Ärendeinfo och stor varning för Tre(3)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Ärendeinfo och stor varning för Tre(3)

Tjena gamla goa SweClockers!

Detta kan vara intressant för den som vill se vad vi som konsumenter ibland måste göra. Jag har haft en HTC One m7 som flertalet gånger fått stora problem med kameran. Den har varit inne flera gånger, och nu har Tre valt att helt ignorera mig och slår dövörat till när jag börjar hävda vad jag har rätt till. När jag väl pratar med någon på deras kundservice blir det alltid pajkastning mellan verkstaden, HTC och Tre(förmodligen för att slippa notan), och nu har det gått så pass långt att jag varit utan telefonen i åtta veckor.

En anonym säljare på Tre skrev nu senast till mig att: "Teknikerna håller på att jaga HTC för fullt med att få ett nytt saleskit.
Så förhoppningsvis kommer ett nytt komma inom det närmaste.", och trots att det gått åtta veckor verkar ingen vara orolig för att den tidigare rabiata kunden helt lugnat sig, och ingen misstänker att det kanske är lugnet före stormen.

Under de senaste dagarna har jag sammanställt alla dokument och all korrespondens från Tre för att ge en tredje part så mycket underlag som möjligt. Hjälp har jag fått från konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och båda står bakom mitt resonemang helt. Den tredje parten som får representera mig är såklart Allmänna Reklamationsnämnden(ARN), då förutsatt att dom tycker att jag har anledning nog att ge mig på Tre på detta sätt, och det tvivlar jag inte en sekund på att dom kommer göra.

Här är mitt sammanfattade kravbrev som nu sänts till flertalet representanter hos Tre, och jag hoppas att något gott kan följa av att dom får sig en näsbränna för oss konsumenter.

Hej,

Trots upprepade påminnelser och muntliga krav har min telefon kopplad till abonnemang 070-xxxx nu efter 56 dagar fortfarande inte krediterats eller åtgärdats. Er kundombudsman(kundombudsmannen@tre.se) som kontaktades via mail 2015-08-27 har heller inte svarat, och varken er kundtjänst eller butiksanställda i xxxx Centrum har hjälpt mig vidare i ärendet. Jag har dessutom blivit nekad lånetelefon av er personal, vilket gör att jag tvingats lösa problemet med egna medel, och har stått utan telefonen jag konstant betalar för i åtta veckor.

Jag har försökt vara väldigt tolerant, men åtta veckor är inte något någon ska behöva leva med. Både antalet avhjälpningsförsök(4) och längden på den nuvarande serviceordern ger mig separat lagrum att betrakta felet som av för mig stor/väsentlig betydelse, vilket ger mig rätten att häva köpet av telefon och tillhörande avtal. Tidigare muntliga överenskommelse om kreditering av telefon är nu att betraktas som förfallen till följd av er obefintliga vilja att lösa denna till synes enkla situation.

Jag kräver nu att köpet hävs i sin helhet för att ge mig möjlighet att införskaffa produkten och tjänsten på annat håll. Om detta ej sker kommer rättsliga åtgärder vidtas. Frågor besvaras på tfn: 070 - xxxx mellan 09:00 och 22:00. Bestridande till detta krav ska lämnas skriftligt till min hemadress, eller till min mail: xxxx .

Jag agerar nu i samråd och med fullt stöd från både Stockholms Stads kommunala konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och utformar nu med dessa en ansökan om juridisk representation till Allmänna Reklamationsnämnden(ARN) eftersom att er kundombudsman valt att ej svara på mina tidigare mail. Vid fortsatt utebliven kontakt kommer någon av era medarbetare delgivas i ert säte med denna information.

Detta beteende från er sida är helt förkastligt, och jag kan inte för mitt liv förstå hur ni kan anse att denna möda är mer värd än att ge er kund vad denne lagligt sett besitter rätt till.

Med vänlig hälsning
Lukas xxxxxx

Skickat 2015-10-24 00:12

Dold text

Jag är helt inställd på att jag har rätten på min sida, och om ARN inte kan hjälpa mig nå ett slut kommer jag med största sannolikhet vända mig direkt till tingsrätten. I mina ögon har Tre klantat sig så fatalt att jag inte kan se annat än att jag har rätten på min sida, och jag är så less på företag som alltid krånglar tills kunden tröttnar och ger sig. Jag studerar för närvarande på ett universitet/högskola, men har nu fram tills våren studieuppehåll, vilket ger mig möjligheten att rikta min fulla uppmärksamhet till att driva detta tills avtalet är avslutat och hela köpet gått tillbaka/hävts.

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Bra skrivet. Kör på.

Håller helt med dig, företag som inte följer lagen ska bara skit ha.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

Mycket bra skrivet och ett stort lycka till.
Bedrövligt att du skall behöva gå så här långt.
Hoppas du håller oss uppdaterade på statusen här så kanske du kan hänvisa TRE hit för lite extra push. Dålig reklam på ett så stort forum som detta är nog inget dom vill ha.

Pesonligen har jag haft bra bemötande och erfarenheter av tre så mycket tråkigt att dom beter sig så här i ditt till synes enkla fall.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007

Mycket bra skrivet, kommer följa detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Ett intressant ämne att följa!
ARN kommer till självklart stå på din sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2014

Jag hade faktiskt själv en M7 one med kameraproblem (rosa bilder) köpt hos tre men fick den krediterad och en Sony z3+ vid första inlämningen konstigt att de behandlar sina kunder så anorlunda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Deathdancer:

Tjena gamla goa SweClockers!

Detta kan vara intressant för den som vill se vad vi som konsumenter ibland måste göra. Jag har haft en HTC One m7 som flertalet gånger fått stora problem med kameran. Den har varit inne flera gånger, och nu har Tre valt att helt ignorera mig och slår dövörat till när jag börjar hävda vad jag har rätt till. När jag väl pratar med någon på deras kundservice blir det alltid pajkastning mellan verkstaden, HTC och Tre(förmodligen för att slippa notan), och nu har det gått så pass långt att jag varit utan telefonen i åtta veckor.

En anonym säljare på Tre skrev nu senast till mig att: "Teknikerna håller på att jaga HTC för fullt med att få ett nytt saleskit.
Så förhoppningsvis kommer ett nytt komma inom det närmaste.", och trots att det gått åtta veckor verkar ingen vara orolig för att den tidigare rabiata kunden helt lugnat sig, och ingen misstänker att det kanske är lugnet före stormen.

Under de senaste dagarna har jag sammanställt alla dokument och all korrespondens från Tre för att ge en tredje part så mycket underlag som möjligt. Hjälp har jag fått från konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och båda står bakom mitt resonemang helt. Den tredje parten som får representera mig är såklart Allmänna Reklamationsnämnden(ARN), då förutsatt att dom tycker att jag har anledning nog att ge mig på Tre på detta sätt, och det tvivlar jag inte en sekund på att dom kommer göra.

Här är mitt sammanfattade kravbrev som nu sänts till flertalet representanter hos Tre, och jag hoppas att något gott kan följa av att dom får sig en näsbränna för oss konsumenter.

Hej,

Trots upprepade påminnelser och muntliga krav har min telefon kopplad till abonnemang 070-xxxx nu efter 56 dagar fortfarande inte krediterats eller åtgärdats. Er kundombudsman(kundombudsmannen@tre.se) som kontaktades via mail 2015-08-27 har heller inte svarat, och varken er kundtjänst eller butiksanställda i xxxx Centrum har hjälpt mig vidare i ärendet. Jag har dessutom blivit nekad lånetelefon av er personal, vilket gör att jag tvingats lösa problemet med egna medel, och har stått utan telefonen jag konstant betalar för i åtta veckor.

Jag har försökt vara väldigt tolerant, men åtta veckor är inte något någon ska behöva leva med. Både antalet avhjälpningsförsök(4) och längden på den nuvarande serviceordern ger mig separat lagrum att betrakta felet som av för mig stor/väsentlig betydelse, vilket ger mig rätten att häva köpet av telefon och tillhörande avtal. Tidigare muntliga överenskommelse om kreditering av telefon är nu att betraktas som förfallen till följd av er obefintliga vilja att lösa denna till synes enkla situation.

Jag kräver nu att köpet hävs i sin helhet för att ge mig möjlighet att införskaffa produkten och tjänsten på annat håll. Om detta ej sker kommer rättsliga åtgärder vidtas. Frågor besvaras på tfn: 070 - xxxx mellan 09:00 och 22:00. Bestridande till detta krav ska lämnas skriftligt till min hemadress, eller till min mail: xxxx .

Jag agerar nu i samråd och med fullt stöd från både Stockholms Stads kommunala konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och utformar nu med dessa en ansökan om juridisk representation till Allmänna Reklamationsnämnden(ARN) eftersom att er kundombudsman valt att ej svara på mina tidigare mail. Vid fortsatt utebliven kontakt kommer någon av era medarbetare delgivas i ert säte med denna information.

Detta beteende från er sida är helt förkastligt, och jag kan inte för mitt liv förstå hur ni kan anse att denna möda är mer värd än att ge er kund vad denne lagligt sett besitter rätt till.

Med vänlig hälsning
Lukas xxxxxx

Skickat 2015-10-24 00:12

Dold text

Jag är helt inställd på att jag har rätten på min sida, och om ARN inte kan hjälpa mig nå ett slut kommer jag med största sannolikhet vända mig direkt till tingsrätten. I mina ögon har Tre klantat sig så fatalt att jag inte kan se annat än att jag har rätten på min sida, och jag är så less på företag som alltid krånglar tills kunden tröttnar och ger sig. Jag studerar för närvarande på ett universitet/högskola, men har nu fram tills våren studieuppehåll, vilket ger mig möjligheten att rikta min fulla uppmärksamhet till att driva detta tills avtalet är avslutat och hela köpet gått tillbaka/hävts.

Du som konsument har även rätt till ersättning för att du blivit levererad en undermålig produkt. Självklart ska du inte behöva betala för telefonen under den månad du saknat den.
Du kan också ha rätt till skadestånd för andra kostnader du åsamkats, exempelvis om du tvingats hyra en telefon under en månad.
Kan vara värt att veta beroende på hur du tycker de ska behandlas tillbaks. (Skit ska skit ha, lyder ordspråket)

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Deathdancer:

Tjena gamla goa SweClockers!

Detta kan vara intressant för den som vill se vad vi som konsumenter ibland måste göra. Jag har haft en HTC One m7 som flertalet gånger fått stora problem med kameran. Den har varit inne flera gånger, och nu har Tre valt att helt ignorera mig och slår dövörat till när jag börjar hävda vad jag har rätt till. När jag väl pratar med någon på deras kundservice blir det alltid pajkastning mellan verkstaden, HTC och Tre(förmodligen för att slippa notan), och nu har det gått så pass långt att jag varit utan telefonen i åtta veckor.

En anonym säljare på Tre skrev nu senast till mig att: "Teknikerna håller på att jaga HTC för fullt med att få ett nytt saleskit.
Så förhoppningsvis kommer ett nytt komma inom det närmaste.", och trots att det gått åtta veckor verkar ingen vara orolig för att den tidigare rabiata kunden helt lugnat sig, och ingen misstänker att det kanske är lugnet före stormen.

Under de senaste dagarna har jag sammanställt alla dokument och all korrespondens från Tre för att ge en tredje part så mycket underlag som möjligt. Hjälp har jag fått från konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och båda står bakom mitt resonemang helt. Den tredje parten som får representera mig är såklart Allmänna Reklamationsnämnden(ARN), då förutsatt att dom tycker att jag har anledning nog att ge mig på Tre på detta sätt, och det tvivlar jag inte en sekund på att dom kommer göra.

Här är mitt sammanfattade kravbrev som nu sänts till flertalet representanter hos Tre, och jag hoppas att något gott kan följa av att dom får sig en näsbränna för oss konsumenter.

Hej,

Trots upprepade påminnelser och muntliga krav har min telefon kopplad till abonnemang 070-xxxx nu efter 56 dagar fortfarande inte krediterats eller åtgärdats. Er kundombudsman(kundombudsmannen@tre.se) som kontaktades via mail 2015-08-27 har heller inte svarat, och varken er kundtjänst eller butiksanställda i xxxx Centrum har hjälpt mig vidare i ärendet. Jag har dessutom blivit nekad lånetelefon av er personal, vilket gör att jag tvingats lösa problemet med egna medel, och har stått utan telefonen jag konstant betalar för i åtta veckor.

Jag har försökt vara väldigt tolerant, men åtta veckor är inte något någon ska behöva leva med. Både antalet avhjälpningsförsök(4) och längden på den nuvarande serviceordern ger mig separat lagrum att betrakta felet som av för mig stor/väsentlig betydelse, vilket ger mig rätten att häva köpet av telefon och tillhörande avtal. Tidigare muntliga överenskommelse om kreditering av telefon är nu att betraktas som förfallen till följd av er obefintliga vilja att lösa denna till synes enkla situation.

Jag kräver nu att köpet hävs i sin helhet för att ge mig möjlighet att införskaffa produkten och tjänsten på annat håll. Om detta ej sker kommer rättsliga åtgärder vidtas. Frågor besvaras på tfn: 070 - xxxx mellan 09:00 och 22:00. Bestridande till detta krav ska lämnas skriftligt till min hemadress, eller till min mail: xxxx .

Jag agerar nu i samråd och med fullt stöd från både Stockholms Stads kommunala konsumentvägledare och Telekområdgivarna, och utformar nu med dessa en ansökan om juridisk representation till Allmänna Reklamationsnämnden(ARN) eftersom att er kundombudsman valt att ej svara på mina tidigare mail. Vid fortsatt utebliven kontakt kommer någon av era medarbetare delgivas i ert säte med denna information.

Detta beteende från er sida är helt förkastligt, och jag kan inte för mitt liv förstå hur ni kan anse att denna möda är mer värd än att ge er kund vad denne lagligt sett besitter rätt till.

Med vänlig hälsning
Lukas xxxxxx

Skickat 2015-10-24 00:12

Dold text

Jag är helt inställd på att jag har rätten på min sida, och om ARN inte kan hjälpa mig nå ett slut kommer jag med största sannolikhet vända mig direkt till tingsrätten. I mina ögon har Tre klantat sig så fatalt att jag inte kan se annat än att jag har rätten på min sida, och jag är så less på företag som alltid krånglar tills kunden tröttnar och ger sig. Jag studerar för närvarande på ett universitet/högskola, men har nu fram tills våren studieuppehåll, vilket ger mig möjligheten att rikta min fulla uppmärksamhet till att driva detta tills avtalet är avslutat och hela köpet gått tillbaka/hävts.

Hej

Trist ämne och situation du hamnat i!

Ett tips, du skriver egentligen inte så mycket om detaljerna om hur det här gått till, hur många ggr etc, vilket vore intrressant om du la upp lite kortfattat
T e x
Felinlämning 1, felbeskrivning, åtgärd,felrapportering från verkstad etc osv och gång 2 osv
Det ger också mer intryck av seriöst inlägg, just nu så känns hälften av det som rant utan direkt underlag, inte personligt riktat som du säkert förstår, utan för en som stått på "andra sidan disken" så är det relevant info och jag är säker på att fler är nyfikna plus att det säger en hel del om hur tillverkaren, leverantören och deras verkstad fungerar

Hoppas jag förklarat det bra nog :/

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(