Permalänk
Medlem

Payex...

Hej! Jag och min fru har fått in ett inkassokrav från payex där dem kräver att få in en viss summa för ett apoteksköp (helt rimliga summor, tydligen). Grejen är den att summan som dem nu kräver oss på, kommer från ett köp som gjorts redan i oktober, vi har inte fått några påminnelser och payex kan inte berätta varför ärendet ligger hos dem!

Ännu en sak som gör kravet skumt är att det står att kontot(hos apoteket) har blivit avstängt (I juli) så ett köp på kontot i oktober skulle inte vara möjligt, dessutom så säger apoteket vi handlade från att kontot inte alls är avstängt.

Är detta rimligt? Köpet gjordes via konto.
Är det rimligt att efter att ha pratat med apótekets platschef få till svar att personen inte vet varför payex har skickat in ett kravbrev och dessutom inte få något ´svar från payex ang varför dem skickat ett inkassokrav om ett ärende som är yngre än en månad?

Vi har inte fått några påminnelser från payex men är ändå debiterade för påminnelseavgifter.

Skulle uppskatta svar då ärendet är färskt och behöver svar om vad jag ska göra.

Tack på förhand! <3

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Så du kan inte få information om vad du har köpt och när?
Jag skulle i vart fall till att börja med reda ut soppan med kontot, har det köpts något på ditt avstängda konto?

Sen skulle jag fråga var de har skickat dessa påminnelseavgifter, adress och tidpunkt.

Det låter skumt, på många vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Hej! Jag och min fru har fått in ett inkassokrav från payex där dem kräver att få in en viss summa för ett apoteksköp (helt rimliga summor, tydligen). Grejen är den att summan som dem nu kräver oss på, kommer från ett köp som gjorts redan i oktober, vi har inte fått några påminnelser och payex kan inte berätta varför ärendet ligger hos dem!

Ännu en sak som gör kravet skumt är att det står att kontot(hos apoteket) har blivit avstängt (I juli) så ett köp på kontot i oktober skulle inte vara möjligt, dessutom så säger apoteket vi handlade från att kontot inte alls är avstängt.

Är detta rimligt? Köpet gjordes via konto.
Är det rimligt att efter att ha pratat med apótekets platschef få till svar att personen inte vet varför payex har skickat in ett kravbrev och dessutom inte få något ´svar från payex ang varför dem skickat ett inkassokrav om ett ärende som är yngre än en månad?

Vi har inte fått några påminnelser från payex men är ändå debiterade för påminnelseavgifter.

Skulle uppskatta svar då ärendet är färskt och behöver svar om vad jag ska göra.

Tack på förhand! <3

Se ifall du kan få kontakt med Payex via deras kundtjänst. Det absolut smidigaste vore att höra med dem direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Så du kan inte få information om vad du har köpt och när?
Jag skulle i vart fall till att börja med reda ut soppan med kontot, har det köpts något på ditt avstängda konto?

Sen skulle jag fråga var de har skickat dessa påminnelseavgifter, adress och tidpunkt.

Det låter skumt, på många vis.

Håller helt med dig. Den informationen vi har fått är summan av det köp som dem nu har gjort ett inkassokrav på (118 kr). Det står inte vad vi har köpt men vi gjorde ett köp runt den 6 oktober på just den summan.
Grejen är den att vi bara har ett konto hos dem och enligt apoteket så har det kontot aldrig blivit avstängt.

Vi har kontaktat payex (det första vi gjorde när vi fick kravet) och kan inte få någon information om när påminnelserna har skickats. Dem har rätt adress men eftersom att vi har fått alla andra brev och räkningar så är det jävligt skumt att vi inte har fått några påminnelser från just dem imo.

Skrivet av Kote:

Se ifall du kan få kontakt med Payex via deras kundtjänst. Det absolut smidigaste vore att höra med dem direkt.

Vi har ringt dem tre gånger och pratat med både apotekets personal och platschef. Payex vill inte ge oss någon vidare information och apoteket tycker att det hela är väldigt skumt.

Tack så mycket för snabba svar

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

För min del låter det lite konstigt, för det första så skriv när du gjorde köpet, du fick antagligen en faktura med köpet, vad hade fakturan för förfallodag? Vilket datum kom inkassokravet och är du säker att det är ett "inkassokrav" och inte en vanlig påminnelse?

Det finns ingen lag på att företaget måste skicka ut påminnelser utan de kan skicka direkt till inkasso eller kronofogden men jag tror inte apoteket är så agressiva.

Permalänk
Medlem

Antar att du har ett "Apotekskonto"?

Här är en del av villkoren som du/ni godkänt om det hjälper:
PayEx sänder ut avier till kontohavaren månadsvis. Avier skickas ut i
mitten av månaden med förfallodag i slutet av samma månad. Nya inköp
och betalningar som görs så sent i månaden att de inte hinner komma
med på månadens avisering, tas med på nästa månads avi.
Avierna innehåller bland annat uppgifter om kreditbelopp, aviseringsavgift
och det lägsta belopp som ska betalas aktuell månad. På avierna finns
också information om nya inköp som debiterats kontot sedan föregående
avisering och betalningar som gjorts sedan föregående avisering, samt
övrig information som ett kontoutdrag ska innehålla enligt 20 §
konsumentkreditlagen. Kontohavaren ska betala i så god tid att
betalningen bokförs på anvisat bank- eller plusgiro senast den förfallodag
som är angiven på avin. Kontohavaren är skyldig att kontakta PayEx om
någon avi uteblir för att kontrollera vilket belopp som förfaller till betalning
aktuell månad och när betalning ska ske.

http://payex.se/media/619134/allmaenna-villkor-foer-payex-apo...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Kan dom inte specificera vad som har köpts och Ni känner inte att Ni har någon skuld till detta, kontakta kravställaren skriftligt och vidareförmedla följande text: "EJ BESTÄLLT".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

För min del låter det lite konstigt, för det första så skriv när du gjorde köpet, du fick antagligen en faktura med köpet, vad hade fakturan för förfallodag? Vilket datum kom inkassokravet och är du säker att det är ett "inkassokrav" och inte en vanlig påminnelse?

Det finns ingen lag på att företaget måste skicka ut påminnelser utan de kan skicka direkt till inkasso eller kronofogden men jag tror inte apoteket är så agressiva.

Ja det är ett inkassokrav (det står så på räkningen). Jag har talat med chefen för deras kredit sida och han uppger att det inte alls är de 118 kronorna som är grunden för inkassokravet utan en helt annan summa som inte finns med på kravbrevet. Allt känns helkonstigt, speciellt då kundtjänst inte ens vill berätta det som jag fick från chefen.

Skrivet av iFraja:

Antar att du har ett "Apotekskonto"?

Här är en del av villkoren som du/ni godkänt om det hjälper:
PayEx sänder ut avier till kontohavaren månadsvis. Avier skickas ut i
mitten av månaden med förfallodag i slutet av samma månad. Nya inköp
och betalningar som görs så sent i månaden att de inte hinner komma
med på månadens avisering, tas med på nästa månads avi.
Avierna innehåller bland annat uppgifter om kreditbelopp, aviseringsavgift
och det lägsta belopp som ska betalas aktuell månad. På avierna finns
också information om nya inköp som debiterats kontot sedan föregående
avisering och betalningar som gjorts sedan föregående avisering, samt
övrig information som ett kontoutdrag ska innehålla enligt 20 §
konsumentkreditlagen. Kontohavaren ska betala i så god tid att
betalningen bokförs på anvisat bank- eller plusgiro senast den förfallodag
som är angiven på avin. Kontohavaren är skyldig att kontakta PayEx om
någon avi uteblir för att kontrollera vilket belopp som förfaller till betalning
aktuell månad och när betalning ska ske.

http://payex.se/media/619134/allmaenna-villkor-foer-payex-apo...

Tack så mycket för utdraget! Ja det är ett Apotekskonto vi har. Grejen är den att vi inte har fått någon påminnelse (som dem tar betalt för på kravet och säger att dem har skickat (två stycken)) och nu att summan inte stämmer på kravbrevet. Tydligen så är det en betalning som är fyra månader gammal (som inte står med på kravbrevet) som ligger till grund för ärendet.

Skrivet av Veni:

Kan dom inte specificera vad som har köpts och Ni känner inte att Ni har någon skuld till detta, kontakta kravställaren skriftligt och vidareförmedla följande text: "EJ BESTÄLLT".

Vi vet att vi har handlat på apoteket så den senaste summan stämmer, problemet är att det har gått till deras inkasso-del utan att vi har fått någon faktura (skickas varje månad) eller påminnelse so tydligen ska vara utskickad.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Du måste börja med att bestrida fakturan. Skriv: Härmed bestrider jag (mottagaren av fakturan) faktura (Fakturanummer) av dessa anledningar (skriv varför). Var tydlig, trevlig så kommer du få hjälp utan problem. Skicka detta till Payex så får Payex kontakta Apoteket och reda ut vad som har hänt. Jag jobbar själv med en motsvarighet till Payex och de vill inte dra något till inkasso om de inte har rent bord.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vi vet att vi har handlat på apoteket så den senaste summan stämmer, problemet är att det har gått till deras inkasso-del utan att vi har fått någon faktura (skickas varje månad) eller påminnelse so tydligen ska vara utskickad.

Då är det detta som gäller:

Citat:

Kontohavaren är skyldig att kontakta PayEx om
någon avi uteblir för att kontrollera vilket belopp som förfaller till betalning
aktuell månad och när betalning ska ske.

Varför både avi och påminnelse ej anlänt till Er går bara att spekulera såvida dom inte tillämpar elektronisk avisering hela vägen från avsändare till mottagare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ta en bild på fakturan för det låter som du snackar i mössan, först skriver du att ni har köpt för exakt samma summa runt den tidpunkten fakturan meddelar och nu skriver du att det gäller en helt annan summa ni handlat för. Jag misstänker att problemet ligger hos dig.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Håller med snubben ovan, skicka in ett brev att du bestrider fakturan. Så har du/ni tid på er att reda ut det. Annars kan det bli att de skickar ett krav till å sedan går det till inkasso och masen som kommer och ska hämta prylar hos dig. Sam du får typ en straffavgfit på 500 kr eller nått. Men bestrider du den så pausar du det och har då tid att ordna upp det. Det ska ju stå vad du har köpt. Om du betalade med kort kan du ju se på din internetbank om summan stämmer. Du har kollat inbetalningskonto till fakturan så det verkligen är legit? Så du inte fått nån fake grejjer?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Ta en bild på fakturan för det låter som du snackar i mössan, först skriver du att ni har köpt för exakt samma summa runt den tidpunkten fakturan meddelar och nu skriver du att det gäller en helt annan summa ni handlat för. Jag misstänker att problemet ligger hos dig.

Jag kan konstatera att jag vet mycket väl vad som har skett. Det var faktikt Payex's kreditavdelningschef som själv sa att det inte stämde. Jag har fått kontakt med denne och tydligen så handlar det om en "...otydlig text.."´, alltså står inte köpet som ligger till grund för kravet, med på den fakturan.

§1 i citat och svar /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag har kommit i kontakt med Payex's kreditavdelningschef och har rätt ut nästan alla frågetecken. Tydligen så är deras kravbrev under revidering pga faktumet att dem är väldigt dåligt formulerade och inte tillgodoser informationen på rätt sätt (i mitt fall, fel information).

Tak så mycket för svaren och tipsen! Jag ursäktar mig om det låter lite vajsigt det jag har skrivit men jag har helt enkelt lagt upp informationen så som jag har fått den.

Tydligen så ska posten ha slarvat bort bara dem breven som skulle skickats från just payex, det känns väldigt orimligt men enligt payex så har inga brev kommit i retur.

Jag kan nog återkomma med slutresultatet av det hela när det har löst sig.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Man är egentligen skyldig att hålla reda på sina inköp, så ursäkt att räkningen inte dykt upp (eller påminnelse) räcker inte. Man måste hålla reda på och betala inköpen ändå. Har man köpt saker på kredit så vet man ju om vad som hänt och ungefär när man ska betala, det står i princip alltid på sidan och/eller i epostbekräftelsen.

Klarna har haft stora problem med leverans av räkningar till min Telia-adress senaste månaderna, men jag har ändå loggat in på kontot och undersökt vad som ligger samt betalat i tid. Nu verkar det skickas ut även brevledes om mailen studsar, men rätt mycket försenat.

Alltför många idag verkar ha uppfattningen att får man ingen räkning är man inte skyldig något, det stämmer inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man är egentligen skyldig att hålla reda på sina inköp, så ursäkt att räkningen inte dykt upp (eller påminnelse) räcker inte. Man måste hålla reda på och betala inköpen ändå. Har man köpt saker på kredit så vet man ju om vad som hänt och ungefär när man ska betala, det står i princip alltid på sidan och/eller i epostbekräftelsen.

Klarna har haft stora problem med leverans av räkningar till min Telia-adress senaste månaderna, men jag har ändå loggat in på kontot och undersökt vad som ligger samt betalat i tid. Nu verkar det skickas ut även brevledes om mailen studsar, men rätt mycket försenat.

Alltför många idag verkar ha uppfattningen att får man ingen räkning är man inte skyldig något, det stämmer inte.

Jag förstår att man måste betala för det man handlar, det konceptet är verkligen inget nytt och inget jag motsätter mig. Anledningen till att jag skapade tråden var inte för att jag ville slippa betala en räkning för något jag vet att jag har köpt på kredit utan för att få hjälp med hur jag ska gå till väga med ärendet då informationen som Payex gav mig inte stämde, något jag fick medhåll från deras egna chef om.

Det hela grundas i att jag har gått miste om tre väldigt viktiga brev från payex och sedan får ett väldigt otydligt inkassokrav. Att jag har missat en betalning pga utebliven räkning bland ca 20 stycken och där av två olika personers medicin samt läkarräkningar, är helt mitt fel, det vet jag om. Jag har heller inte fått något mail från dem.

Just det, glömde att skriva med: Jag försökte få deras kundtjänst att svara på en del väldigt rimliga frågor ang kravet, något dem vägrade göra oavsett när jag ringde. Svar som jag fick med första mailet från deras chef när den kontakten togs upp.

----
Vill man inte komma med konstruktiv kritik så är det okej. Men jag hoppas att svar i ett forum där svar sökes, kan hållas på en konstruktiv nivå. (inget anklagande eller riktat mot någon specifik person)

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |