Har privatpersoner rätt till ersättning vid sen leverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Alltså.. vad är det för jävla svar? Jag har inte lidit EKONOMISK skada men jag har behövt skjuta upp saker jag planerat.

Visst, några dagar över väntad leveranstid förstår jag absolut, men när det UPPENBARLIGEN blivit fel och butiken/posten själva erkänt att det blivit fel så vill jag veta vad jag har rätt till, om något.

I denna tråd så var jag främst intresserad av den lagliga biten, om privatpersoner enligt lagen har rätt till ersättning. Jag vet att vissa butiker ger viss kompensation men det kan man inte lita på.

Det var ett kort och koncist svar.

Att du har behövt "skjuta upp saker som du planerat" kan du knappat begära ersättning för. Om det nu inte är något världsomvälvande, men som du skriver har du ju inte blivit drabbad ekonomiskt.

Du har inte rätt till något kan vi konstatera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hubertus:

Jag vet att alla logistikföretag gör fel då och då men min invändning gällde påståendet att det oftast är posten fel. På företagets sida står det att ordern skickats men kollar man "track and trace" så har paketet ännu inte lämnats in.

Kan ju vara så att det inte skannats ordentligt eller så har systemet inte registrerat det än.
Händer många gånger fler än man tror:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Treant:

Ok, låt oss säga att man beställt ett hempaket och det står "Leveranstid 1 vardag" och det tar 8 arbetsdagar att leverera varan.. vad gäller då?

Nu finns det inga sådana lovord och kommer heller aldrig att göra. Det är på tok för dyrt och extremt svårt (Om ej omöjligt) att hålla.
Mellan stora städen som Sthlm, GBG, Malmö osv kan det ta upp till två dagar, till norra delare av Sverige kan det ta betydligt längre.
DB Schenker har leveranstid inom 5 arbetsdagar. Vilket de till 98% håller, iaf för oss.

Men när det väl börjar strula lite kan det gå totalt åt skogen. En leverans till en större kund hos oss blev ståendes på tåg i några dagar. Vi själva var tvungna att ta reda på var leveransen var nånstans. Inte ens SCH visste vad problemet var, det fick vi reda på flera dagar senare.

Kommunikation är ofta en bristvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du hämtar ut paketet 8 dagar senare. Sen händer det inget mer.

Vad är det för ersättnign du är ute efter, har du lidit skada av att vänta i några dagar extra?

Varför ska man behöva lida skada för att få ersättning för en ej uppfylld tjänst? Om du betalar för en timmes massage men bara får 40 minuter, skulle du då godta svaret "Nej men vadå, du led väl ingen skada av det?". Eller om du får schnitzel på den lokala restaurangen trots att du beställt och betalar för oxfilé – "Du dör väl inte av en schnitzel?" Eller så kanske du beställer ett grafikkort med 4 GB grafikminne och får ett som bara har 1 GB. "Äh, det spelar väl ingen roll om du drar ner upplösningen från 1080p till 800x600?"
Säljer man en tjänst eller produkt får man väl leverera därefter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Varför ska man behöva lida skada för att få ersättning för en ej uppfylld tjänst? Om du betalar för en timmes massage men bara får 40 minuter, skulle du då godta svaret "Nej men vadå, du led väl ingen skada av det?". Eller om du får schnitzel på den lokala restaurangen trots att du beställt och betalar för oxfilé – "Du dör väl inte av en schnitzel?" Eller så kanske du beställer ett grafikkort med 4 GB grafikminne och får ett som bara har 1 GB. "Äh, det spelar väl ingen roll om du drar ner upplösningen från 1080p till 800x600?"
Säljer man en tjänst eller produkt får man väl leverera därefter.

Det vore bättre om du läste villkoren för tjänsten du köper. Där står det vad som gäller och vad du har rätt till. Om du inte är nöjd med villkoren anlitar du någon annan. Om man vill ha ersättning vid försening måste man anlita ett transportföretag som är beredda att åta sig det. Då ska man också vara beredd på att det företaget kanske vill ha mer betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan ju vara så att det inte skannats ordentligt eller så har systemet inte registrerat det än.
Händer många gånger fler än man tror:)

Visst kan det vara så men om du tittar på sammanhanget gäller frågan om man så tvärsäkert kan påstå att det oftast är posten fel. Jag tror mig veta att i de flesta fall hämtar posten paket på firmorna på eftermiddag-kväll. Om det då står på firmans hemsida t ex kring 9 på förmiddagen att paketet skickats så innebär nog det att paketet står på kajen i väntan på upphämtning. Det finns många varianter på det temat så att peka ut någon som huvudsakligen ansvarig är lite tveksamt. Om du t ex köper datagrejer från Conrad så går paketet med lastbil genom Tyskland för att lämnas in på terminalen i Malmö. Då först skannas paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Varför ska man behöva lida skada för att få ersättning för en ej uppfylld tjänst? Om du betalar för en timmes massage men bara får 40 minuter, skulle du då godta svaret "Nej men vadå, du led väl ingen skada av det?". Eller om du får schnitzel på den lokala restaurangen trots att du beställt och betalar för oxfilé – "Du dör väl inte av en schnitzel?" Eller så kanske du beställer ett grafikkort med 4 GB grafikminne och får ett som bara har 1 GB. "Äh, det spelar väl ingen roll om du drar ner upplösningen från 1080p till 800x600?"
Säljer man en tjänst eller produkt får man väl leverera därefter.

Hubertus har redan svarat på ett bra sätt.

Men självklart, har man brutit mot avtalsvillkoren så man självklart stå för det. Nu är ju dock inte det fallet här.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hubertus:

Visst kan det vara så men om du tittar på sammanhanget gäller frågan om man så tvärsäkert kan påstå att det oftast är posten fel. Jag tror mig veta att i de flesta fall hämtar posten paket på firmorna på eftermiddag-kväll. Om det då står på firmans hemsida t ex kring 9 på förmiddagen att paketet skickats så innebär nog det att paketet står på kajen i väntan på upphämtning. Det finns många varianter på det temat så att peka ut någon som huvudsakligen ansvarig är lite tveksamt. Om du t ex köper datagrejer från Conrad så går paketet med lastbil genom Tyskland för att lämnas in på terminalen i Malmö. Då först skannas paketet.

När det hämtas är upp till företagen i fråga och deras avtal.
PostNord är på vårat runt Kl 14, ibland tidigare och ibland senare. Ibland inte alls på en vecka.

Ja, precis som jag skrev.
Det skapas ett sädningsnummer för tyska leverantören som man kanske får reda på, i Sverige får sädningen ett nytt nummer som man kanske inte får alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

Ok, låt oss säga att man beställt ett hempaket och det står "Leveranstid 1 vardag" och det tar 8 arbetsdagar att leverera varan.. vad gäller då?

Inget, det som sker är att du tar emot paketet och är glad, eller returnerar paketet till avsändaren (till butiken och häver köpet).

Skrivet av Treant:

Alltså.. vad är det för jävla svar? Jag har inte lidit EKONOMISK skada men jag har behövt skjuta upp saker jag planerat.
Visst, några dagar över väntad leveranstid förstår jag absolut, men när det UPPENBARLIGEN blivit fel och butiken/posten själva erkänt att det blivit fel så vill jag veta vad jag har rätt till, om något.
I denna tråd så var jag främst intresserad av den lagliga biten, om privatpersoner enligt lagen har rätt till ersättning. Jag vet att vissa butiker ger viss kompensation men det kan man inte lita på.

Det är inte upp till fraktfirman att du inte planerar dina inköp, normalt tar paket via PostNord 1-3 dagar från att det skickats, Schenker är segare (normalt upp mot 1 vecka) medans DHL ligger mitt emellan PostNord och Schenker.
Du har ingen rätt till ersättning av fraktbolaget, då avtalet är mellan fraktbolaget och butiken, inte fraktbolaget och dig.

Skrivet av Treant:

Jag har kollinr och kan se att butiken skickade paketet i god tid men att det fastnat på en av postens hanteringscentraler. Jag har även pratat med posten och de vet om problemet.
Frågan är då om det är posten eller butiken som ska stå för ersättningen. Att butiken ska betala för postens strul låter ju inte rätt.. och inget jag är ute efter heller. Om butiken inte skickat iväg varan så hade det varit en annan sak.

Ingen av dem, då det är butiken som har avtalet mot PostNord i detta fall, så det är butiken som kan få ersättning för sen leverans (normalt fraktkostnaden betald, alt annan ersättning beroende på avtalet), medans du som slutkund inte har någon rätt att få ersättning alls egentligen förens det gått 30 dagar om inte leveransen kommit fram.

Skrivet av vinylens:

Låter som butiken/företaget inte fått iväg paketet och bara bokat ett fraktnummer.
Men om posten haft det 8 dagar och som lovat leverans på 1 dag då skulle jag kräva ersättning(obs bara arbetsdagar man räknar)

Kräva ersättning för vad? Finns ingen laglig rätt för det fören det gått 30 dagar efter köp.

Skrivet av Hubertus:

Visst kan det vara så men om du tittar på sammanhanget gäller frågan om man så tvärsäkert kan påstå att det oftast är posten fel. Jag tror mig veta att i de flesta fall hämtar posten paket på firmorna på eftermiddag-kväll. Om det då står på firmans hemsida t ex kring 9 på förmiddagen att paketet skickats så innebär nog det att paketet står på kajen i väntan på upphämtning. Det finns många varianter på det temat så att peka ut någon som huvudsakligen ansvarig är lite tveksamt. Om du t ex köper datagrejer från Conrad så går paketet med lastbil genom Tyskland för att lämnas in på terminalen i Malmö. Då först skannas paketet.

Beror på avtal och vart företaget ligger, hos företag på landet / mindre orter så är det oftast bara upphämtning 1 gång/dag, antingen ex förmiddag eller tidig eftermiddag, mot företag som ligger vid större orter / har fasta avtal kan ha hämtning både flera gånger / dygn och så sent som bortåt 19 tiden och ändå så hinner paketen komma fram inom 1 dag till många mottagare.

Allt beror på vilket avtal de har, och vart företaget ligger.

Men angående avtalsbiten så är den mellan företaget och transportören, och det är i så fall där emellan en ersättning kan ges, inte till slutkund förens efter 30 dagar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Har varit med om paket som vandrat runt lite. Oftast har det varit matpaket som man fått slänga sen.
Varför just dom vandra vet jag inte men adressen har det inte varit fel på. (Måste vara någon aversion från posten mot det bolaget)
Om du inte får din leverans inom 30 dagar kan du häva avtalet.
Annars har jag sällan kommit på posten med sena paket. Haft månatliga utskick i 10 år och2 ggr blev B-breven försenade 1 dag och 1 gång delades vissa ut dagen före. Tycker att det verkar OK.