit någon i din närhet som hade utfört detta, som stod dig nära och så får du läsa kommentarer om att hen borde dö och att det varit roligare om de dött på ett visst vis.

Sen förstår jag att folk som förlorat nära och kära blir förtvivlade och helt förstörda och skriver av sig och inte är rationella.
Ifall det har hänt dig i detta fall då ber jag om ursäkt och beklagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Det finns inget som helst krav på att polis måste avfyra varningsskott innan man skjuter verkanseld, så varför poliser skulle skjuta skott i backen efter man oskadliggjort en eventuell gärningsman låter konstigt.

Det finns däremot att polis bör nyttja varningsskott då "omständigheterna ej tvingar till annat", men det är som sagt inget krav. Hur det var 95-96 vet jag dock inte, men eftersom lagen Skjutkungörelsen som reglerar svenska polisers vapenanvändande är från 1969 så antar jag att läget var samma då. Kanske hade man en annan praxis däremot.

Vill man läsa mer så: https://lagen.nu/1969:84

edit: länk

Läs mitt första inlägg så ser du att jag inte pratade om polisen. 15745910

Permalänk
Skrivet av selago:

Läs mitt första inlägg så ser du att jag inte pratade om polisen. 15745910

Ah, jag trodde väl naivt nog att det handlade om polisen eftersom tråden handlade om det

Skämt och sido, jag antar att man som skyddsvakt inte heller egentligen har krav på varningsskott, men det är ju en annan femma och jag kan givetvis ha fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nu sköt man faktiskt en beväpnad gärningsman som dödat. Annat är det i USA där polisen skjuter obeväpnade barn och obeväpnade misstänkta i ryggen så att de dör då de försöker fly.

Även svensk polis kan skjuta misstänkta i ryggen: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/30/polisman.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skrev inte att det ursäktar, men det ursäktar inte heller det du skrev. Tyckte det var osmakligt av dig att skriva så.
"Hade ju dock varit roligare om han dött på ett "Dexter-sätt" "

Du har ingen aning om hans situation eller vad som har hänt. Tänk om det varit någon i din närhet som hade utfört detta, som stod dig nära och så får du läsa kommentarer om att hen borde dö och att det varit roligare om de dött på ett visst vis.

Sen förstår jag att folk som förlorat nära och kära blir förtvivlade och helt förstörda och skriver av sig och inte är rationella.
Ifall det har hänt dig i detta fall då ber jag om ursäkt och beklagar.

Min moder är uppvuxen i Trollhättan, så vi känner väldigt många därifrån, vissa av dem har barn som går på just den skolan. (Ingen av dem dog).
Osmakligt, jo jag kan väl se din poäng. Saken är den att jag saknar empati. Har en rätt nära vän som gjorde något hemskt, tänker ej gå in på vad då det inte har med ämnet att göra. Kände jag något medlidande för denna människa? Nej, inte ett dugg. Jag vet att han har haft en otroligt svår uppväxt, men sa till honom att det spelar ingen roll vad som hänt honom för det har inte med de oskyldiga att göra. Det var ju inte den andra människans fel att min vän haft det svårt i livet.

Barnen som överlevde och såg detta kommer ha med sig det resten av livet. Det kan även resultera till att de gör något hemskt de med i framtiden.

Jag kan dock be om ursäkt att jag formulerade mig som jag gjorde. Jag respekterar din åsikt lika mycket som min

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

En person som är i en liv/död händelse är troligen fullt pumpad med adrenalin. Om man får ett skott i hjärtat kan man fortsätta i ca 1 minut innan kroppen kollapsar av blodförlust.

Polisman full av adrenalin, attackerad av man som försöker döda dig, ska han stanna upp, andas lugnt och använda kornsiktet för att träffa benet, som troligen inte har tillräcklig effekt inom de närmsta sekunderna. Ifall gärningsmannen kan attackera i 1 minut efter skott så kan denna skada poliser och andra runtomkring.

En polisman i en sådan händelse siktar inte, de lyfter vapnet rakt framför sig och trycker av. Det är vad som händer när en människa är rädd för sitt liv och är tvungen att skjuta. Man tänker inte på vart man träffar gärningsmannen.

Förövrigt, även om han blir träffad i benet så kan personen dö av blodförlust, träffar du en artär så har du någon knapp minut på dig att stoppa blödningen.

Ett skott i huvudet är det ENDA som kan garantera att personens attack avslutas direkt.

Får du ett skott i hjärtat så dör du i 99% av fallen inom sekunder. Det är tvärstopp där.
Får du ett skott i huvudet så kan du överleva, beror på hur skottet tar och om det går genom skallbenet in till hjärnan.. och hur kulan isåfall skadar hjärnan. Finns överlevare som förlorat ganska stor procent av hjärnan, typ 20-30% av vävnaden.
Ett skott i ryggraden mellan eller ovanför skulderbladen brukar också betyda tvärstopp direkt..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Ah, jag trodde väl naivt nog att det handlade om polisen eftersom tråden handlade om det

Skämt och sido, jag antar att man som skyddsvakt inte heller egentligen har krav på varningsskott, men det är ju en annan femma och jag kan givetvis ha fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Ville bara sätta lite grund innan jag kom med min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smygolf:

Eh,
Så alla avlossade skott träffar sitt mål i dag?

Nej det gör de inte men det är mindre risk för andra om de inte fortsätter genom den man skjuter på.

Permalänk
Skrivet av Snody:

Även svensk polis kan skjuta misstänkta i ryggen: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/30/polisman.html

Kan vara motiverat att skjuta en misstänkt i ryggen om situationen kräver det oavsett vilken land man än må befinna sig i, i länken du postade verkar det ha gått lite väl hett till dock

Skrivet av selago:

Ville bara sätta lite grund innan jag kom med min åsikt.

Självklart, det är inte fel att lägga till lite bakgrund till ens inlägg/åsikt, så blir det tydligare.
Jag läste lite snabbt bara och missade ditt ursprungliga inlägg

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nej det gör de inte men det är mindre risk för andra om de inte fortsätter genom den man skjuter på.

Quotar mig själv från sidan 4

Jag har aldrig personlig själv hört talas om något fall där polisens kulor har skadat någon som inte var det tilltänkta målet.
Om nu en träff går igenom gm och träffar någon bakom så blir personen bakom givetvis skadad. Men kulan har förlorat mycket kraft med allt vad det innebär. Som jag skrev så ska det nog till extrema fall för att polisen ska skjuta i ett sådant fall oberoende av ammunition.
Det finns också lägen då man som polis inte kan göra så mycket utan får avvakta.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Svenskt fängelse verkar ju knappast vara så avskräckande.
Bara kolla på t.ex antalet som begår brott bara för att slippa lämna landet.

Jag menade inte avskräckande för möjligheten att hamna i fängelse. Många av de personer som gör såna här saker gör det ju som ett slags glorifierat självmord, då med polisens hjälp. Dom vill helt enkelt inte överleva, så om polisen kan lyckas ta såna här GM levande blir det i säg avskräckande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Det är ju bra att de skjuter så att GM dör imo.
Inga mer skattepengar på GM och personen är inte tillbaka på gatorna igen inom något år.

Det var nog det i särklass dummaste jag läst. Man vill alltid spara GM för det är mycket nyttigt och intressant att veta motiven så att man kan förhindra nästa dåd. Samt att man kan fastställa att det verkliga var GM som var förövaren.

Det hela är dock mycket märkligt och det skulle inte förvåna mig och det hela är arrangerat av några. Jag kan lova er att vi inte kommer att få se ett enda bevis som allmänheten själva kan verifiera, utan det kommer bara komma en massa sagor från någon polis. Lita inte ett skit på vad de kommer att säga from nu. Nu kommer mutor och politiska påtryckningar kring utredningen att förändra hela historien och vinklas det grövsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Ännu en tragedi har hänt, denna gång på en skola i Trollhättan.

Men min undran vänder sig inte direkt mot hur något sånt kan hända utan snarare hur kompetent vår svenska poliskår egentligen är. Ännu en gång har en person avlidit efter skador som polisen vållat. Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Nu kanske någon tycker att det inte är så konstigt på grund av att allt går så snabbt när det väl händer, jag köper inte den förklaringen till fullo. Hade dom skickat in mig hade jag antagligen skjutit mig i foten eller något innan jag sprang gråtandes från platsen men en polis ska väl vara tränad för att kunna avlossa ett skott i rätt riktning, en polis i detta fall ska väl kunna vara beredd på vad som händer på platsen redan innan denne kommer till platsen. Men ändå så lyckas dom skjuta någon så felaktigt att personen vid ett senare fall avlider.

Eller har jag helt galet fel?

Betänk detta: det tar, säg 15 sekunder för en normal person att springa 100 meter. 50 meter, under 9-8 sekunder. Om polis A upptäcker GM på ett avstånd på, säg 25 meter har han inte särskilt lång tid att identifiera, dra fram vapen, mantla, varna, osäkra och avge verkanseld. Ska vi vara petnoga ska även varningsskott finnas med i ekvationen.

Att sedan sikta på ett rörligt mål och skjuta benskott är ganska svårt, och sedan funkar det inte heller som du verkar tro. Det finns fall där en anfallande GM har blivit skjuten i benet och fortsatt utan att ens märka skottet.

Troligtvis har GM anfallit polisman på kort avstånd, som känner sig hotad och skjuter enkel- eller dubbelskott mot VZ. Där använder han sig av sin egen rätt till nödvärn, och polismannen skjuter alltså för att döda och inget annat.

Permalänk
Medlem

En psykopat med ett svärd springer runt och hugger ner folk, din första tanke är knappast gärningsmannens välmående. Eller? Glad att du inte är polis i så fall.

Permalänk
Medlem

@lolight: Vad är värt mest enligt dig? Att GM överlever och får berätta sin historia eller att pelle polis överlever?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Undrar fortfarande varför du flyttar målposten och drar in dödsskjutningar? Låt oss börja där.

Vi talade om elpistoler samt att våldet skulle öka om de tilläts användas, jag nämnde då England samt USA som exempel. Med det sagt, elpistoler kan vara skadliga, de kan också döda.

Våld blir således mer lättilgänligt för polisen om de får använda elpistoler. Skjuter du någon så får det som regel lite större konsekvenser.

Ledsen, men som sagt så har jag inget intresse alls att diskutera med någon som tycker källor är överflödigt. Tack och hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Du har ingen aning om vad som hände.

Fast nu vet vi relativt mycket om vad som hände, GM attackerade polis.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Får du ett skott i hjärtat så dör du i 99% av fallen inom sekunder. Det är tvärstopp där.
Får du ett skott i huvudet så kan du överleva, beror på hur skottet tar och om det går genom skallbenet in till hjärnan.. och hur kulan isåfall skadar hjärnan. Finns överlevare som förlorat ganska stor procent av hjärnan, typ 20-30% av vävnaden.
Ett skott i ryggraden mellan eller ovanför skulderbladen brukar också betyda tvärstopp direkt..

Har talat med polisman som utbildar poliser i självförsvar, självskydd, skytte bl.a Detta är vad han berättat för mig.

Oavsett om du får ett skott i hjärtat så har hjärnan och muskler fortfarande syre i sig, och även en del blod. Detta försvinner inte magiskt på någon sekund, speciellt inte om hjärtat slår "240 bpm" tack vare adrenalinet.

Du tror inte på fullt allvar att en 9mm kula bokstavligt talat spränger hela hjärtat hoppas jag, då hade din tanke stämt. Det blir en liten öppning. Polisen skjuter inte granater. Tänk även på att kulan sitter kvar i hjärtat och kan på så sätt sakta ner blodförlusten.

Finns flera fall där folk blivit skottskadade rakt genom hjärtat och överlevt, det finns alltid undantag.

Polisen använder expanderbar ammunition, den fastnar.

Editade mitt förra inlägg, med hänvisning till det. 10-20 sekunder räcker långt för att hinna hugga ner en annan människa, i detta fall polisman eller fler ungdomar. Värt att tänka på är också att kulan kan sakta ner blodförlusten, alltså kan i själva verkar GM överleva/hålla sig vid medvetandet även om skottet träffar hjärtat.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

@lolight: Foliehatt av, karl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Även svensk polis kan skjuta misstänkta i ryggen: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/30/polisman.html

Där ser man. Poliser är nog inget att lita på.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nog skjuter poliser i både ben och armar när de har de förutsättningarna, men det är inte säkert att gärningsmannen överlever iaf.. Det finns t.ex. stora blodådror som kan skjutas av..

Det kan också gå så här..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21634297.ab

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Har talat med polisman som utbildar poliser i självförsvar, självskydd, skytte bl.a Detta är vad han berättat för mig.

Oavsett om du får ett skott i hjärtat så har hjärnan och muskler fortfarande syre i sig, och även en del blod. Detta försvinner inte magiskt på någon sekund, speciellt inte om hjärtat slår "240 bpm" tack vare adrenalinet.

Du tror inte på fullt allvar att en 9mm kula bokstavligt talat spränger hela hjärtat hoppas jag, då hade din tanke stämt. Det blir en liten öppning. Polisen skjuter inte granater. Tänk även på att kulan sitter kvar i hjärtat och kan på så sätt sakta ner blodförlusten.

Finns flera fall där folk blivit skottskadade rakt genom hjärtat och överlevt, det finns alltid undantag.

Polisen använder expanderbar ammunition, den fastnar.

Editade mitt förra inlägg, med hänvisning till det. 10-20 sekunder räcker långt för att hinna hugga ner en annan människa, i detta fall polisman eller fler ungdomar. Värt att tänka på är också att kulan kan sakta ner blodförlusten, alltså kan i själva verkar GM överleva/hålla sig vid medvetandet även om skottet träffar hjärtat.
http://sverigesradio.se/sida/images/1637/3351336_2048_1152.jpg?preset=article-slider

Precis som du skriver, även om ett skott rakt i hjärtat totalförstör det, finns det självklart redan syrerikt blod i hjärnan och det är alltså teoretiskt möjligt att den skjutna kan vara vid medvetande ett par sekunder innan detta syret är förbrukat och allt tryck har försvunnit. Hjärnan kvävs sedan inom loppet av ett par minuter där personen mycket väl kan få syresatt blod till hjärnan med hjälp av modern medicinkonst, dock rör det sig om ytterst lite tid och vad hjärnskador berör lämnar jag till någon bättre bildad. Men teoretiskt möjligt. Men då kommer vi till elefanten i rummet, hydrostatisk chock. Teorins vara eller icke vara lämnar jag därhän, men det går inte komma ifrån att effekten är tämligen väldokumenterad. Det är alltså fullt möjligt att trycket som skapas av kulan kan skapa stora skador på CNS även i fall där CNS ej har blivit träffade av kulan.

Polisen använder snabb och lätt hålspetsammunition (Speer gold dot för övrigt), som expanderar väldigt fort när den träffar. När kulan expanderar så "lämnar" den över sin rörelseenergi i kroppen vilket ger ett ohyggligt sår. Det är fullt tillräckligt för att trasa sönder ett hjärta utan några som helst problem. Att den expanderar så fort gör också så att risken för tredje person minskar, istället för att gå rakt igenom som den gamla ammunitionen (m/39b) så stannar kulan oftast i kroppen.

Att folk som blir skjutna i hjärtat överlever handlar antingen om a) att kulan inte träffar hjärtat helt eller b) att sjukvård finns väldigt nära till hands. Troligtvis en kombination av båda.