Löda förstärkare till elektretmik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Jan 2012

Löda förstärkare till elektretmik

Hej!

Jag skulle vilja använda en headsetmik in i en kanal på ett mixerbord. Den miken jag testat med vill ej fungera och detta är troligen till följd av att den inte får tillräckligt med spänning. Jag har googlat angående ämnet och hittat lite kopplingsscheman. Tyvärr är jag, än så länge, helt blåst när det gäller detta.

Min fundering är om det finns någon här som har råd om vilka komponenter jag skulle behöva. Kanske finns det någon som sitter på ett kopplingsschema?

Jag vet också att det är rätt korkat att använda ett headset i ett mixerbord men nu vart det så!

Ha det fint!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om det är en kondensatormikrofon och du har en mixer utan fantommatning så finns det lösa fantommatningsenheter att skaffa, (typ Behringer ps 400) men det är inte särskilt mycket dyrare att skaffa en ny mixer heller.
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Jan 2012

@mrqaffe: Problemet är ju att miken på headsetet är specificerad för drift mellan 1,5-10v så jag vågar inte skicka igenom så mycket spänning. Jag såg att behringern låg på 12v (valbart), det kanske är okej?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Esrakuf:

@mrqaffe: Problemet är ju att miken på headsetet är specificerad för drift mellan 1,5-10v så jag vågar inte skicka igenom så mycket spänning. Jag såg att behringern låg på 12v (valbart), det kanske är okej?

Har du en mikrofon som ska ha biasmatning ? Exakt hur är mikrofonen kopplad och vad har du för delar ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Jan 2012

@mrqaffe: Biasmatning antar jag är matning med lägre spänning bara? Delarna jag har är:

Hörlurar: HPM-535
Mixerbord: Phonic AM220

Jag vill: Koppla headsetmiken in i kanal 1 via XLR. (alt line)

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Esrakuf:

@mrqaffe: Biasmatning antar jag är matning med lägre spänning bara? Delarna jag har är:

Hörlurar: HPM-535
Mixerbord: Phonic AM220

Jag vill: Koppla headsetmiken in i kanal 1 via XLR. (alt line)

Det är alltså ett enkelt "spelheadset" du vill koppla in ? De ska oftast drivas efter Creatives de facto standard för hur mikrofoningången på ett spelljudkort ska se ut.
http://www.hobby-hour.com/electronics/computer_microphone.php