Istallera Kodi (XBMC) från ppa i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Istallera Kodi (XBMC) från ppa i Ubuntu

Det här problemet har jag haft i evigheter och jag får aldrig någon lösning på det, verkar inte som andra får det heller om man googlar.

Just nu vill jag i Ubuntu 15.10 installera Kodi och jag vill göra det från deras egen ppa. Anledningen till det är för att installerar jag det från Ubuntus repository så får man debianversionen och den har inte support att spela upp från RAR-arkiv.

Så jag gör som så att jag kör:

sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc/ppa

eller

sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc/xbmc-nighly

eller

sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc/unstable

och sedan

sudo apt-get update

och sedan

sudo apt-get install kodi

Men trots detta installerar den inte från ppa:n utan från Ubuntu repository och så har den alltid gjort och jag har ingen aning om hur jag ska få den att välja ppa:n som jag lagt till istället. Detta gäller även 15.04 eller 14.04. Blir samma sak. Har testat detta från ett helt nyinstallerat system där kodi aldrig varit installerat innan.

Så hur gör man? Någon som lyckats? Kan man på något sätt tvinga apt-get att inte välja Ubuntu repository?

Allt jag vill är att installera en mediadator att ha Kodi på och jag vill inte köpa en Windowslicens bara för det. Det måste ju gå på något sätt?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag hittade orsaken till det själv. Varenda gång jag har testat detta så har det varit i samband med en ny release av (x)ubuntu. Eftersom det aldrig har funkat så har jag väntat tills nästa (x)ubuntu release och testat igen, men det har inte funkar då heller.

Testade nu ändå med gamla 14.04 och det gick direkt, så min gissning är att det inte finns kodi releaser i ppa:n som funkar till de nyaste (x)ubuntu versionerna. Man måste kanske vänta några månader om man vill kunna köra riktiga kodi, så så var det med den saken.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580