Låg FPS i Guild Wars 2 med mer än tillräcklig dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Låg FPS i Guild Wars 2 med mer än tillräcklig dator

Började nyss lira GW2 expansionet och får ca 20 fps i de nya områdena, detta även om jag sänker inställningarna till i princip det lägsta. Får 60+ i de gamla zonerna utom Lion's Arch och Heart of the mist där ja ligger runt 40 fps.
Grafikkortet jobbar på 99% load, så borde inte vara någon bottleneck. Coren å minnet är också i taket, så inget som buggar där heller.
Senaste drivrutinerna.
Har inga problem i andra spel, där prestandan är i linje med liknande system.
PC:
7970 1,1ghz core 6000 mem
I7 3770k @ 4.4ghz
8gb ram

Borde vara all relevant information om jag inte missat något.

Någon annan som spelar spelet som har bättre resultat eller det är helt enkelt kasst optimerat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

Får du lika dålig fps i dom äldre områderna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

@zin105: Missa skriva det, får 60+ i de gamla zonerna förutom Lion's Arch och Heart of the Mist med allt folk där jag får 40+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Om grafikkortet maxbelastas så är det naturligtvis där begränsningen ligger. Rimligtvis är det någon grafikinställning som påverkas mer av de nya zonerna än de gamla.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Ja, ditt resultat slår mig som lågt. Vad kör du i för upplösning? Blir det bättre om du sänker den?

På "Shipwreck Peak Waypoint" (allra första i Verdant Brink) så får jag 50fps med 90% GPU-last (dvs CPU är flaskhalsen) vid 1080p, och det med en burk med starkare CPU och svagare GPU än din (i7-4790k @ 4.6GHz, HT av, GTX 580 885MHz core, 4162MHz mem). Som referens kör jag alla inställningar högsta (inkl FoV), utöver AA None, LOD&Shadows High, Sampling Native, Reflections T&S, Character Model... Low (Quality: Lowest är effektivt botemedel till FPS-dropp med många spelare på skärmen).

Jag antar att du känner till att du måste ladda om kartan för att flera av grafikinställningarna ska ta effekt? Sänker jag till lägsta får jag 62fps med 47% GPU-last.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Djurås
Registrerad
Sep 2003

Tänkte kidnappa din tråd lite. Jag har också problem med fpsen. Ligger runt 30 fps när jag springer runt i Silverwastes och det är lagomt med folk runt mig. Det konstiga är att min GPU load är ca 60% och CPU load 50-60%.

Fpsen ligger mycket högre (70-80) i andra zoner med mindre folk, men har ändå samma load på både GPU och CPU.

Här kan ni se lite fler parametrar som jag loggade när jag spelade http://imgur.com/kG7XX32

Grafikinställningarna i spelet spelar ingen större roll, har samma load och fps ändå.

Min dator är som följer:
Intel i5 2500K @ 4.2GHz
Radeon HD 7950 3GB (x2)
8GB ram 1600MHz
SSD

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

i7 7700KMSI Z270 TomahawkEVGA GTX 107016GB 2800MHz DDR4
Intel SSD 320 120GB2xSanDisk SSD Plus 240GB (RAID 0)
Corsair K70 KeyboardSteelseries Rival 300ASTRO A50AOC G2460 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av twit:

Om grafikkortet maxbelastas så är det naturligtvis där begränsningen ligger. Rimligtvis är det någon grafikinställning som påverkas mer av de nya zonerna än de gamla.

Precis det jag menade, det som puzzlar mig dock är att FPSen är densamma om jag har högsta eller lägsta inställningar i de nya zonerna trots att CPUn inte bottleneckar.

Skrivet av margnus1:

Ja, ditt resultat slår mig som lågt. Vad kör du i för upplösning? Blir det bättre om du sänker den?

På "Shipwreck Peak Waypoint" (allra första i Verdant Brink) så får jag 50fps med 90% GPU-last (dvs CPU är flaskhalsen) vid 1080p, och det med en burk med starkare CPU och svagare GPU än din (i7-4790k @ 4.6GHz, HT av, GTX 580 885MHz core, 4162MHz mem). Som referens kör jag alla inställningar högsta (inkl FoV), utöver AA None, LOD&Shadows High, Sampling Native, Reflections T&S, Character Model... Low (Quality: Lowest är effektivt botemedel till FPS-dropp med många spelare på skärmen).

Jag antar att du känner till att du måste ladda om kartan för att flera av grafikinställningarna ska ta effekt? Sänker jag till lägsta får jag 62fps med 47% GPU-last.

Jag kör 1080 med, när jag kört tidigare innan expansionet hade jag liknande inställningar som dig. Det var när jag och en kompis kom till Verdant Brink i början som jag reagerade, låg runt 20 FPS där och i större delar av zonen. Han med sitt oklockade 760 låg på 60+ med exakt samma inställningar. Frågade sedan i zone chatten och fanns en annan som hade liknande problem med ett 970 som inte det heller var bottleneckat, så verkar inte vara exklusivt AMD "issue" om nu den källan varm tillräckligt pålitlig..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag kör med GTX 970. De nya zonera kräver mycket GPU kraft. Sätt rendering till Native alltså inte supersample. Sätt Shadows på High och inte Ultra. Reflection till Ground och Couds endast. Du borde nu ha minst 40-60+ fps vart du än är. Spelet är bara inte tillräckligt bra optimerat när det kommer till GPU och CPU på grund av åldrande DX9. Har även hört att HDD spelar stor roll till FPS i Guild Wars 2 men det kan jag inte bekräfta.

Intel Core i7 2600K | ASUS P8P67 WS Revolution | Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz | ASUS Strix GTX 970 | Samsung 830 128GB SSD | Seagate Barracuda 7200rpm 1TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Zalman CNPS9900 MAX | Fractal Design Define R4 | BenQ XL2420T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av RickardCarlsson:

Jag kör med GTX 970. De nya zonera kräver mycket GPU kraft. Sätt rendering till Native alltså inte supersample. Sätt Shadows på High och inte Ultra. Reflection till Ground och Couds endast. Du borde nu ha minst 40-60+ fps vart du än är. Spelet är bara inte tillräckligt bra optimerat när det kommer till GPU och CPU på grund av åldrande DX9. Har även hört att HDD spelar stor roll till FPS i Guild Wars 2 men det kan jag inte bekräfta.

Som sagt, får samma fps med allt på low, å då menar jag ALLT även Subsampling å får fortfarande (mellan 20-30 fps) vilket är det dryga och gör det verkligen ospelbart, hade de bara varit å sänka inställningarna så fine men nu går det inte å lira trots det. Om HDD spelar roll så kan jag testa göra en defragmentering, har inte gjort det sen jag köpte datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av kman90:

Som sagt, får samma fps med allt på low, å då menar jag ALLT även Subsampling å får fortfarande (mellan 20-30 fps) vilket är det dryga och gör det verkligen ospelbart, hade de bara varit å sänka inställningarna så fine men nu går det inte å lira trots det.

Och även då ligger GPU i 99% belastning? Isåfall är ju något definitivt trasigt, och det är väl dags med att prova uppdatera/installera om drivrutiner, spelet etc. Du kan manuellt kopiera undan och tillbaka gw2.dat (medans spelet inte kör) för att undvika den största andelen nedladdning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av margnus1:

Och även då ligger GPU i 99% belastning? Isåfall är ju något definitivt trasigt, och det är väl dags med att prova uppdatera/installera om drivrutiner, spelet etc. Du kan manuellt kopiera undan och tillbaka gw2.dat (medans spelet inte kör) för att undvika den största andelen nedladdning.

Japp det gör den, i taket hela tiden inga dipps. Testar ominstallera helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Alltså jag har ungefär samma FPS som dig så säg till om det blir bättre för dig. Jag installerade GTX 970 samtidigt som jag uppgraderade till Windows 10 och fick inte bättre FPS än ett GTX 580. Det jobbar också i 99% men det är mer troligt att det är CPU som är bottleneck i mitt fall och att det jobbar 99% på GPU måste vara en bug.

Intel Core i7 2600K | ASUS P8P67 WS Revolution | Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz | ASUS Strix GTX 970 | Samsung 830 128GB SSD | Seagate Barracuda 7200rpm 1TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Zalman CNPS9900 MAX | Fractal Design Define R4 | BenQ XL2420T