Tekniskt råd (vill hitta jobba hos en elektronikkedja)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Tekniskt råd (vill hitta jobba hos en elektronikkedja)

Hej!

Jag vet inte om denna tråd ska vara här eller på support delen :/

Jag är snart 18 och jag vill gärna försöka fixa ett jobb hos en elektronik-kedja. Vad behöver jag veta för detta, tror ni? Ifall att jag skulle få ett sådant jobb är det datoravdelningen jag är ute efter vilket är varför jag inte skapar tråden i en annan del av forumet.

Jag förväntar mig inte att ni ska återberätta all kunskap som man möjligtvis kan behöva. Jag bara undrar om ni har en aning tack vare att ni har haft ett liknande jobb själva och kan ge tips eller tipsa om bra youtube-kanaler och liknande.

§3.1 /moderator
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av themuppetking:

Hej!

Jag vet inte om denna tråd ska vara här eller på support delen :/

Jag är snart 18 och jag vill gärna försöka fixa ett jobb hos en elektronik-kedja. Vad behöver jag veta för detta, tror ni? Ifall att jag skulle få ett sådant jobb är det datoravdelningen jag är ute efter vilket är varför jag inte skapar tråden i en annan del av forumet.

Jag förväntar mig inte att ni ska återberätta all kunskap som man möjligtvis kan behöva. Jag bara undrar om ni har en aning tack vare att ni har haft ett liknande jobb själva och kan ge tips eller tipsa om bra youtube-kanaler och liknande.

Inte baserat på erfarenhet.

Tror förmåga att uttrycka sig, och förmåga att sälja, är markant viktigare än dina datorkunskaper (bortom det allra mest grundläggande).

Jag antar att du egentligen själv skulle vilja jobba bakom kulisserna med diverse felsökning, service, och reparation, än själva försäljningen?

I och med att du vaken har erfarenhet, utbildning, eller är myndig, kanske efterfråga en praktikplats under en kortare tid kan vara något, om ingen aktivt söker arbetskraft?

Som sagt, detta är inte baserat på egna arbetserfarenheter, utan mer känslan jag fått när jag gjort diverse mer specifika frågeställningar hos dessa kedjor. Såklart har man stött på de som verkligen brinner för det de håller på med också. Bör också nämna att jag själv nästan bara besöker dessa ställen när någon speciell kampanj pågår.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

@themuppetking *Tråd flyttad*

Tråd flyttat till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt, passade även på att förtydliga rubriken i enlighet med §3.1.
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Festpilot, Alltiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@themuppetking:
Jobbar i en butik som extra. Kan säga att förmåga att läsa människor är viktigare än att kunna sälja eller kompetensen.
Säljförmåga och kunskap går att arbeta in. Dynamik och personläsning är svårare.

På mitt jobb så jobbar jag inte för att "sälja" utan endast för att kunden ska få det den är ute efter och att allt ska fungera när denne kommer hem.

Oavsätt vad du lär dig från youtube kanaler och webbsidor så måste du vara källkritisk och analytiskt. Att efterapa och återupprepa leder ingenstans. Kunderna kan själva läsa på wikipedia liksom.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler