Elgiganten lägger på 69kr på Collect@Store?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Elgiganten lägger på 69kr på Collect@Store?

Har sökt men det verkar inte vara någon som reagerar på detta... Eller har jag lyckats göra något?

Om jag går in på elgiganten, och väljer en produkt, vilken som helst, exempelvis den första under "bärbar dator":
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
så står det pris: 2 490

tar jag nu collect@store eller lägger till i kundvagnen och går hela vägen till kassan, så dyker det plötsligt upp ett totalbelopp på 2 559. För kassan vore det väl ok att de lägger på frakten i efterhand, men vad är det de gör på Collect@Store?

För den här TVn är det ännu värre:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE60J6275XXE/sa...

Samma sak händer med billigare prylar, alla får ett påslag på 69 kr, och om man som jag tänkte köpa en stekpanna för 200 spänn är det en rätt stor skillnad.

Jag kan inte se något ställe där det här framgår?
Här är fraktpriserna, och för tv står det 0 kr på Collect@Store
http://www.elgiganten.se/cms/20140304_115527/fraktpriser-afs-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

Stär även att de erbjuder gratis frakt för filmer/TV-spel, men det gör dem inte.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Elgiganten kör ofta fast and lose med reglerna på nätet och säger man till fixar de till det och låtsas att det blivit fel, men de rättar aldrig felen.

Skickades från m.sweclockers.com

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007

Testade runt lite och det verkar som att det gäller allt som även går att köpa på nätet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Haha, det är inte riktigt vad de säger i sin egen reklam..

https://www.youtube.com/watch?v=5R4vee2s0M0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Anmäl till KO! Vilseledande marknadsföring så det skriker om det!

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Uppenbart vilseledande och bör anmälas:

http://www.elgiganten.se/cms/collect-at-store/collect-store-b...

"Med fraktalternativet Collect@Store sparar du både pengar och tid eftersom du slipper betala för leverans och själv kan välja när du ska hämta produkten."

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Märkligt. Jag har använt det två gånger tidigare utan prispåslag så detta måste vara något nytt påfund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Måste vara nåt fel.
"Sune i Grekland" för 49kr och 199kr extra vid Collect @ store

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av jonnti:

Anmäl till KO! Vilseledande marknadsföring så det skriker om det!

Skrivet av MultiMan:

Uppenbart vilseledande och bör anmälas:

http://www.elgiganten.se/cms/collect-at-store/collect-store-b...

"Med fraktalternativet Collect@Store sparar du både pengar och tid eftersom du slipper betala för leverans och själv kan välja när du ska hämta produkten."

Inte alls uppenbart, vilseledande är det om det är gjort medvetet och/eller systematiskt. Det är helt lagligt att ha tekniska fel och problem.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

@iFraja: Var står det att de har tekniska problem? Tråden skapades igår så de har haft god tid på sig att upptäcka felet.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av MultiMan:

@iFraja: Var står det att de har tekniska problem? Tråden skapades igår så de har haft god tid på sig att upptäcka felet.

Vart står det att dom inte har tekniska problem? Tråden skapades runt 15.00, två timmar innan en normal arbetsdag slutar, och då utgår du från att Elgiganten fick en felanmälan samtidigt, vi kanske kan ge dem lite mer tid att rätta till felet...

Dessutom har vi ingen aning om någon kund har fått betala påslaget vid uthämtning, och om så har skett, har kunden blivit nekad återbetalning när de påpekat felet? Nej, det vet vi inte om vi utgår från informationen i tråden. Så det är alltså inte uppenbart.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

@niklasjansson: Vad sa Elgiganten när du påpekade det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av fourbyfour:

@niklasjansson: Vad sa Elgiganten när du påpekade det?

Jag har inte påpekat det.
Jag hade fullt upp med att leta efter en stekpanna och lackade ur på allting.

Har inte haft tid förrän nu, men skickade en kommentar nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av iFraja:

Vart står det att dom inte har tekniska problem? Tråden skapades runt 15.00, två timmar innan en normal arbetsdag slutar, och då utgår du från att Elgiganten fick en felanmälan samtidigt, vi kanske kan ge dem lite mer tid att rätta till felet...

Dessutom har vi ingen aning om någon kund har fått betala påslaget vid uthämtning, och om så har skett, har kunden blivit nekad återbetalning när de påpekat felet? Nej, det vet vi inte om vi utgår från informationen i tråden. Så det är alltså inte uppenbart.

Du vet inte heller om det är tekniskt fel eller inte, vad gör det då att man anmäler till KO?
Då ser de över sina tekniska problem så det inte händer i framtiden förhoppningsvis.
En anmälan kan man alltid göra oavsett vad som ligger i grunden, oavsett om det är avsiktligt eller inte för det vet ju inte du (vi).

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av niklasjansson:

Har sökt men det verkar inte vara någon som reagerar på detta... Eller har jag lyckats göra något?

Om jag går in på elgiganten, och väljer en produkt, vilken som helst, exempelvis den första under "bärbar dator":
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
så står det pris: 2 490

tar jag nu collect@store eller lägger till i kundvagnen och går hela vägen till kassan, så dyker det plötsligt upp ett totalbelopp på 2 559. För kassan vore det väl ok att de lägger på frakten i efterhand, men vad är det de gör på Collect@Store?

För den här TVn är det ännu värre:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE60J6275XXE/sa...

Samma sak händer med billigare prylar, alla får ett påslag på 69 kr, och om man som jag tänkte köpa en stekpanna för 200 spänn är det en rätt stor skillnad.

Jag kan inte se något ställe där det här framgår?
Här är fraktpriserna, och för tv står det 0 kr på Collect@Store
http://www.elgiganten.se/cms/20140304_115527/fraktpriser-afs-...

Använde senast collect@store i Augusti, då var det inga problem utan priset var exakt detsamma som i butiken. Enda jag hade att klaga på då vara tat det var 3-4 pers före mig i kön för att hämta min vara och det tog över 30 min innan jag hade den i handen. Folk kom till utlämningen, pratade lite med den som stod först försvann minst 5 min kom tillbaka, pratade lite mer, försvann igen en stund osv. Om de nu lägger undan varan åt en borde det ju gå lite fortare att hämta den...

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

har aldrig märkt av det tidigare, så om det är en ny marknadstrategi eller en bugg får väl återstå att se, jag gissar däremot på det sista.

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av jonnti:

Du vet inte heller om det är tekniskt fel eller inte, vad gör det då att man anmäler till KO?
Då ser de över sina tekniska problem så det inte händer i framtiden förhoppningsvis.
En anmälan kan man alltid göra oavsett vad som ligger i grunden, oavsett om det är avsiktligt eller inte för det vet ju inte du (vi).

Helt rätt, vi vet inte om det rör sig om tekniskt fel. Men...

1) Mitt inlägg var en respons på ordvalen "Vilseledande marknadsföring så det skriker om det!" och "Uppenbart". Tycker det är tydligt att det inte är så uppenbart.
2) Så länge ingen kund har blivit "lurad" och betalt för mycket så kan de inte egentligen fällas, därav är en anmälan rätt onödig och kommer bara ta upp en massa tid för fel personer. Då är det mer konstruktivt att påpeka felet för Elgiganten och ge dem en chans att rätta till felet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Då det inte finns någon info om någon nytt påslag + att vissa varor har mer än 69 Kr känns det som någon programmerare har släppt en uppdatering och inte riktigt testat den. Eller så är det något nytt som kanske inte skulle gått ut än.

Slängde iväg en fråga till dem för att se vad de säger.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Elgiganten Sverige Hej *!

Det ska inte tillkomma någon extra kostnad på bokningar via collect@store så det är någon bugg som har blivit på vår hemsida. Genomför din beställning så justeras priset när du sedan besöker varuhuset. Vi har felanmält detta.

Ha en trevlig dag!
Mvh Linus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Summa sumarum, Köp inte en stekpanna på Elgiganten

Skrivet av niklasjansson:

Jag har inte påpekat det.
Jag hade fullt upp med att leta efter en stekpanna och lackade ur på allting.

Har inte haft tid förrän nu, men skickade en kommentar nu.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Nu fick jag svar också.

Citat:

Vår collect@store är en reservation som görs i en av våra butiker. Vi tar inte något extra betalt för denna tjänsten. Om det skulle vara så att det står en extra kostnad när du gör en collect@store återkom gärna till oss med en bild på detta, så ska vi kolla på det.

Du hittar mer information via länken till vår hemsida.

Inte helt proffsigt...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Apr 2008

Räcker med att du färdigställer collecten så stämmer totalbeloppet. Onekligen en bugg.