Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Ussch och fy för katter. De för inte med sig något gott tycker jag.

/Gerbilägare.

håller helt med shit va keffa katter är. Hund är i alla fall något liv i.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem

Alla jag känner som bor i lägenhet och har skaffat katt har ångrat sig. Mysigt och kul i början tills din katt bitit sönder varenda kabel i ditt hem. Tv, dator, you name it.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tycker honkatter är jobbigare när dom löper än vad hankatter är. Höll på att bli vansinnig när mina två löpte samtidigt, ingen sömn alls med deras skrikande

Hur mycket en honkatt låter när den löper är helt personligt, vissa blir bara väldigt kelsjuka och kurrar mest istället för att skrika.

Så man kan inte dra alla över en kam.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Alla jag känner som bor i lägenhet och har skaffat katt har ångrat sig. Mysigt och kul i början tills din katt bitit sönder varenda kabel i ditt hem. Tv, dator, you name it.

Ofta beror på det på brister i hur mycket uppmärksamhet katten får. Hundar blir ju också knäppa av att lämnas ensamma för länge.

Kan vara bra att ha i åtanke innan man skaffar sig ett husdjur. Det tillkommer liksom ett visst ansvar över deras liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Ofta beror på det på brister i hur mycket uppmärksamhet katten får. Hundar blir ju också knäppa av att lämnas ensamma för länge.

Kan vara bra att ha i åtanke innan man skaffar sig ett husdjur. Det tillkommer liksom ett visst ansvar över deras liv

Är lite som att skaffa barn.
Du kan inte bra skaffa dem och sedan tro allt löser sig själv.

Katter som hundar behöver båda leka, uppmärksamhet och känna sig uppskattade.
Fördelen katter normalt har är... de måste inte ut i regn och snöstormen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Alla jag känner som bor i lägenhet och har skaffat katt har ångrat sig. Mysigt och kul i början tills din katt bitit sönder varenda kabel i ditt hem. Tv, dator, you name it.

Ingen av våra katter har klättrat på väggarna, gardinerna eller käkat sladdar. Trots att vi ett kort tag bodde i en etta på 27kvm.
Tar man inte hand om katten och ger den kärlek+uppmärksamhet så kommer den att göra saker för att få uppmärksamhet, som att tugga på sladdar.

Med det sagt så;

Här har vi Mojje, total bondkatt, EXTREMT kärleksfull och den gosigaste katten jag haft.
Lite derp är han också, men sjukt fotogenisk.

När det kommer hem främmande så gömmer han sig gärna under täcket, men måste ändå hålla koll

Och så har vi Muffin, Någon slags blandning av Maine coon har jag för mig, han är lite mer utav den stereotypiska katten som gärna håller sig för sig själv, men har sina moments där han kräver uppmärksamhet vilket han visar tydligt genom att klättra på en eller ta tag i handen med tassen

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Nyvaccinerad katt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är lite som att skaffa barn.
Du kan inte bra skaffa dem och sedan tro allt löser sig själv.

Katter som hundar behöver båda leka, uppmärksamhet och känna sig uppskattade.
Fördelen katter normalt har är... de måste inte ut i regn och snöstormen

Exakt, men det finns dock katter som gillar snö/regn också. Våran Iso älskar snö och tycker det är jätteroligt om vi går ut mitt i värsta snöstormen. Folk vi möter tror väl att man är en djurplågare eller något, men katten vill verkligen ut.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Katten har den senaste veckan börjat kissa utanför lådan, då det började med badrumsmattan och nu på morgonen hände det igen på hallmattan. Har ingen idé om varför. Kattlådan är ren med mer eller mindre helt ny sand och ser ingen annan anledning till varför han ska ha börjat med det. Får väl ta honom till veterinären för att kolla om något är fel, men tänkte kolla här om någon har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Katten har den senaste veckan börjat kissa utanför lådan, då det började med badrumsmattan och nu på morgonen hände det igen på hallmattan. Har ingen idé om varför. Kattlådan är ren med mer eller mindre helt ny sand och ser ingen annan anledning till varför han ska ha börjat med det. Får väl ta honom till veterinären för att kolla om något är fel, men tänkte kolla här om någon har erfarenhet av detta?

Vart med om samma för längesedan. Då var det njurarna

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Vart med om samma för längesedan. Då var det njurarna

Okej, tänkte att det kunde vara något åt det hållet, men då blir det verkligen att kontakta veterinären. Tack för svar!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Exakt, men det finns dock katter som gillar snö/regn också. Våran Iso älskar snö och tycker det är jätteroligt om vi går ut mitt i värsta snöstormen. Folk vi möter tror väl att man är en djurplågare eller något, men katten vill verkligen ut.

http://forumbilder.se/H6RBL/iso-i-snon.JPG

Jo min förra katt älskade vatten... som i, stänka med det, dricka ur kranen, bli badad och allt...
Min nuvarande var ute och gick i snön i vintras också, men det var mer hoppa och skutta genom det.

Så det är väldigt olika helt klart.
Men jag kan vara ute som igår och gå med min lite över 1km, sen är han nöjd och glad några dagar. Så det är rätt skönt att kunna välja vilka dagar han vill och får gå ut.

Dock märkte jag att det nog var lite varmt igår, för han flåsade och gick till skuggan efter typ halva vägen. Ska försöka få med lite vatten han kan dricka nästa gång.

Permalänk
Medlem

Tänkte så här på måndagen måste vi ha med en energirik katt...

(Varning: Hår kan förekomma i drycken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Alla jag känner som bor i lägenhet och har skaffat katt har ångrat sig. Mysigt och kul i början tills din katt bitit sönder varenda kabel i ditt hem. Tv, dator, you name it.

Krävs ändå lite innanför pannbenet för att ha djur.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Katten har den senaste veckan börjat kissa utanför lådan, då det började med badrumsmattan och nu på morgonen hände det igen på hallmattan. Har ingen idé om varför. Kattlådan är ren med mer eller mindre helt ny sand och ser ingen annan anledning till varför han ska ha börjat med det. Får väl ta honom till veterinären för att kolla om något är fel, men tänkte kolla här om någon har erfarenhet av detta?

Hade en kollega som råkade ut för samma sak. Av en slump skaffade hon en ny kattlåda just då detta skedde och helt plötsligt gick det bra igen. Hon tog ändå med honom till veterinären (förstås) men de såg inget fel på katten. Han kanske bara hade lessnat på den gamla tråkiga lådan och ville ha en ny. Känns inte så troligt men samtidigt är det ju en katt vi pratar om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hade en kollega som råkade ut för samma sak. Av en slump skaffade hon en ny kattlåda just då detta skedde och helt plötsligt gick det bra igen. Hon tog ändå med honom till veterinären (förstås) men de såg inget fel på katten. Han kanske bara hade lessnat på den gamla tråkiga lådan och ville ha en ny. Känns inte så troligt men samtidigt är det ju en katt vi pratar om...

Haha ja, det kan ju vara något sådant också... Blir väl att köpa en ny låda för att testa.

Flickvännen var precis med honom hos veterinären men de kunde inte hitta några direkta problem med njurarna. Har tagit blodprov och han får vara kvar några timmar i väntan på att blåsan ska fyllas för att även ta urinprov. Får se vad svaren på dessa blir men lutar ju mer och mer mot att det bara är något han helt plötsligt har fått för sig.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Haha ja, det kan ju vara något sådant också... Blir väl att köpa en ny låda för att testa.

Flickvännen var precis med honom hos veterinären men de kunde inte hitta några direkta problem med njurarna. Har tagit blodprov och han får vara kvar några timmar i väntan på att blåsan ska fyllas för att även ta urinprov. Får se vad svaren på dessa blir men lutar ju mer och mer mot att det bara är något han helt plötsligt har fått för sig.

Om du känner för att vara lite experimentfull kan du testa en top down:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtac...

Köpte en till min, efter han stänkte sand över allt... fungerar faktiskt väldigt bra. Och inte direkt så det svider i plånboken att testa heller. Finns på rätt många olika butiker i allt från ca 250-300kr.

Ett annat tips är vattenfontän. Låter löjligt men dricker katten mycket, är det bättre för njurarna. Enda problemet där är vissa är rädda för ljudet och vissa accepterar inte fontänen. Finns dock enklare för ca 300kr också med filter, pump och allt.

(Sen naturligtvis ska du kolla upp honom också, även om man känner svarta hålet i plånboken, så är det viktigt att det inte är något som blir värre.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Haha ja, det kan ju vara något sådant också... Blir väl att köpa en ny låda för att testa.

Flickvännen var precis med honom hos veterinären men de kunde inte hitta några direkta problem med njurarna. Har tagit blodprov och han får vara kvar några timmar i väntan på att blåsan ska fyllas för att även ta urinprov. Får se vad svaren på dessa blir men lutar ju mer och mer mot att det bara är något han helt plötsligt har fått för sig.

Ok, vi hoppas på det bästa

Skrivet av Paddanx:

Om du känner för att vara lite experimentfull kan du testa en top down:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtac...

Man kan också göra som en av våra katter, göra ett skutt för att landa rakt på golvet vilket gör att de sandbitar som inte hunnit lossna från tassarna flyger åt alla håll, trots locket och väggarna. Ibland kan man verkligen höra hur det rasslar till från all sand som far runt på övervåningen. Han är inte så duktig på sånt där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Man kan också göra som en av våra katter, göra ett skutt för att landa rakt på golvet vilket gör att de sandbitar som inte hunnit lossna från tassarna flyger åt alla håll, trots locket och väggarna. Ibland kan man verkligen höra hur det rasslar till från all sand som far runt på övervåningen. Han är inte så duktig på sånt där...

Hehe...

Det du kan göra då är ju att försöka blockera hans "hopp-väg", så de måste just gå över den porösa biten först, sen hoppa ner (där du lägger en billig dörrmatta, som också är kanon bra tips btw)... så blir du av med det mesta.

Det skiljer sig dock från både katt och kattsand hur bra det fungerar. För mig var alt dl med sand överallt... eller några korn här och var som det är nu. Sen är det lättare för mig att "gräva" i den också för att komma år det som ju de begraver, utan att jag också riskerar skvätta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du känner för att vara lite experimentfull kan du testa en top down:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtac...

Köpte en till min, efter han stänkte sand över allt... fungerar faktiskt väldigt bra. Och inte direkt så det svider i plånboken att testa heller. Finns på rätt många olika butiker i allt från ca 250-300kr.

Ett annat tips är vattenfontän. Låter löjligt men dricker katten mycket, är det bättre för njurarna. Enda problemet där är vissa är rädda för ljudet och vissa accepterar inte fontänen. Finns dock enklare för ca 300kr också med filter, pump och allt.

(Sen naturligtvis ska du kolla upp honom också, även om man känner svarta hålet i plånboken, så är det viktigt att det inte är något som blir värre.)

Grymt, ska kolla upp om det kan vara något! Tack!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Om du känner för att vara lite experimentfull kan du testa en top down:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtac...

Köpte en till min, efter han stänkte sand över allt... fungerar faktiskt väldigt bra. Och inte direkt så det svider i plånboken att testa heller. Finns på rätt många olika butiker i allt från ca 250-300kr.

Sån skulle vi vilja ha, men är orolig för att den store katten ska välta den :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Sån skulle vi vilja ha, men är orolig för att den store katten ska välta den :/

Vi har två katter i 6kg-klassen, som inte har några problem med en sådan.
Köpte den som prov, efter att vår Ragdoll skyfflade sand över hela badrummet.
Nu finns det endast några sandkorn per dag på golvet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vi har två katter i 6kg-klassen, som inte har några problem med en sådan.
Köpte den som prov, efter att vår Ragdoll skyfflade sand över hela badrummet.
Nu finns det endast några sandkorn per dag på golvet.

Verkar vara en Ragdoll grej det där med att leka grävmaskin, mina 2 är precis lika dana och skvätter ner hela badrummet.
Men tyvärr hade det inte funkat med en sådan låda, den ena ligger på 11kg och hade nog inte fått ner magen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Verkar vara en Ragdoll grej det där med att leka grävmaskin, mina 2 är precis lika dana och skvätter ner hela badrummet.
Men tyvärr hade det inte funkat med en sådan låda, den ena ligger på 11kg och hade nog inte fått ner magen

Damn! Och jag tyckte våran 7,5 kg var stor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Damn! Och jag tyckte våran 7,5 kg var stor...

Jo man han är nog lite ovanligt stor även för en Ragdoll, inte direkt fet men 1 - 1½ kg mindre hade kanske inte gjort något även om han är lång i kroppen, når ju upp till diskbänken med tassarna när han sträcker på sig.
Vår "lilla" ligger runt 8,5 kg och ser mer normal ut men är även mindre/kortare i kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Sån skulle vi vilja ha, men är orolig för att den store katten ska välta den :/

Katten på bilden ovan väger senast jag kollade 6kg+ (han bör väga närmare 7+ som mest, även om jag börjat reglera maten mer noga nu) Och det finns folk som har 8kg katter som använder den, utan problem.

Sanden i lådan väger rätt många kilo den med, och den står väldigt stabilt. Så värsta fall är väl om de hoppar av kanten och flyttar den längs med golvet, men där är ju ingen vikt i locket jämfört som kan välta den. Min står i en hörna, så även om han tar sats och just hoppar ner, puttas den bara mot väggen, och den har inte rubbats något än iaf.

Tror enda problemet är ju om katten som sagt inte kommer in i lådan... men då har man ju lite andra problem att ta hand om först...

Permalänk
Inaktiv

Ute och myser lite, katt 1 och 2 av 6.

Permalänk
Medlem

En dag med luftfuktighet, blir man lite däsig av.

Edit:

@Trunk

Jag var med om något liknande, men katten bajsade istället utanför. Det visade sig behövas en total skurning av lådan sen blev hon nöjd, men ja man vet inte riktigt förrän man provar. Jag spenderade ca 2 veckor med uteslutningsmetoden (flyttade lådan till olika rum, kasta bort sand och i med nytt etc). Varierar från katt till katt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

https://i.imgur.com/Hu5FAnZh.jpg

En dag med luftfuktighet, blir man lite däsig av.

Edit:

@Tdoll

Jag var med om något liknande, men katten bajsade istället utanför. Det visade sig behövas en total skurning av lådan sen blev hon nöjd, men ja man vet inte riktigt förrän man provar. Jag spenderade ca 2 veckor med uteslutningsmetoden (flyttade lådan till olika rum, kasta bort sand och i med nytt etc). Varierar från katt till katt.

Jag ser att katterna har lite drinkar ifall dom skulle bli törstiga Cola eller är det nåt annat? ser bara att det är nåt rött på en burk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Heh, det är dock mer drinkar för mig Men jo det är helt vanlig cola. Katterna däremot vatten att tillgå.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch