OpenVPN Gnome Network Manager UBuntu 14.4 No traffic through tunnel after connection drop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

OpenVPN Gnome Network Manager UBuntu 14.4 No traffic through tunnel after connection drop

Hej,

Jag har en server bakom vpn som rullar på ubuntu 14.4 och jag kör en vpn tunnel via network manager, problemet jag har är att om min isp går ner ett par minuter reconnectar inte tunneln, den kopplar inte ifrån heller... om jag kikar ifconfig så ligger tunneln igång med samma ip adress men ingen trafik kan gå igenom tunneln, vad kan vara fel? Jag har kört exakt samma tunnel på windows och där fungerar det fint om min isp droppar, tunneln fortsätter att fungera per automatik så fort nätverket kommer upp igen.

Någon som har någon lösning?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Har du provat att installera OpenVPN enligt http://www.hackerway.ch/2012/12/11/how-to-auto-start-openvpn-... ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Verkar som detta endast startar openvpn och ansluter vid en reboot, det problemet jag har är att om tunneln dör så kopplar den inte ifrån utan routen från tunneln ligger kvar men ingen trafik kan gå via den så jag måste manuellt disconnecta sedan reconnecta för att trafiken skall börja flöda igen... händer inte så ofta eftersom min uppkoppling är fiber men när det väl händer är det ytterst irriterande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Funkar det med: keepalive 15 30