Överföring av bilder funkar ej mobil -> dator, bilder blir små/dålig kvalite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2013

Överföring av bilder funkar ej mobil -> dator, bilder blir små/dålig kvalite

Hej!
Min käre mor vill ha sina foton överförda från sin telefon till datorn.
Lätt som en plätt tänker jag, har gjort det hundratals gånger med hennes förra telefon som var en samsung.

Kopplar in telefonen till datorn via USB, rutan kommer upp där man kan göra sina val och jag överför bilderna.
Gött, nu är det färdigt tänker jag. Men när jag går in och kollar på bilderna så är de otroligt små, med en väldigt dålig kvalité.

Telefonen i frågan är en Sony Xperia Z3 Compact.

Det jag testat är följande:
- Kollat så att det inte finns någon ny uppdatering till telefonen
- Testat med Sony PC Companion 2.1 för att över föra bilderna, samt Media Go. Resultatet blev att den hittade 350 bilder av runt 1000, men dessa var av bra kvalité samt storlek.

Hur ska jag lösa det här?

Spänning i vardagen - Bada med din brödrost
- Mattis, El och Energi-programmet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Anslut telefonen som en vanlig usb-hårddisk och kopiera manuellt över samtliga filer. Vet att det kan vara problem med detta i Windows eftersom telefonerna har samma filsystem som Linux. I Linux kan man bara ansluta telefonen så dyker den upp som två hårddiskar, telefon och minneskort. Sedan kopierar man bara över det man vill ha.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

En annan sak du kan göra är att slå på synk till google foton så kommer hennes bilder laddas upp där. Tror det är 16mpx samt 1080p som är gratis, är det bättre kvalitet så görs de om lite. Tror ingen vanlig människa ser skillnad på kvaliteten.

Går även slå på så att de laddas upp i originalstorlek men då dras det från det utrymme man har på sitt googlekonto vilket är typ 15gb.

Sen kan hon titta på bilderna på photos.google.com eller något sådant. Går väl även ladda ner bilderna om man så vill.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Bilderna är inte tagna med låg upplösning ?
Du kan ju även använda nån app typ ES filutforskaren för att ansluta telefonen till lanet på normalt sätt, då kan du kopiera o flytta filer som du vill.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.an...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av OldComputer:

Anslut telefonen som en vanlig usb-hårddisk och kopiera manuellt över samtliga filer. Vet att det kan vara problem med detta i Windows eftersom telefonerna har samma filsystem som Linux. I Linux kan man bara ansluta telefonen så dyker den upp som två hårddiskar, telefon och minneskort. Sedan kopierar man bara över det man vill ha.

Tack! Nu känner jag mig dum som inte prövade detta förut.

Skrivet av creativ:

En annan sak du kan göra är att slå på synk till google foton så kommer hennes bilder laddas upp där. Tror det är 16mpx samt 1080p som är gratis, är det bättre kvalitet så görs de om lite. Tror ingen vanlig människa ser skillnad på kvaliteten.

Går även slå på så att de laddas upp i originalstorlek men då dras det från det utrymme man har på sitt googlekonto vilket är typ 15gb.

Sen kan hon titta på bilderna på photos.google.com eller något sådant. Går väl även ladda ner bilderna om man så vill.

Tack så mycket för tipset!

Skrivet av mrqaffe:

Bilderna är inte tagna med låg upplösning ?
Du kan ju även använda nån app typ ES filutforskaren för att ansluta telefonen till lanet på normalt sätt, då kan du kopiera o flytta filer som du vill.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.an...

Nej, bilderna är tagna med högsta upplösning.

Tack till er som hjälpt till!

LÖSNING:
Som @OldComputer sa så var det bästa alternativet att ansluta telefonen som en hårddisk. Det gjorde jag genom att koppla in telefonen i datorn med USB, gick sedan in i "den här datorn" och valde sedan telefonen. Där fanns det två olika vägar att gå, en för det interna minnet i telefonen samt en för SD-kortet. När man kollade på bilderna (som ligger under DCIM) så blir de i olika storlekar samt dålig kvalité. Men när man kopierade de till datorn så blev de som vanligt. Anledningen till att jag bara hittade en del av fotona i början var för att en del låg på SD-kortet medans de andra låg i telefonen. Detta eftersom att SD-kortet inte funnits med sen tidens början

Spänning i vardagen - Bada med din brödrost
- Mattis, El och Energi-programmet