Arbets intervju på Kjell & company och kunskapsprov

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Arbets intervju på Kjell & company och kunskapsprov

Hej alla

Blev kallad till en en kort intervju på Kjell & company som säljare . Det är min första intervju och jag är ganska nervös.

Vet någon vad han menar med ett kort möte?. Sedan hörde jag om att man kommer få göra ett kunskapsprov direkt är detta sant?. Skulle var toppen om någon som arbetar på Kjell & company eller har varit på intervju där kunde hjälpa till .
Jag är öppen till all hjälp.

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla

Blev kallad till en en kort intervju på Kjell & company som säljare . Det är min första intervju och jag är ganska nervös.

Vet någon vad han menar med ett kort möte?. Sedan hörde jag om att man kommer få göra ett kunskapsprov direkt är detta sant?. Skulle var toppen om någon som arbetar på Kjell & company eller har varit på intervju där kunde hjälpa till .

Tack

Ett kort möte betyder att du får komma dit, visa att du har social kompetens och snacka lite skit med anställaren. Kunskapsprov, om de inte berättar mer än så, är förmodligen lite allmäna frågor om teknik för att se om du kan något ö.h.t.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2004

Tjenare!

Har själv jobbat på Kjell & Co under tiden som jag pluggade.

Intervjun var hur lugn som helst, ta det bara lugnt och var dig själv så kommer det att gå kanon!
Det är något som kommer med tiden också, själv byter jag jobb rätt ofta så det blir bara lättare och lättare med tiden.

Kunskapsprovet var inga bekymmer för min del, satte alla rätt på en kvart ungefär.
I korta drag, så som det var då för 8 år sedan, så var det 70 frågor som du skulle besvara.

T.ex. en bild på nätverkskontakt och man skulle svara vad den hette. Då fick man fyra val att välja på. (RJ-45, RJ-20, Tele, HDMI)

Inga jätte svåra frågor, men det behandlar hela deras sortiment, så det är allt från ljud/bild till el och tillbehör

Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@Fatomen123456:

De brukar ha en kort intervju först, och sedan en längre vid ett senare tillfälle om du går vidare. Kunskapsprovet stämmer, och består av rätt enkla basala teknikfrågor, typ HDMI, USB, PNG frågor. Lite allt möjligt. Stirra dig inte blind på provet, de värdesätter rätt personlighet framför alla rätt på ett prov. Var framåt och trevlig, och beskriv dig själv som person och varför just du av alla skulle passa i rollen, och hur du själv hanterar olika situationer/stress osv. Kim som har hand om samtliga anställningar är GULD och typ världens mest underbara människa, så du behöver verkligen inte vara nervös. Lycka till!

/ Tidigare anställd på Kjell.

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

@Fatomen123456:

Är möjligen för sent ute, men kan i värsta fall hjälpa andra som är i samma situation.
Min första intervju och första "riktiga jobb" var på Kjell. Några tips:

Var ärlig, var dig själv. Försök inte låtsas kunna mer än du faktiskt kan. Går i princip inte att vara expert på alla produkter som Kjell & Co har i sitt sortiment, men man lär sig mer och mer efterhand. Självklart är ett grundläggande teknikintresse en stor fördel, men intervjuaren värderar snarare din personlighet. Social kompetens, stresstålighet och förmåga att lösa problem på egen hand är viktiga egenskaper. Om de märker att du är en schyst person som kan samarbeta och kommunicera bra med andra människor så kommer det gå bra för dig.

Teknikprovet innefattar grundläggande teknikhårdvarukunskaper och ellära. Inte jättesvåra grejer om man är lite intresserad men skulle inte tro att det är jätteviktigt att få ett perfekt resultat.

Edit: och just det, för alla intervjuer är det bra att vara redo på frågan: "Beskriv tre bra samt tre dåliga egenskaper hos dig"

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

För just jobb på Kjell så skulle jag rekommendera deras böcker som annars är väldigt bra för de flesta, då de beskriver grunderna inom många områden på ett väldigt enkelt och pedagogisk sätt. Och på Kjell och Co handlar det att vara ärlig och hjälpsam, ljuger de för kunder att en pryl passar så kommer såklart kunden tillbaka. I andra butiker så handlar det mer om att få mest ut för pengarna och mängder av produkter passar kundens behov.

Skrivet av Brainfreeze:

@Fatomen123456:

Edit: och just det, för alla intervjuer är det bra att vara redo på frågan: "Beskriv tre bra samt tre dåliga egenskaper hos dig"

Den kommer alltid och jag själv brukar svara att jag kan inte komma på någon positiv sida med mig, men går det bra om jag istället säger 6 st negativa sidor?