SLI med bara ett aktivt kort?

Permalänk

SLI med bara ett aktivt kort?

Är det möjligt att välja om man vill köra med bara ett kort när man kör SLI?

Alltså om man kör ett mindre krävande spel eller ett som inte är optimerat för SLI, tex WoW. Känns ju onödigt både ur energisynpuntk och värmeutveckling i datorn om båda korten ska jobba om det räcker med ett.

Kan man alltså koppla bara vissa spel/program till att aktivera SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Är det möjligt att välja om man vill köra med bara ett kort när man kör SLI?

Alltså om man kör ett mindre krävande spel eller ett som inte är optimerat för SLI, tex WoW. Känns ju onödigt både ur energisynpuntk och värmeutveckling i datorn om båda korten ska jobba om det räcker med ett.

Kan man alltså koppla bara vissa spel/program till att aktivera SLI?

Ja, men det måste göras manuellt varje gång. Dock så är jag osäker om det andra kortet kommer att gå ned i sparläge.
I praktiken så kommer du nog inte spara så mycket.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kör i windowed mode så är det löst.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ja, men det måste göras manuellt varje gång. Dock så är jag osäker om det andra kortet kommer att gå ned i sparläge.
I praktiken så kommer du nog inte spara så mycket.

Nu vet jag inte hur SLi fungerar, men i CFx så ligger oanvända GPU:er i nerklockat läge om inte applikationen nyttjar CFx. I vissa fall så finns där en ständigt outnyttjad potential(icke optimerade men ändå CFx medvetna spel), och då kan man i AMD CCC välja hur många GPU:er som skall ingå i CFx. Men då är det manuellt var gång.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kör i windowed mode så är det löst.

Kan du utveckla?
Varför gör fönsterläge att ett GPU inaktiveras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedric:

Kan du utveckla?
Varför gör fönsterläge att ett GPU inaktiveras?

Jag är amd-skadad. Det inaktiveras inte men ena kortet belastas inte. Fast det verkar bara gälla amd nu för tiden.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Ja, men det måste göras manuellt varje gång. Dock så är jag osäker om det andra kortet kommer att gå ned i sparläge.
I praktiken så kommer du nog inte spara så mycket.

Min förhoppning var att det skulle gå att göra automatiskt , att det går manuellt är jag med på.