Skrivet av Treant:
Ok, låt oss säga att man beställt ett hempaket och det står "Leveranstid 1 vardag" och det tar 8 arbetsdagar att leverera varan.. vad gäller då?
Inget, det som sker är att du tar emot paketet och är glad, eller returnerar paketet till avsändaren (till butiken och häver köpet).
Skrivet av Treant:
Alltså.. vad är det för jävla svar? Jag har inte lidit EKONOMISK skada men jag har behövt skjuta upp saker jag planerat.
Visst, några dagar över väntad leveranstid förstår jag absolut, men när det UPPENBARLIGEN blivit fel och butiken/posten själva erkänt att det blivit fel så vill jag veta vad jag har rätt till, om något.
I denna tråd så var jag främst intresserad av den lagliga biten, om privatpersoner enligt lagen har rätt till ersättning. Jag vet att vissa butiker ger viss kompensation men det kan man inte lita på.
Det är inte upp till fraktfirman att du inte planerar dina inköp, normalt tar paket via PostNord 1-3 dagar från att det skickats, Schenker är segare (normalt upp mot 1 vecka) medans DHL ligger mitt emellan PostNord och Schenker.
Du har ingen rätt till ersättning av fraktbolaget, då avtalet är mellan fraktbolaget och butiken, inte fraktbolaget och dig.
Skrivet av Treant:
Jag har kollinr och kan se att butiken skickade paketet i god tid men att det fastnat på en av postens hanteringscentraler. Jag har även pratat med posten och de vet om problemet.
Frågan är då om det är posten eller butiken som ska stå för ersättningen. Att butiken ska betala för postens strul låter ju inte rätt.. och inget jag är ute efter heller. Om butiken inte skickat iväg varan så hade det varit en annan sak.
Ingen av dem, då det är butiken som har avtalet mot PostNord i detta fall, så det är butiken som kan få ersättning för sen leverans (normalt fraktkostnaden betald, alt annan ersättning beroende på avtalet), medans du som slutkund inte har någon rätt att få ersättning alls egentligen förens det gått 30 dagar om inte leveransen kommit fram.
Skrivet av vinylens:
Låter som butiken/företaget inte fått iväg paketet och bara bokat ett fraktnummer.
Men om posten haft det 8 dagar och som lovat leverans på 1 dag då skulle jag kräva ersättning(obs bara arbetsdagar man räknar)
Kräva ersättning för vad? Finns ingen laglig rätt för det fören det gått 30 dagar efter köp.
Skrivet av Hubertus:
Visst kan det vara så men om du tittar på sammanhanget gäller frågan om man så tvärsäkert kan påstå att det oftast är posten fel. Jag tror mig veta att i de flesta fall hämtar posten paket på firmorna på eftermiddag-kväll. Om det då står på firmans hemsida t ex kring 9 på förmiddagen att paketet skickats så innebär nog det att paketet står på kajen i väntan på upphämtning. Det finns många varianter på det temat så att peka ut någon som huvudsakligen ansvarig är lite tveksamt. Om du t ex köper datagrejer från Conrad så går paketet med lastbil genom Tyskland för att lämnas in på terminalen i Malmö. Då först skannas paketet.
Beror på avtal och vart företaget ligger, hos företag på landet / mindre orter så är det oftast bara upphämtning 1 gång/dag, antingen ex förmiddag eller tidig eftermiddag, mot företag som ligger vid större orter / har fasta avtal kan ha hämtning både flera gånger / dygn och så sent som bortåt 19 tiden och ändå så hinner paketen komma fram inom 1 dag till många mottagare.
Allt beror på vilket avtal de har, och vart företaget ligger.
Men angående avtalsbiten så är den mellan företaget och transportören, och det är i så fall där emellan en ersättning kan ges, inte till slutkund förens efter 30 dagar.