Permalänk
Medlem

Videos om aktiehandlande

Hallå där! Har alldeles för mycket fritid, jag jobbar 6 dagar och är ledig 4. Under dessa 4 dagar hinner jag bli mycket uttråkad, dock har jag ingen lust att gå in och jobba extra. Så behöver någon ny hobby!

Tänkte därför börja med aktiehandlande - började för några dagar sedan. Satte undan ett mindre kapital som inte svider om jag förlorar. Dock har jag ingen som helst aning om vad jag gör - så skulle behöva lite videos. Förklara lite vad man ska leta efter för tal, olika förklaringar av ord och dylikt. Känner att det är en bra början, och sedan läsa om det.

Skulle även kunna tänka mig att läsa någon bok, om den är riktigt bra angående detta.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det viktigaste när det kommer till aktiehandlande är att kunna göra din egen research och inte lyssna vad randoms på internet säger till dig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hoppar på då jag också är intresserad. Tänkte också börja lite smått med aktier vid sidan av mina fonder och har väl som målsättning att hålla mig till bolag inom TV-spel och datormarknaden då det är där jag tror jag mest har lite koll på trender och dylikt.

Köpte min första aktie igår, det bidde 1st aktie hos Nvidia som jag pröjsade ca 237 kr för. Idag loggade jag in och upptäckte att courtaget drogs på 51 kronor. Känns som jag också behöver skaffa mig lite bättre koll m.a.o för det blir dyra snabba affärer om jag ska hålla på att köpa och sälja utifrån de förutsättningarna...

Mitt enda tips att bidra med till tråden (för att komma med något värt) är att jag själv kör Avanza som jag hört gott om och där ringde en bankman (säljare?) upp ett par dagar efter att jag startat kontot och kollade av om jag hade några frågor eller behövde hjälp för att komma igång. Fick mig att känna mig omhändertagen som kund. Gillar även att man kan skapa sin egen bevakningslista på de bolag man vill följa.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Hoppar på då jag också är intresserad. Tänkte också börja lite smått med aktier vid sidan av mina fonder och har väl som målsättning att hålla mig till bolag inom TV-spel och datormarknaden då det är där jag tror jag mest har lite koll på trender och dylikt.

Köpte min första aktie igår, det bidde 1st aktie hos Nvidia som jag pröjsade ca 237 kr för. Idag loggade jag in och upptäckte att courtaget drogs på 51 kronor. Känns som jag också behöver skaffa mig lite bättre koll m.a.o för det blir dyra snabba affärer om jag ska hålla på att köpa och sälja utifrån de förutsättningarna...

Mitt enda tips att bidra med till tråden (för att komma med något värt) är att jag själv kör Avanza som jag hört gott om och där ringde en bankman (säljare?) upp ett par dagar efter att jag startat kontot och kollade av om jag hade några frågor eller behövde hjälp för att komma igång. Fick mig att känna mig omhändertagen som kund. Gillar även att man kan skapa sin egen bevakningslista på de bolag man vill följa.

// Peter

Ändra din courtage klass till mini istället så skulle det kosta 1$ istället
Jag handlar främst på Stockholmsbörsen då courtaget enbart blir 1-3kr då vid mindre köp.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080