Z-wave som larm och hemautiomationskontroller

Permalänk
Medlem

Vera plus är nu släppt!

Vera plus släpptes idag, tyvärr verkar det som att den bara går att beställa via deras hemsida. Vilket gör att det är lite oklart när den kommer till Sverige

Den har stöd för både ZigBee, Bluetooth och WIFI vilket gör den relativt mångsidig. Tyvärr saknar den stöd för 433 native.

Fakta om den nya kontrollern: Automatiserar - Vera Plus

Är det någon fler som funderar på att köpa den?

// Ispep @Automatiserar.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag satt och väntade på Vera plus. Köpsuget släppte direkt när jag såg att de inte inkluderade 433. Blev en gen5 sticka till min Synology NAS istället.

Permalänk
Medlem

Jo nu verkar man istället få vänta på Vera Secure om man vill ha stöd för 433Mhz. Om de nu inte plockar bort det på den också.
Tyvärr med deras historik av hur lång tid det tar innan produkten finns på marknaden så lär vi få vänta eller så är någon viktig funktion bortplockad. Hade Vera plus haft 433Mhz stöd hade den varit given men nu går den bort då det saknas.

Alternativet är om Tellstick Z-net pro blir något att ha när den väl kommer för även den lär vi få vänta på.

Tellstick Z-net lite saknar stöd för de flesta Z-wave plus termostaterna och jag har en mängd 433Mhz termometrar som inte syns då den bara kan sända på det bandet.

Har ändå tänkt tanken att ha både en Z-net lite för Z-wave prylar och min befintliga Tellstick Net tillsammans men det faller på Z-net lites dåliga stöd för värmeprylar samt att Tellstick live så många gånger är segt att utföra kommandon då man inte vill vänta länge på att lampan släcks när man gett kommandot.

Om Z-net pro funkar bättre med lokal körning, möjlighet att programmera lokalt utan att vara låst till livetjänstens seghet och den fixar Z-wave termostater kan den bli intressant.

Skulle vilja ha något som inte är så meckigt som att själv koppla ihop o programmera en massa Raspberry pi prylar eller motsvarande.
Där känns veras system bra och även tellstick är enkelt och lättanvänt när det fungerar.

Permalänk
Medlem

Blev då ändå till sist en Tellstick Znet Lite Z-wave och 433Mhz controller för smarta hem prylar. Denna veckans klipp på Netonnet för 799kr

https://www.netonnet.se/art/veckansklipp/telldus-tellstick-zn...

Blev för mycket att skriva i tipstråden, glömde att det bara var för tips så fortsätter inlägget här istället.

Den klarar inte att ta emot 433Mhz utan bara sända så inga sensorer eller fjärrkontroller för 433Mhz fungerar,(Z-wave sensorer och fjärrkontroller fungerar så klart om de stöds då 868Mhz givetvis är dubbelriktad)

Men har man då som jag sedan tidigare en Tellstick Net (som klarar både sändning och mottagning 433Mhz) så arbetar den ihop med Znet lite så Z-wave brytare eller andra kompatibla Z-wave prylar dyker upp i Telldus live tjänsten tillsammans med alla gamla 433Mhz prylar samt att man då kan använda sina 433Mhz sensorer.

Fungerar också i Remotestick och Telldus live mobilapp. Man kan exempelvis då trigga en Z-wave brytare från en billig 433Mhz termometer eller magnetkontakt när man sätter händelser i Telldus Live.

De mest avancerade funktionerna kräver live betaltjänst men det går ändå göra väldigt mycket med gratistjänsten så det är inte helt nödvändigt med Live pro.

Dessutom pratas det om att Znet Lite och kommande Znet Pro kanske ska få stöd för lokal programmering med Lua så om det kommer börjar det likna något, fast som vanligt gäller det att inte lita på något innan det faktiskt finns tillgängligt.

Klart enkelt sätt att idag börja köra Z-wave ihop med alla gamla 433Mhz prylar man har,Z-wave och nya Fibaro Wall plugs med energimätare var igång på tio minuter.

Fördelen är att man kan använda sina gamla befintliga 433Mhz billiga fjärrströmbrytare och då tillsammans med nya Z-wave brytare på de ställen man vill ha högre säkerhet i kommunikationen då Z-wave är ett dubbelriktat meshnät som rapporterar status tillbaka.

Väntade egentligen på Vera Secure men den blir ju aldrig klar för försäljning någon gång, så kör på denna så länge då jag inte orkar vänta längre. När Vera Secure verkligen finns att köpa får man se om den fortfarande är intressant då.

Hade från början tänkt hoppa över Znet Lite men dels har stödet blivit lite bättre och priset var lockande samt att jag upptäckt att den kan samarbeta med den Tellstick Net jag redan hade så blev det köp.

Detta eftersom då försvann största nackdelen att den inte kan ta emot på 433Mh när man smidigt kan låta Tellstick Net sköta den biten.
Tycker väl också att livetjänsten fungerar hyfsat för närvarande. Znet Lite ska tydligen också kunna köra förprogrammerade händelser i live lokalt om internet är nere men det har jag inte testat ännu.