Hur skriver jag < och > på ett amerikanskt keyboard med Svenska som språk?

Permalänk
Medlem

Hur skriver jag < och > på ett amerikanskt keyboard med Svenska som språk?

Jag köpte en kina tablet och fick då med ett amerikanskt tangentbord. Dock har jag ställt in till Svenska i Windows och för det allra mesta funkar det bra förutom när jag kodar. Större än och mindre än symboler används ganska ofta men jag förstår inte hur jag skriver dessa.

Symbolerna finns ju nere i högra delen bredvid bokstaven m, men jag jag kan inte på något sätt få det att skrivas ut när jag trycker på dem.
Nere till vänster finns ju symbolerna på ett svenskt layout men dessa tangenter saknas ju helt i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Skift + , trycker du för <, Skift + . trycker du för >.

EDIT: Missförstog frågan. Hur ser tangentbordet ut, vilka knappar har du? Sitter det till exempel en knapp till vänster om 1an ovanför bokstavstangenterna?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Skift + , trycker du för <, Skift + . trycker du för >.

Tyvärr, allt jag får är ; och : när jag trycker på Shift och dem.

Såhär er det ut: http://www.aliexpress.com/item-img/Original-Cube-i7-Stylus-ke...

Bilden är nästan korrekt,den har utelämnat några knappar som funkar som extraknappar om man håller inne Fn eller trycker på numlock, men ingen av dem är de tecken jag letar efter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om det är när du kodar du behöver <> tecken så är det ju bara att köra på US ANSI som språk i din IDE/editor.
Jag kör själv med ANSI och kodar med den layouten, 100 gånger bättre och det tog typ en eftermiddag att vänja sig.

Annars får du lägga till fler inmatningsspråk i Windows och skifta till US när du behöver skriva dessa tecken. Tror det är ALT + SHIFT för att byta mellan språken i Windows.

Permalänk
Medlem

Prova ~-tangenten till vänster om siffran 1, vill minnas att med svenska inställt så kan den tangenten eventuellt motsvara den tangent som sitter till höger om vänster skift på tangentbord med ISO-layout. Fungerar inte det så saknas tangenten helt, eftersom ISO-layouten har en extra tangent jämfört med ANSI-layouten. Se: http://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO#Layouts.

EDIT: Om det inte fungerar kan du använda exempelvis SharpKeys (som fungerar hela vägen upp till Windows 10) för att göra om tangenten till vänster om 1 till den tangent som normalt sitter till höger om vänster skift-tangent.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ToJa92:

Prova ~-tangenten till vänster om siffran 1, vill minnas att med svenska inställt så kan den tangenten eventuellt motsvara den tangent som sitter till höger om vänster skift på tangentbord med ISO-layout. Fungerar inte det så saknas tangenten helt, eftersom ISO-layouten har en extra tangent jämfört med ANSI-layouten. Se: http://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO#Layouts.

Det fungerar inte i Linux iaf. Har inte windows så kan inte testa det i windows med ANSI tangentbord.
Men som du säger så är det ju en tangent mindre på US layout, och det är just "<>" tangenten bredvid vänster shift som fattas.

Permalänk
Medlem

Enkel men ful lösning är att byta till amerikansk layout medan du kodar. Eftersom det är just den knappen som saknas om du kör svensk layout på ett amerikanskt tangentbord så är det lite jobbigt att komma åt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om det är när du kodar du behöver <> tecken så är det ju bara att köra på US ANSI som språk i din IDE/editor.
Jag kör själv med ANSI och kodar med den layouten, 100 gånger bättre och det tog typ en eftermiddag att vänja sig.

Annars får du lägga till fler inmatningsspråk i Windows och skifta till US när du behöver skriva dessa tecken. Tror det är ALT + SHIFT för att byta mellan språken i Windows.

Detta lät riktigt smart och ska provas!

Skrivet av ToJa92:

Prova ~-tangenten till vänster om siffran 1, vill minnas att med svenska inställt så kan den tangenten eventuellt motsvara den tangent som sitter till höger om vänster skift på tangentbord med ISO-layout. Fungerar inte det så saknas tangenten helt, eftersom ISO-layouten har en extra tangent jämfört med ANSI-layouten. Se: http://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO#Layouts.

EDIT: Om det inte fungerar kan du använda exempelvis SharpKeys (som fungerar hela vägen upp till Windows 10) för att göra om tangenten till vänster om 1 till den tangent som normalt sitter till höger om vänster skift-tangent.

Funkar dessvärre inte med den tangenten. Om jag ska mappa om något så behöver jag egentligen 2 knappar. Kan man inte lägga till något mer på fn tangenten?

Skrivet av Whaleman:

Enkel men ful lösning är att byta till amerikansk layout medan du kodar. Eftersom det är just den knappen som saknas om du kör svensk layout på ett amerikanskt tangentbord så är det lite jobbigt att komma åt :/

Går ju, men lite omständigt.

___________________

Testade Sharpkeys men fick inte det att fungera. Jag lyckades mappa bort knapparna helt så det blev helt tomma...

SHIFT+ALT går ju ganska bra för att ändra snabbt, men hur ändrar man språket/layouten i Eclipse? Hittar inget om det.

Permalänk
Medlem

Prova att ställa teckenkodningen till UTF-8, i Linux blir amerikansk och svenskt tangentbord lika, enda skillnaden är om du har stor eller liten enter-tangent. Ett alternativ är engelsk storbritanien, då är Alt-Gr + Z och X <>. Engelska USA med stumma tangenter är den som har <> brevid M i skiftläge.

För mig fungerar alla tangentbord, förutom Å, Ä, Ö med annat än svensk layout i UTF-8. (Viket kan ordnas med specialtecken-inställningar.)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Prova att ställa teckenkodningen till UTF-8, i Linux blir amerikansk och svenskt tangentbord lika, enda skillnaden är om du har stor eller liten enter-tangent. Ett alternativ är engelsk storbritanien, då är Alt-Gr + Z och X <>. Engelska USA med stumma tangenter är den som har <> brevid M i skiftläge.

För mig fungerar alla tangentbord, förutom Å, Ä, Ö med annat än svensk layout i UTF-8. (Viket kan ordnas med specialtecken-inställningar.)

Menar du i Eclipse? Det funkar inte.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jag menar som default i Windows.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon