Permalänk
Medlem

Kommer ej över 4ghz i5 4670k

Tjenare sweclockare!

Har haft min processor drygt 2 år nu (i5 4670k) och med mitt förra moderkort som var någon m-atx Asrock historia så kunde jag klocka hejvilt upp till 4.4-4.5 ghz utan att jag fick bsod el dylikt. Har en hyper 212 evo monterad med AS5 pasta. Har nu haft ett gigabyte ga-h87n-wifi i ett node 304 sedan i somras och jag har inte direkt försökt överdrivet mycket att klocka då jag inte behövt men så fort jag nu går över 4ghz så får jag bsod i intel burn test.

Kan detta ha att göra med att detta moderkort endast har en 4pin strömkontakt till cpun? Spelar ingen roll vilken volt jag sätter i bios för övrigt. Har även testat olika nätagg bara för sakens skull. Event viewer visar bara error 41 kernel-power. Datorn funkar hur bra som helst på 4ghz och en vcore på 1.130. Kan inte riktigt förstå varför det inte skulle funka att komma upp i 4.2/4.3 ghz igen.

https://gyazo.com/3dda7d5843447c713240c77a1b7b645a

Så ser det ut när datorn är stabil idle

Mvh

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

H87 korten är inte så bra att överklocka på. Jag antar att du inte modifierar multiplikatorn utan basfrekvensen just nu? Gissar att ditt förra moderkort var Z87 som faktiskt är tänkt för överklockning. Har för mig att vissa h87 gick att överklocka lite med via multipliern men Z87/Z97 är det som egentligen gäller.

Kortfattat, ditt moderkort är inte tänkt att överklockas med.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

det moderkortet ska man inte överklocka med

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

H87 korten är inte så bra att överklocka på. Jag antar att du inte modifierar multiplikatorn utan basfrekvensen just nu? Gissar att ditt förra moderkort var Z87 som faktiskt är tänkt för överklockning. Har för mig att vissa h87 gick att överklocka lite med via multipliern men Z87/Z97 är det som egentligen gäller.

Kortfattat, ditt moderkort är inte tänkt att överklockas med.

Skrivet av Marre09:

det moderkortet ska man inte överklocka med

Kan bara ändra på "CPU CORE RATIO" Får väl nöja mig med 600mhz då kanske ;)! En liten klock iallafall. Mitt förra mobo var förövrigt b85m

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Mitt förra mobo var förövrigt b85m

Kan ha varit B85 som moderkorts tillverkarna hackade och låste upp överklockning på, kommer verkligen inte ihåg. Tog inte lång tid för intel att hota uteslutning efter det minns jag bara Senaste versioner utav CPU och moderkorts bios hade dem täppt igen problemet på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan ha varit B85 som moderkorts tillverkarna hackade och låste upp överklockning på, kommer verkligen inte ihåg. Tog inte lång tid för intel att hota uteslutning efter det minns jag bara Senaste versioner utav CPU och moderkorts bios hade dem täppt igen problemet på.

Haha jag klockade friskt med det iaf ;P! Trodde det var rätt standard att ha vettiga OC-funktioner nuförtiden. Men man måste väl betala mer för det antar jag :).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Jag sitter på ett 4670K på ett av ASUS upplåsta moderkort, B85M-G.
Det går att överklocka en del men det går inte att använda hur mycket volt som helst, problemet blir att det throttlas.

Högsta stabila klockningen jag uppnått är 4.5GHZ på 1.365V. 60 grader.
Har inte lyckats använda mig utav automatisk volt så den ligger alltid på samma.

1.13 volt är väldigt lite. provat att höja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Haha jag klockade friskt med det iaf ;P! Trodde det var rätt standard att ha vettiga OC-funktioner nuförtiden. Men man måste väl betala mer för det antar jag :).

Japp. Extra för K modell och extra för Z moderkort Sedan förlorar K modellerna vissa funktioner istället, kommer inte ihåg exakt vilka. Tror det var VT-D, någonting som är extremt användbart när man sysslar med virtuella maskiner. Vill man ha båda måste man gå till entusiastplatformer, och dem koster en hel del.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.