Vad är nästa styrkrets efter Z170?

Permalänk
Medlem

Vad är nästa styrkrets efter Z170?

Vad är det som kommer att komma efter Skylake och Z170?

Funderar på att avakta till nästa "gen", när förhoppningsvis saker som USB 3.1, type-C osv blivit mer moget samt att Intel står för kretsarna istället för asmedia skräp etc.

Kommer det dyka upp något inom 1 år, dvs inom tidsramarna för nästa gen GPUer så man kan vänta och köpa en rejäl uppgradering då

Permalänk
Medlem

Cannon lake/Caby lake snackas det om. Ska tydligen bli 8 hela kärnor. Enligt (någon?) artikel här på SweC.

Annars tänker jag som du. Jag köpte 4690k + Z97-A för 3000kr tre månader innan Skylake släpptes. Så jäkla värt. Specielt när man har läst om alla barnsjukdomar som Skylake har

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vad är det som kommer att komma efter Skylake och Z170?

Funderar på att avakta till nästa "gen", när förhoppningsvis saker som USB 3.1, type-C osv blivit mer moget samt att Intel står för kretsarna istället för asmedia skräp etc.

Kommer det dyka upp något inom 1 år, dvs inom tidsramarna för nästa gen GPUer så man kan vänta och köpa en rejäl uppgradering då

USB 2.0 finns fortfarande kvar så räkna inte med att USB 3.1 blir standard förrän om kanske 5+ år.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

USB 2.0 finns fortfarande kvar så räkna inte med att USB 3.1 blir standard förrän om kanske 5+ år.

Räknar inte med att det ska bli standard det närmaste heller.
Men jag föredrar om Intel står för portarna, som dom står för typ allt annat.

Och det känns som en rushad lansering då Asmedia står för portarna och inte Intel.
Nästa "gen" moderkort ex kanske har 1-2 usb 3.1 portar mer och att Intel står för styrkretsen.

Canon lake låter interessant

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Räknar inte med att det ska bli standard det närmaste heller.
Men jag föredrar om Intel står för portarna, som dom står för typ allt annat.

Och det känns som en rushad lansering då Asmedia står för portarna och inte Intel.
Nästa "gen" moderkort ex kanske har 1-2 usb 3.1 portar mer och att Intel står för styrkretsen.

Canon lake låter interessant

menade mer att det är en sak man inte ska bry sig särskilt mycket om när man kollar på inköp av nytt idag

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Gigabyte har Intel USB 3.1 styrkrets medans alla andra har Asmedia skräp?
Liksom snordyra Asus kort kör asmedia om Intel finns?

Eller ljuger gigabyte

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5497#s...
Chipset+Intel® USB 3.1 Controller:
1 x USB Type-C™ port on the back panel, with USB 3.1 support
1 x USB 3.1 Type-A port (red) on the back panel

Permalänk
Medlem

Intels grejer brukar vara ganska dyra. Och i början är allt ganska dyrt och då väljer de att spara in på vissa sätt. Sedan har jag för mig ASmedia är ett dotterbolag till ASUS vilket gör att de nog kan få grejerna ännu billigare. Var det inte samma sak med Gigabit LAN när det kom, det tog ett ganska bra tag innan företagen började använda Intels.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14