Permalänk
Medlem

Trächassi bygglogg

Efter att ha skjutit på detta i vad som känns som en oändlighet är det nu dags att ta mig själv i kragen och påbörja arbetet med att bygga mitt egna chassi i trä!
Mitt nuvarande chassi är ett no-name med i pincip ingen kylning, inga möjligheter för kabeldragning och fruktansvärt fult, därav anledningen till att jag vill byta ut det.

De krav jag har är att den ska stödja kylare upp till 166mm höga, ha bra möjligheter till kabeldragning, vara stilrent (dvs inga synliga skruvar) men framför allt billigt!

Kommer uppdatera detta galleri allt eftersom. Dock går jag natur på gymnasiet så tid är en bristvara. Har avsatt några timmar på fredagar åt detta arbete som förmodligen kommer ta några veckor att slutföra.

Delarna som ska in är följande:

  • Cpu: Någon phenom ii x4 eller x6 som jag fortfarande letar efter

  • Gpu: Amd hd 6970

  • Psu: Corsair hx650

  • Ram: 1st 4gb sticka

  • HDD: 500GB

  • kylare: BeQuiet! dark rock pro 2

Inga värstingdelar men de duger utmärkt för mig och min plånbok. Dessutom är jag inte särskilt känslig för lagg

Kommentera gärna under resans gång! Tips, idéer, synpunkter... jag är öppen för allt

ps. Vissa kanske har noterat att det redan finns (fanns) ett galleri. Men jag döljer det och kör byggloggen här. När allt är klart lägger jag upp hela kalaset där.

____________________________________________________________________________________________________

Jag började med att göra en liten skiss i SketchUp. Har aldrig tidigare använt ett ritprogram men jag blev ändå hyfsat nöjd. Även om färgerna är lite urvattnade, eller vad tycker ni?

Jag är dock lite fundersam med fronten. Det känns lite tomt i den övre fjärdedelen där det endast sitter en powerknapp och lite leds. Har slopat 5.25-tums platserna helt som annars skulle sitta där.

____________________________________________________________________________________________________

Den observante ser att det fattas en hel del som t.ex. hårddiskvaggor. Anledningen till det är att det endast ska in en hårddisk (max 2) och jag har inte riktigt bestämt mig hur eller vart den ska sitta. Även hålet för nätagget saknas men även den kommer lite senare i bygget.

Det som dock är bestämt är två 140mm fläktar fram, en 120 bak. Måtten är ungefär samma som på en Fractal Design Define R5 som tack vare sin stilrena design varit lite av en inspirationskälla för detta bygge. Däremot har jag slopat luckan som finns på design serien.

____________________________________________________________________________________________________

Bakom denna tunna skiva på framsidan av chassit sitter alltså fläktarna. Skivan ska hålla nyfikna katter och klumpiga fingrar borta från fläktarna. Lite som Nanoxias skorsten-design!

____________________________________________________________________________________________________

Usch!
Här vart det trång. Undviker helst denna plats. Som tur var ska jag endast såga här. Monteringen kommer ske någon annan stans.

____________________________________________________________________________________________________

Träet som kommer användas kommer mestadels att vara furu. Detta är en limfogskiva med måtten 18x500x2400. Kommer räcka till hela bygget ganska exakt. Kostade 300kr på beijer som jag tycker är klart överkomligt. Observera att träet är obehandlat och kommer senare i bygget bli lite mörkare när jag oljar eller betsar. (kommentera gärna vad ni anser att jag bör göra, betsa eller olja)

Det finns två anledningar till att jag kör på en limfogskiva istället för att köpa planhyvlat virke och limma ihop dem själv.

  1. Jag har ingen limknekt och de kostar 200kr styck på jula eller biltema.

  2. Det var tro det eller ej billigare att köpa en färdig skiva, än att köpa virke och limma själv.

____________________________________________________________________________________________________

Jag mätte och ritade ut vart jag skulle såga. Att vara noggrann och exakt här sparar massvis med tid senare när allt ska monteras. Att använda en vinkelhake rekommenderas också starkt! Jag lyckades, efter massvis med letande, hitta en i garaget.

____________________________________________________________________________________________________

Såga, såga såga...
Ja, jag sågade med en vanlig manuell såg. Farsan hävdade bestämt att det blev rakast då och visst blev det rakt, men personligen tror jag han ville att jag skulle arbeta med kroppen istället för att använda elektriska maskiner

#dold #agenda

____________________________________________________________________________________________________

Det kanske ser ut som en rostig, gammal, kinesisk såg men låt er inte luras! Det är en svensktillverkad Bahco!

____________________________________________________________________________________________________

Bahcon vart för slö så jag bytte till denna istället. Hmm, sandviken, undrar vem som bor där

____________________________________________________________________________________________________

Efter att ha sågat METERLÅNGA sträckor var dessa de allra sista centimeterna. Att såga är verkligen riktigt tungt. Däremot blir det förvånansvärt rakt. Lätt värt det om man vill ha ett fint bygge.

____________________________________________________________________________________________________

Här har vi alla delar utsågade. De behöver slipas till lite grann men är i princip färdiga.

Det är väl här jag är i dagsläget.
Säg gärna till om bilderna är för stora!
Detta inlägget kommer uppdateras allteftersom.

Permalänk
Medlem

Modigt att våga såga med en fogsvans när man är ute efter att få det rakt. Ska bli intressant att se hur projektet går framåt.

Tummen upp.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Modigt att våga såga med en fogsvans när man är ute efter att få det rakt. Ska bli intressant att se hur projektet går framåt.

Tummen upp.

Nu är det ändå färdigsågat men inte dumt att veta om det ändå, vilken (hand)såg ska man använda för att få det rakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Nu är det ändå färdigsågat men inte dumt att veta om det ändå, vilken (hand)såg ska man använda för att få det rakt?

Om man ska köra handsåg så är nog fogsvans lika bra som något annat, jag fuskar och har en bordssåg Köpte riktiga saker, dock så bor jag i villa och renoverar allt själv eftersom. Så slår man ut kostnaderna för verktyg över nytt badrum, nytt tak och nybyggt garage (som det blivit so far mer kommer) så är dom väldigt små i jämförelse mot vad jag sparar på att inte ta in hantverkare.

Kan vara svårare att rättfärdiga för ett datorchassi

Men största grejen med elverktyg är att jag behöver inte vara lika noggrann, jag kan märka ut och kapa eller i fallet med bordssågen så sätter jag bara fast mothållet på rätt ställe och kapar. Kör jag med handverktyg så måste jag ta det lugnt för att inte komma snett, och med mitt dåliga tålamod så blir det alltid snett

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.