Samma eller olika fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004

Samma eller olika fel?

Jag har en mobil som på kort tid varit på service två gånger och nu är trasig igen.

Jag vill häva köpet då det är av väsentlig betydelse för mig att kunna bli nådd, använda bank-ID, etc.

Frågan är om det räknas som samma fel? Jag kan inte använda telefonen till följd av mjukvarufel.

Mobilen visar dessutom ibland har en grön rand på svarta bilder och "processer stoppas" hela tiden. Jag har också flera gånger själv lyckats återställa den vid liknande fel som den lämnats in med. Men jag har ledsnat på att behöva göra speciallösningar via PC Companion och installera om appar, etc.

Den har skickats in för följande fel:

Fel 1:
Telefonen bootar hela tiden om sig tills batteriet dör. Åtgärd: Mjukvaran uppdaterad
Fel 2:
Telefonen startar men visar endast en svart skärm. Åtgärd: återställning och uppdatering av mjukvaran

Och nu har alltså fel 3 upstått:
Samma dag jag fick tillbaka den från service så körde jag tillgänglig systemuppdatering. Den misslyckades omgående och nu står endast "update failed" när jag startar mobilen.

Bör jag kunna häva köpet eller räknas det som olika fel, varför den kan lagas ytterligare en gång innan köp kan hävas?

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002

Har du framfört din önskan om hävning till säljaren? Och vad svarade de i så fall? För kan ni komma överens om en lösning så är vår definition av "samma fel" mindre viktig.

Edit: Eftersom åtgärden hittills har varit att uppdatera mjukvaran så kan man anse att det är ett och samma fel, oavsett om felet yttrar sig olika.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av iFraja:

Har du framfört din önskan om hävning till säljaren? Och vad svarade de i så fall? För kan ni komma överens om en lösning så är vår definition av "samma fel" mindre viktig.

Edit: Eftersom åtgärden hittills har varit att uppdatera mjukvaran så kan man anse att det är ett och samma fel, oavsett om felet yttrar sig olika.

Nja, jag frågade lite löst när jag lämnade in förra gången och det lät som att jag skulle få en ny likadan telefon.

Jag skulle naturligtvis hellre få tillbaka pengarna och köpa en ny valfri telefon än att få en ny äldre modell.

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W