Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Apr 2007

Begränsningar i antal USB-enheter

Hej! Jag driftar en ITlösning som består av en mängd USB-kortläsare som kopplas till en dator, har två frågor som någon expert här säkert kan svara på!
1. I Win10 verkar det som om det finns en begränsning på cirka 10 stycken, kan detta stämma och isådannafall varför?
2. Jag fick en utbytesdator där man gått ner i formfaktor och levererade en s.k "ultra slim desktop" som var en vanlig dator med på pappret samma prestanda som en vanlig (vet ej vilket moderkort som satt i men den var av mini-itx storlek och drevs av en extern PSU i form av en transformator på 135W och 19V matning (tänk laptop kabel). Denna visade sig vara begränsad till cirka 12 enheter per dator trots att jag har extern strömmatning till USBhubbarna! Vad kan detta bero på? Blir det "fullt" i någon minneskanal eller nåt?

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det är inte operativet som har begränsningen, det är kontrollern. 14-15 endpunkter om du har otur. Standarden säjer nog 256 (teoretiskt) medans normalt brukar vara antingen 96 eller 32. Det räknas antalet hubs/hid och sådant i endpunkterna. Du får kolla moderkortet för att få fram vad just din klarar.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Apr 2007

Hej! Tack för svaret! Så om jag har tur skulle jag kunna hitta en dator med 96 endpunkter som skulle kunna fungera beroende på vilken USB kontroller som sitter i!
Ska jaga rätt på moderkortsspecen!!

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.