Surf prat abonnemang i Finland

Permalänk
Avstängd

Surf prat abonnemang i Finland

Fått tillfälligt arbete i Finland året ut och åker redan imorgon. Kan inte Finska så skulle vilja veta vilken operatör som erbjuder mycket surf och billiga samtal/sms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Fått tillfälligt arbete i Finland året ut och åker redan imorgon. Kan inte Finska så skulle vilja veta vilken operatör som erbjuder mycket surf och billiga samtal/sms?

Var beredd på att bli lite förvånad. Kompisen har TeleSonera och har flatrate för typ 20 euro / månad. Dom (finnarna) ligger typ längst fram i världen på bredband och mobilt surf, åtkomst till minst 100mbit är lagstiftat (!). Som jag har förstått det så är det inget du ska betala speciellt mycket för, det är en självklarhet att det är prisvärt. Om du vill kan jag kolla lite nogrannare vad du ska fråga efter. Kompisen stirrade på mig och tyckte vi idioter i sverige för att vi inte har kommit längre.

Föresten, dom pratar bra engelska... och ibland även helt okej svenska (dom har svenska i skolan).

//edit - Hittade detta (jag tror jag länkar rätt) http://saunalahti.fi/puheliittymat/prepaid-paketit/

19.90 euro, flatrate, 4G, 50mbit/s - fanns andra abb med lägre datahastigheter (också flatrate) till lägre kostnad.

//edit igen: Saunalahti - 16€ /månad - givetvis flatrate

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Som gurk säger vi har inget sånt trams som gränser på dataanvändning här
Om du ska vara nånstans längst kusten så pratar nog många svenska eller iaf engelska, så kommunkiation ska inte vara nått problem. Om du dock ska flytta till typ seinäjoki så kan de bli knepigare.
Abonemangen är i stort sätt likadana, små variationer på pris endast.

Men om det blir mycket samtal hem eller runt i europa så lönar det sig att ta Soneras abonemang med fria samtal/internet i norra europa.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av kskolle:

Fått tillfälligt arbete i Finland året ut och åker redan imorgon. Kan inte Finska så skulle vilja veta vilken operatör som erbjuder mycket surf och billiga samtal/sms?

Skrivet av WongFeiHung:

Som gurk säger vi har inget sånt trams som gränser på dataanvändning här
Om du ska vara nånstans längst kusten så pratar nog många svenska eller iaf engelska, så kommunkiation ska inte vara nått problem. Om du dock ska flytta till typ seinäjoki så kan de bli knepigare.
Abonemangen är i stort sätt likadana, små variationer på pris endast.

Men om det blir mycket samtal hem eller runt i europa så lönar det sig att ta Soneras abonemang med fria samtal/internet i norra europa.

Om du tar Sonera så kan du tillochmed använda den i Sverige(norden och baltikum) för samma pris, givetvis utan databegränsning eller högre kostnader. Jäkligt smidigt faktiskt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000