Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Min förra som sagt vart tokig i ostbågar, popcorn och fläskkött och favoriten, lasagne. Men åt det mesta. Han älskade vatten också... som i... stänka det, leka med det och tom duscha i det, som ja alla katter ju gör

Blir en del omställning nu när denna har helt andra smaker och idéer, men jag upptäckte 2 intressanta saker nu om dagarna, som jag vill bekräfta när jag kan. Min nya kanske gillar lasagne han med, och konstigt nog... majs. Så det tåls att testa mer... majs är ju inte onyttigt direkt, och relativt billigt.

Hehe... ingick rånarluvan med katten?
Eller är det skyddsutrustning?

Skrivet av Beginner:

Skön krage! Medlem i svenska förgreningen av "We are Anonymous"?

Kattkragen är jättesnäll men det var kallt inne så jag nöjde mig inte bara med den utan drog ner mössan ordentligt över öronen också men den hamnade kanske lite lågt för jag märkte att jag såg suddigt när jag skulle kolla på bilden jag tagit men bilden fick duga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror mera att det är bestämt att människor är våra slavar, enligt husdjuren. Kommer och jamar/förföljer en tills man ger kattskrället mat innan hon håller tyst. Om sitter framför datorn, så hoppar hon upp på skrivbordet och kör med en "jag är supermodell", liggande framför monitorn.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Lite offtopic:

Jag kan av någon anledning inte logga in på imgur.com med mitt google+ längre. Är det fler som har samma problem?
Tänkte ladda upp en bild på morsans katt Märta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kara älskar sin underdimensionerade kartong...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Livet på landet ... hörde ett väldigt väsen och katten sprang och hoppade runt som besatt och när jag kom närmare så hörde jag även lite pipande, hon hade fått korn på en råtta och de roade sig med att leka ta fatt, råttan kanske inte gillade leken för den var lite upptucktad så jag förkortade dess lidande då jag inte ville riskera att den bet katten eller för den delen att den skulle lyckas smita så den skulle kunna överleva och gnaga vidare på nått den inte borde gnaga på.
Ingen katt men en före detta kattleksak >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Livet på landet ... hörde ett väldigt väsen och katten sprang och hoppade runt som besatt och när jag kom närmare så hörde jag även lite pipande, hon hade fått korn på en råtta och de roade sig med att leka ta fatt, råttan kanske inte gillade leken för den var lite upptucktad så jag förkortade dess lidande då jag inte ville riskera att den bet katten eller för den delen att den skulle lyckas smita så den skulle kunna överleva och gnaga vidare på nått den inte borde gnaga på.
Ingen katt men en före detta kattleksak >
https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/fnnimneiyevhh.jpg

He, he, när jag läser ditt inlägg och liknande så är jag rätt nöjd med att mina katter och jag bor i stadsmiljö inomhus i min trevliga lägenhet

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Jag har en katt, hon heter Katten. Fick henne för en kollegas systers pojkväns kusin som skulle avliva henne, hon är egentligen från Grekland och är rätt jobbig. Ingen aning hur dom fick hit henne.

Hon bryr sig inte om råttor alls

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

He, he, när jag läser ditt inlägg och liknande så är jag rätt nöjd med att mina katter och jag bor i stadsmiljö inomhus i min trevliga lägenhet

Råttorna på landet är i alla fall uppfödda på nyttigare mat typ närodlad spannmål så akta dig om du stöter på en stadsråtta som ätit sopor från Mcdonalds

Skrivet av anon134512:

Jag har en katt, hon heter Katten. Fick henne för en kollegas systers pojkväns kusin som skulle avliva henne, hon är egentligen från Grekland och är rätt jobbig. Ingen aning hur dom fick hit henne.

https://i.imgur.com/UPij43N.jpg

Hon bryr sig inte om råttor alls

https://i.imgur.com/7vCpdOE.jpg

Är det en kattförädare eftersom den inte jagar råttan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Råttorna på landet är i alla fall uppfödda på nyttigare mat typ närodlad spannmål så akta dig om du stöter på en stadsråtta som ätit sopor från Mcdonalds

Är det en kattförädare eftersom den inte jagar råttan ?

Nej, man ska inte äta familjemedlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Råttorna på landet är i alla fall uppfödda på nyttigare mat typ närodlad spannmål så akta dig om du stöter på en stadsråtta som ätit sopor från Mcdonalds

Om stadsråttorna börjar klättra upp till tredje våningen där jag bor kommer jag att köpa en lägenhet i Karlatornet jäkligt högt upp... Ligger bara ett ordentligt stenkast från där jag bor nu så det borde funka bra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon134512:

Nej, man ska inte äta familjemedlemmar.

Det gäller att du håller katten mätt och att råttan inmte gör nått som triggar igång jaktlusten

Skrivet av Bascule666:

Om stadsråttorna börjar klättra upp till tredje våningen där jag bor kommer jag att köpa en lägenhet i Karlatornet jäkligt högt upp... Ligger bara ett ordentligt stenkast från där jag bor nu så det borde funka bra.

Man vet aldrig vad som kan dyka upp i toaletten, kloakråttor är bra klättrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Livet på landet ... hörde ett väldigt väsen och katten sprang och hoppade runt som besatt och när jag kom närmare så hörde jag även lite pipande, hon hade fått korn på en råtta och de roade sig med att leka ta fatt, råttan kanske inte gillade leken för den var lite upptucktad så jag förkortade dess lidande då jag inte ville riskera att den bet katten eller för den delen att den skulle lyckas smita så den skulle kunna överleva och gnaga vidare på nått den inte borde gnaga på.
Ingen katt men en före detta kattleksak >
https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/fnnimneiyevhh.jpg

Haha. Känner igen! Antar att du varit med om klassikern att katten kommer in med "villebrådet" och släpper den inne och går och äter sen. Då finns ju bytet kvar att fortsätta jaga sen bland skorna t.ex!? (Smiley nu efteråt, inte då. När man själv började jaga efter hans "present" bland skorna så satt han oftast och tittade på och slickade sig om munnen efter att ha ätit. Inget kul tydligen då vi pajade hans "efterätt".)

Favoriten var när han kom in och släppte en hackspett som i sin tur flög in i djungeln av blommor i vardagsrummet. Ägnade halva dagen sen åt att få tag på den bland alla blommor.

Hur är det med katter och jakt? Vi fick honom när han var tio-tolv veckor gammal. Hade aldrig varit ute och hade garanterat aldrig fått se sin mamma jaga och ändå var hans jaktinstinkt på hög nivå. Fattar än idag inte hur han lyckades fånga en medelstor hare. Den låg halvuppäten på verandan utanför mtt sovrum. Långa bakhasorna hade katten bitit av och lagt åt sidan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tror mera att det är bestämt att människor är våra slavar, enligt husdjuren. Kommer och jamar/förföljer en tills man ger kattskrället mat innan hon håller tyst. Om sitter framför datorn, så hoppar hon upp på skrivbordet och kör med en "jag är supermodell", liggande framför monitorn.

Tror jag har haft tur i mitt katt-fynd då...

För han äter nästan bara torrfoder, och förföljer mig oavsett (då han vill ha sällskap). Och framför datorn låg han igår ca 1 timme på kudden mellan tangentbordet och mig, med huvudet och framtassarna på min arm och gosade, pendlande mellan att stäcka lite på sig, sovande till nivån av att han drömde osv.

Man märker att han inte gör det för att "jävlas" utan för sällskapssjukan. Men om det nu är så att jag är slav... så är det en snäll chef jag har iaf

Han var ute och rota i buskarna igår också, blev ingen bra bild, då det är svårt att hålla kameran med vantar och ändå ta bild på en katt som rörde sig. Men...

Permalänk
Medlem

Ny mysig kattbädd. Inköpt spontant på Arken Zoo hemmavid när jag var inne för att köpa kattsand.

Finns att köpa här.

På tal om Arken Zoo rekommenderar jag ingen att köpa prylar där då de är svindyra på det mesta. Köper själv bara sand där då jag och katterna gillar deras eget märke Smily som är hyfsat prisvärt. När jag svängde förbi igår tänkte jag köpa lite ny oprövad blötmat då lilla Zelda är kinkig som tusan. Jag la ner det då Arken ville ha runt 17:- för 85g som jag kan köpa på Zooplus för under 7:-. Rena jäkla rånet. Hade gärna handlat alla mina kattprylar i min lokala Arken Zoo som har suveränt trevlig och hjälpsam personal men priserna är löjligt höga.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Haha. Känner igen! Antar att du varit med om klassikern att katten kommer in med "villebrådet" och släpper den inne och går och äter sen. Då finns ju bytet kvar att fortsätta jaga sen bland skorna t.ex!? (Smiley nu efteråt, inte då. När man själv började jaga efter hans "present" bland skorna så satt han oftast och tittade på och slickade sig om munnen efter att ha ätit. Inget kul tydligen då vi pajade hans "efterätt".)

Favoriten var när han kom in och släppte en hackspett som i sin tur flög in i djungeln av blommor i vardagsrummet. Ägnade halva dagen sen åt att få tag på den bland alla blommor.

Hur är det med katter och jakt? Vi fick honom när han var tio-tolv veckor gammal. Hade aldrig varit ute och hade garanterat aldrig fått se sin mamma jaga och ändå var hans jaktinstinkt på hög nivå. Fattar än idag inte hur han lyckades fånga en medelstor hare. Den låg halvuppäten på verandan utanför mtt sovrum. Långa bakhasorna hade katten bitit av och lagt åt sidan.

Jaktinstinkten är medfödd men dödande bett och inse att de faktiskt är mat är något de helst ska lära sig av morsan. Annars blir de mer av en leksak vad de verkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur är det med katter och jakt? Vi fick honom när han var tio-tolv veckor gammal. Hade aldrig varit ute och hade garanterat aldrig fått se sin mamma jaga och ändå var hans jaktinstinkt på hög nivå. Fattar än idag inte hur han lyckades fånga en medelstor hare. Den låg halvuppäten på verandan utanför mtt sovrum. Långa bakhasorna hade katten bitit av och lagt åt sidan.

Är individuellt från katt-till-katt. Dock har katter ofta mycket jaktinstinkter i sig.
Våra katter är strängt innekatter (håller sig nära oss i trädgården på somrarna) och har inte vuxit upp med sina respektiva mammor. Den ena lyckades få tag på en harunge i trädgården när jag vräkte dem från deras bo i trädgårdslandet. Hon var hur nöjd som helst med sig själv men visste inte riktigt vad hon skulle göra sedan. När harpalten vände sig om i hennes klor och skrek höll hon på att hoppa ur sitt egna skinn och så var "bytet" borta...

Jag skaffade laserpekare för att erbjuda våra katter lite extra motion, båda gick igång som om tusan och jagade "pricken"... Den lite smartare katten lyckades få pricken i tassen och fattade direkt att där inte var något, hon blängde åt mig och gick därifrån med tydliga 'F**K O*F' ryck i svansen, hon har aldrig gått igång på laserpekaren sedan dess. Den andra katten, hon är lite dummare (ja det var hon som fångade haren), jagar fortfarande 'pricken' och skiter i om hon råkar fånga den. Hon kan dessutom stå och jama vid kökslådan där pekaren förvaras när den inte används, för att få någon att leka med henne.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Har ung honkatt och kattglugg. Nu på vintern har det lugnat ner sig. Men på somrarna är det besvärligt med alla jaktbyten. Katta kan ju inte hålla tyst utan måste berätta om sitt byte. Så vilken tid som helst på dygnet så åker katt och råtta ut och kattluckan blir stängd till på morgonen. Katta får hållas för det är ju bra att hon håller efter råttorna. Nu var det längesedan men jag besökte en familj i Valskog. Dom berättade stolt att deras katt hade släpat hem en räv. Antagligen hade räven hoppats på ett skrovmål men det sket sig.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag åsidosatt lilla Zelda i de senaste inläggen med bara bilder på stora Kara. Lilla Zelda är numero uno kissen för mig. Första katten jag skaffade i vuxen ålder (se första inlägget i tråden) och hon är den som gärna ligger på min mage och blir klappad när jag kollar på TV. Hon är dessutom en plåga när jag försöker få något gjort framför datorn och den som håller benhård kontroll på lägenheten och allt nytt ska undersökas och utvärderas. Utan lilla Zelda vore mitt liv avsevärt tråkigare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Hur är det med katter och jakt? ... Fattar än idag inte hur han lyckades fånga en medelstor hare.

Att de jagar är medfött, men vad de jagar beror väldigt mycket på vad de lär sig som små. Katter kan döda ganska stora bytesdjur (hare, typ), men det bygger på att de lärt sig att större byten är byten av sin mamma. En studie testade att låta kattungar leka med olika stora leksaker, och de kattungar som tränats att leka med större leksaker dödade råttor, kaniner och andra lite större bytesdjur när de blev vuxna, medan de som lekt med små leksaker höll sig till möss och småfåglar.

Ingen vet riktigt varför katter släpar hem byten. Ursprunget till beteendet är att katthonor släpar hem byten till ungarna, men även hankatter släpar hem byten, och katter som drar hem byten visar ofta väldigt tydligt upp dem för sina ägare. En bekants katt hade för vana att lägga byten i prydliga rader rakt framför ytterdörren.
Kanske vill de bara ha beröm för att ha varit duktiga, kanske är det så att katter som tydligt visade att de var duktiga jägare löpte mindre risk att bli betraktade som värdelösa -- det är bara de senaste 100 åren katter har hållits av någon annan anledning än att de dödar skadedjur, och en katt som inte jagade nackade man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jaktinstinkten är medfödd men dödande bett och inse att de faktiskt är mat är något de helst ska lära sig av morsan. Annars blir de mer av en leksak vad de verkar.

Skrivet av ZAIZAI:

Är individuellt från katt-till-katt. Dock har katter ofta mycket jaktinstinkter i sig.
Våra katter är strängt innekatter (håller sig nära oss i trädgården på somrarna) och har inte vuxit upp med sina respektiva mammor. Den ena lyckades få tag på en harunge i trädgården när jag vräkte dem från deras bo i trädgårdslandet. Hon var hur nöjd som helst med sig själv men visste inte riktigt vad hon skulle göra sedan. När harpalten vände sig om i hennes klor och skrek höll hon på att hoppa ur sitt egna skinn och så var "bytet" borta...

Jag skaffade laserpekare för att erbjuda våra katter lite extra motion, båda gick igång som om tusan och jagade "pricken"... Den lite smartare katten lyckades få pricken i tassen och fattade direkt att där inte var något, hon blängde åt mig och gick därifrån med tydliga 'F**K O*F' ryck i svansen, hon har aldrig gått igång på laserpekaren sedan dess. Den andra katten, hon är lite dummare (ja det var hon som fångade haren), jagar fortfarande 'pricken' och skiter i om hon råkar fånga den. Hon kan dessutom stå och jama vid kökslådan där pekaren förvaras när den inte används, för att få någon att leka med henne.

Första gången jag såg att vår katt fångade något var när han for runt däcktraven i garaget och efter ett tag kom bärandes på en mus. han bar den i musens svanstipp och när tappade självklart greppet som musen levde rövare. Musen drog iväg in under en gran och katten så så paff ut att jag garvade. Dagen efter kom han med en ödla på precis samma sätt. Ödlan släppte änden på svansen och lubbade iväg. Katten Blev paff och släppte svansstumpen som ringlade sig. Han stod och glodde på den ringlande svanstippen bra länge, som han underade "var fan tog resten vägen?" Garvade ännu mer åt honom då.

Han var suverän på att jaga ute. Såg honom ofta ligga och tugga på något ute. Favoriten var nog när han hade tryckt ner en halväten råtta i en av mina träskor som jag självklart inte såg men "kände" med foten. Men att jaga inne, njae. Hade en mus inne i garderoben. plockade ut allt för att komma åt den. Slängde in katten och la ner garberobsdörren för att spärra av utgången men katten satt bara och glodde på musen som sprang runt katten. Farsgubben tröttnade och klev in med en galge och vevade runt efter musen. Katten hoppade ut och gick och åt, kom tillbaks efter ett tag och slickade sig om munnen och glodde på farsgubben som vevade runt inne i garderoben.

Skrivet av stigw:

Har ung honkatt och kattglugg. Nu på vintern har det lugnat ner sig. Men på somrarna är det besvärligt med alla jaktbyten. Katta kan ju inte hålla tyst utan måste berätta om sitt byte. Så vilken tid som helst på dygnet så åker katt och råtta ut och kattluckan blir stängd till på morgonen. Katta får hållas för det är ju bra att hon håller efter råttorna. Nu var det längesedan men jag besökte en familj i Valskog. Dom berättade stolt att deras katt hade släpat hem en räv. Antagligen hade räven hoppats på ett skrovmål men det sket sig.

Jepp. Ytterdörren öppen på somrarna och höra hans jamande, enda gångerna han sa ett pip. När han ville ha mat eller att man skulle öppna dörren eller om han kom in med byte. Hörde man jamalternativ nr 3 så visste man att nu skulle man få jaga efter något själv inne alternativt slänga ut något dött.

Edit. Tillkom under mitt "författande":

Skrivet av Awakeruad:

Att de jagar är medfött, men vad de jagar beror väldigt mycket på vad de lär sig som små. Katter kan döda ganska stora bytesdjur (hare, typ), men det bygger på att de lärt sig att större byten är byten av sin mamma. En studie testade att låta kattungar leka med olika stora leksaker, och de kattungar som tränats att leka med större leksaker dödade råttor, kaniner och andra lite större bytesdjur när de blev vuxna, medan de som lekt med små leksaker höll sig till möss och småfåglar.

Ingen vet riktigt varför katter släpar hem byten. Ursprunget till beteendet är att katthonor släpar hem byten till ungarna, men även hankatter släpar hem byten, och katter som drar hem byten visar ofta väldigt tydligt upp dem för sina ägare. En bekants katt hade för vana att lägga byten i prydliga rader rakt framför ytterdörren.
Kanske vill de bara ha beröm för att ha varit duktiga, kanske är det så att katter som tydligt visade att de var duktiga jägare löpte mindre risk att bli betraktade som värdelösa -- det är bara de senaste 100 åren katter har hållits av någon annan anledning än att de dödar skadedjur, och en katt som inte jagade nackade man.

Läst att det ska vara kattens sätt att "bidra". Säkert båg men kändes ibland som det kunde stämma.

Lyckades tämja en vildkatt vis sommarstugan en gång. Gav den någon korvbit då och då, köttbullar osv. Efter ett par månader stod jag och klippte en buske och hörde jamande bakom mig. Det var vildkatten som stod med en råtta i käften. Den gick fram mot mig och la den på backen. Klappade katten och den vände och gick.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Lilla Zelda igen, även hon gillar den nya kattbädden.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Storleken på leksakerna verkar stämma bra. Testat olika lekspön de små går hon helt bonkers på men de större bollarna inte alls.

Jagas flugor, humlor, småmöss. Småfåglar hade hon nog gärna velat komma åt också men hon är ingen jumper direkt så har de lite svårt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Min Carmen har brutit av tre morrhår (som numera är vitfärgade) på högra sidan. Skulle se för djävligt ut om alla stråna går av på ena sidan och alla fanns kvar på vänstra sidan Oavsett att katten är gammal nu så är hon en tillgång i min lägenhet. Skulle vara tråkigt om hon dog, men hon verkar frisk trots att hon är 16 år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har inte varit något moment som gett mig anledning nog att ta bild, tills förrän häromdagen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Herman ligger och myser ovanför elementet

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Min katt är lite konstig. Maten som hon normalt glufsar i sig ganska snabbt äter hon knappt något av alls längre, men ger jag henne kaviar, leverpastej och köttbullar så äter hon upp det utan problem

Ska jag byta mat för omväxlings skull?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Katt ett av fem

Ibland är det ont om plats i sängen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Min katt är lite konstig. Maten som hon normalt glufsar i sig ganska snabbt äter hon knappt något av alls längre, men ger jag henne kaviar, leverpastej och köttbullar så äter hon upp det utan problem

Ska jag byta mat för omväxlings skull?

Ja prova att byt, tjejen provar lite allt möjligt ibland.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att min katt kunde göra mig lite sällskap också, men inte. Systern till Carmen som nu är död låg alltid och sov på min rygg varje natt. Nackdelen är ju att man inte kan ändra sovställning som man vill som du själv kanske märker med fyra katter i sängen ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare