Intel Core i7 6700 3,4GHz, Varför så lite uppmärksamhet?

Permalänk
Medlem

Intel Core i7 6700 3,4GHz, Varför så lite uppmärksamhet?

När jag söker runt på nätet, så är det väldigt lite info om denna processor. Det ska alltid dyka upp Intel Core i7 6700K. Men den är ju hela 700-800 kr dyrare! Det är mycket pengar.

Sen vill inte alla klocka sin processor. Jag själv har inget intresse att klocka min. Ska uppgradera min dator nu från en A8 5600K. Funderar på Intel Core i7 6700 3,4GHz från netonnet. Varför väljer jag inte i5 6600k? För den har fått 2000+ mindre poäng.

Se själva nedan:

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html .

Motivera gärna och ge trogen källa tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frantz3n:

När jag söker runt på nätet, så är det väldigt lite info om denna processor. Det ska alltid dyka upp Intel Core i7 6700K. Men den är ju hela 700-800 kr dyrare! Det är mycket pengar.

Sen vill inte alla klocka sin processor. Jag själv har inget intresse att klocka min. Ska uppgradera min dator nu från en A8 5600K. Funderar på Intel Core i7 6700 3,4GHz från netonnet. Varför väljer jag inte i5 6600k? För den har fått 2000+ mindre poäng.

Se själva nedan:

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html .

Motivera gärna och ge trogen källa tack

6700K är mycket snabbare ur kartong eftersom klockfrekvensen är högre. Tror att många väljer antingen 6600K eller 6700K eftersom de tycker att det är onödigt att ge upp möjligheten till att överklocka, trots att det kostar lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en 4690K isåfall, eller en 4790K, du får mer prestanda per krona. Skylake är inte nämnvärt snabbare och dom kostar för mycket för vad du får.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte köpt en 6700 för ett bygge jag vill ska hålla många år framöver för överklockning för mig betyder att jag ska utöka dess livslängd med minst 2 år.

Så en låst processor, ja för en mediaserver kanske där prestandan inte behöver bli bättre inom snar framtid. Annars nope, aldrig att en icke-K skulle få husera i något bygge jag gör.

Permalänk
Hedersmedlem

Intresset för 6700 är nog svalt för att man med bara 7-800:- mer kan få en processor som man, med extremt enkla medel, kan få att hålla i 2, kanske 3 år längre.

Med "hålla" menar jag, presterar bra i moderna applikationer och spel.

Permalänk
Medlem

Så jag bör satsa på denna istället?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...

Äldre modell samt moderkort. Jag spelar väldigt mycket måste jag tillägga.

Obs, jag har presentkort till netonnet nämligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

@Frantz3n:

Vad ska du med en i7 till? Om du endast ska spela så en i5 alla dagar i veckan ifall man inte har överflödig budget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

Enkelt, 600MHz högre klockfrekvens. T.ex. ASUS har på många moderkort nu fina automatiska tuningmöjligheter via "easy tuning wizard", en 6700k med vätskekylning kan du lätt skrämma upp till ~4,6GHz stabilt utan att ha en susning om överklockning som teknik.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

@Frantz3n:

Vad ska du med en i7 till? Om du endast ska spela så en i5 alla dagar i veckan ifall man inte har överflödig budget.

För jag vill spela i max grafik och vill inte veta att det är processorn, som drar ner på kraften. Samt, den ska hålla länge. i7 håller längre än i5 i antal år?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

@Frantz3n:

DOOM är rekommenderat systemkrav en i7, och det spelet släpps nästa år, så om 3-5 år kommer säkerligen fler spel ha en i7 som rekommenderad CPU.

Det finns ingen anledning att välja en i5 framför en i7 om man har budget till en i7.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

För jag vill spela i max grafik och vill inte veta att det är processorn, som drar ner på kraften. Samt, den ska hålla länge. i7 håller längre än i5 i antal år?

i5 och i7 i spel är det inte så stor skillnad på, det är mer när du ska rendera tunga grejer, streama som en i7 springer ifrån

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

DOOM är rekommenderat systemkrav en i7, och det spelet släpps nästa år, så om 3-5 år kommer säkerligen fler spel ha en i7 som rekommenderad CPU.

Det finns ingen anledning att välja en i5 framför en i7 om man har budget till en i7.

MVH

Rekommenderade systemkrav spelar mindre roll då de är missvisande i detta fallet, kolla bara på de olika titlarna som har i7 rekommenderat nu, t.ex witcher 3, funkar alldeles utmärkt med en i5 och knappt någon skillnad i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Rekommenderade systemkrav spelar mindre roll då de är missvisande i detta fallet, kolla bara på de olika titlarna som har i7 rekommenderat nu, t.ex witcher 3, funkar alldeles utmärkt med en i5 och knappt någon skillnad i prestanda.

Källa på de?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Frantz3n:

https://www.youtube.com/watch?v=Rutk9ErhKG4

Observera att det inte är någon större skillnad och detta är ändå ett spel som ska kunna nyttja hyperthreading, i spel som inte nyttjar hyperthreading är det nästan identiskt, (i7 brukar få lite mer fps ändå eftersom de oftast är högre klockade än i5, klockar man de dock till samma klockfrekvens så skulle det inte vara någon skillnad alls)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är höga grafikinställningar du vill ha så är det inte CPU:n som kommer att begränsa dig, då hade jag gått på förra generationens i5. Det är i så fall grafikkortet som slår i taket först. Vad spelar du? Kommer du spela samma sak om 3 år? Vad har du för krav på FPS? Upplösning? Grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Om det är höga grafikinställningar du vill ha så är det inte CPU:n som kommer att begränsa dig, då hade jag gått på förra generationens i5. Det är i så fall grafikkortet som slår i taket först. Vad spelar du? Kommer du spela samma sak om 3 år? Vad har du för krav på FPS? Upplösning? Grafikkort?

Jag är allätare. Men Jag har inte värsta grafikkortet nu, r270x. Den är mitt nästa projekt

Men ska jag ta i5 4690k eller i5 6600k ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill du upp i 144 fps kan det absolut vara värt med en i7:a kolla bara sweclockers test av Dragon Age i 720p
6700k average/min 148/97 fps
6600k average/min 106/68 fps

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frantz3n:

Jag är allätare. Men Jag har inte värsta grafikkortet nu, r270x. Den är mitt nästa projekt

Men ska jag ta i5 4690k eller i5 6600k ?

Dom är så lika sett till prestanda i spel, så det kvittar.

Jag har dock för lite information för att kunna rekommendera någon av dom.
Köper du ett grafikkort som kan leverera och har du en skärm så du kan (och vill) dra nytta av det så kommer en i5 förmodligen att bli en flaskhals. Enligt mina egna erfarenheter med en lite långsammare CPU ihop med ett snabbt grafikkort så kan man få rätt tråkiga fps-drops. Närmare bestämt med en i7 2600K @ 4,3 GHz och ett 980 Ti. Den orkade för det mesta hålla sig på 144+ fps i BF4 men droppade ibland ner till 80-100, framförallt om jag spelade in gameplayet samtidigt. Sen jag uppgraderade till en 5820K @ 4,4 GHz har jag inga märkbara fps-drops. Men jag maxar ju inte spelet för att njuta av hur vackert det är, jag har hellre mindre vackra texturer, färre coola effekter osv för att slippa fps-drops, input lag och andra hemskheter som lull-lull för med sig.
Hade jag däremot haft kravet att hålla 60+ fps i 1440p med allt på ultra och kan leva med små dippar i prestandan så hade en 4690K förmodligen räckt utmärkt.
Jag skulle säga att det är främst när du vill ha mycket fps på låga inställningar (så inte GPU flaskar) som du får stabilare prestanda med en snabbare processor. Men lyssna på andras råd också, mina erfarenheter har visat sig vara felaktiga förr

EDIT: Kanske är just en 5820K något för dig?
Den var nyss nere runt 3500:- och det är ju uppenbarligen en okej nivå för dig eftersom du inte var helt anti för 6700K, tyvärr är moderkorten i en helt annan prisklass jämfört mot de du tittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Dom är så lika sett till prestanda i spel, så det kvittar.

Jag har dock för lite information för att kunna rekommendera någon av dom.
Köper du ett grafikkort som kan leverera och har du en skärm så du kan (och vill) dra nytta av det så kommer en i5 förmodligen att bli en flaskhals. Enligt mina egna erfarenheter med en lite långsammare CPU ihop med ett snabbt grafikkort så kan man få rätt tråkiga fps-drops. Närmare bestämt med en i7 2600K @ 4,3 GHz och ett 980 Ti. Den orkade för det mesta hålla sig på 144+ fps i BF4 men droppade ibland ner till 80-100, framförallt om jag spelade in gameplayet samtidigt. Sen jag uppgraderade till en 5820K @ 4,4 GHz har jag inga märkbara fps-drops. Men jag maxar ju inte spelet för att njuta av hur vackert det är, jag har hellre mindre vackra texturer, färre coola effekter osv för att slippa fps-drops, input lag och andra hemskheter som lull-lull för med sig.
Hade jag däremot haft kravet att hålla 60+ fps i 1440p med allt på ultra och kan leva med små dippar i prestandan så hade en 4690K förmodligen räckt utmärkt.
Jag skulle säga att det är främst när du vill ha mycket fps på låga inställningar (så inte GPU flaskar) som du får stabilare prestanda med en snabbare processor. Men lyssna på andras råd också, mina erfarenheter har visat sig vara felaktiga förr

EDIT: Kanske är just en 5820K något för dig?
Den var nyss nere runt 3500:- och det är ju uppenbarligen en okej nivå för dig eftersom du inte var helt anti för 6700K, tyvärr är moderkorten i en helt annan prisklass jämfört mot de du tittat på.

Tack för svar!

Det lutar väldigt mycket åt i7 4790k. Det känns säkrare och tryggare i längden med åren. Tänker mer den dagen när i5 börjar bli trött, så orkar iaf i7 lite till?

Annars är plan B i5 4690k.

Ska även unna mig med en SSD hårddisk, i denna uppgradering

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut säga en i7 framför i5. Det va precis samma diskussioner när jag köpte min i7 2600K. Jag TROR att det kan vara en bidragande orsak till att så många, inklusive mig själv sitter kvar på sin Sandy Bridge. Lägg även till aspekten att när SB släpptes så va flertrådade spel ännu mer ovanligt än va det är idag.

Sitter själv o väntar på att i7 6700K åter ska finnas i svenska butiker. Överklockar inte, gjorde ett försök på min 2600K men lyckades inte och har inte försökt igen.
Skillnaden mellan i7 47xxk och i7 67xxk är små om man bara ser till processorn, valde Skylake mer på dom fördelarna som plattformsbyte innebär.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w