Installera Linux på en Lenovo Y50-70

Permalänk

Installera Linux på en Lenovo Y50-70

Hejsan!

Jag har under en längre tid varit sugen på att leka runt med Linux har testat köra lite genom virtuella maskiner och tycker det verkar riktigt intressant, men har nu beslutat att ersätta Windows med Linux på min Lenovo Y50-70 då jag känner att jag får inte den fullständiga upplevelsen när jag kör genom en VM än om jag skulle använda den i vardagen.

Nu till problemet har under en veckas tid jobbat på att få installerat olika dist. på datorn men kan inte få någon att fungera som det ska det är en Lenovo Y50-70 med ett GTX 860M och detta verkar orsaka många problem när jag försöker få ihop grafikdrivrutinerna så att jag kan spela på den.

Dom dist. som jag har provat är Arch, Mint, Ubuntu och fedora men inget av dom kan jag få att fungera.
Är absolut inget proffs på Linux utan har precis börjar leka runt med det, men skulle vilja se om någon annan här har haft samma problem och kan dela med sig av deras erfarenheter och om någon råkar sitta på en guide eller liknande på hur man kan lösa detta problemet?

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Hur har du installerat drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag hade samma problem när jag försökte installera proprietary drivarna. Jag lyckades aldrig få den till att identifiera 860M:n utan envisades med att enbart köra på intel grafikdelen.
Och detta var under debian, ubuntu och mint som jag provade.
Så helt sonika gav jag upp och körde vidare på w10.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Hur har du installerat drivrutinerna?

Har främst följt guiden på Arch hemsida, https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA
Men även Googlat runt på olika lösningar men aldrig lyckats lösa det, utan oavsett hur jag gör så vill den inte köra från det externa grafikkortet utan vill hela tiden köra från intel kortet.
Om jag lyckats komma någon vart så får jag en massa felmeddelanden om Nouveau, nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod då jag har installerat om datorn 100 gånger för att jag lyckats sänka hela systemet till slut

Skrivet av nikwad:

Kan tillägga att jag hade samma problem när jag försökte installera proprietary drivarna. Jag lyckades aldrig få den till att identifiera 860M:n utan envisades med att enbart köra på intel grafikdelen.
Och detta var under debian, ubuntu och mint som jag provade.
Så helt sonika gav jag upp och körde vidare på w10.

Gjorde samma sak i måndags och rensa allt och installera w8.1, kommer inte gå över till w10 först dom flesta buggarna är fixade, installerade det och skulle spela Fallout 3 men det gick inte att starta och då fick det bli att gå tillbaka till w8.1 ist :).
Dock har det gnagt i min hjärna att jag aldrig fick det att fungera så kan inte riktigt släppa det.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Du skal huske på at du bruger Optimus og dette betyder normale guider til og installere nvidia drivere ikke virker da det alene ikke aktivere din switchable graphics.

Jeg har selv en z50-70 som har et Geforce GT 740m og der har jeg fået det til og virke i ubuntu ved og bruge nvidia-prime kan dog se den har problemer i den nyeste version af ubuntu så ville nok anbefale og bruge 14.04 LTS sammen med nvidia-prime.

Du kan efter du har installeret nvidia-prime også installere prime-indicator som ville give dig en hurtig adgang til og switche mellem intel og nvidia kortet.

Link til en guide her om nvidia-prime setup: http://xmodulo.com/install-configure-nvidia-optimus-driver-ub...

Og her er en guide til hvordan man installere prime-indicator da den skal instalelres fra en PPA.
http://www.webupd8.org/2014/01/prime-indicator-lets-you-quick...

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Skrivet av Mushishi:

Du skal huske på at du bruger Optimus og dette betyder normale guider til og installere nvidia drivere ikke virker da det alene ikke aktivere din switchable graphics.

Jeg har selv en z50-70 som har et Geforce GT 740m og der har jeg fået det til og virke i ubuntu ved og bruge nvidia-prime kan dog se den har problemer i den nyeste version af ubuntu så ville nok anbefale og bruge 14.04 LTS sammen med nvidia-prime.

Du kan efter du har installeret nvidia-prime også installere prime-indicator som ville give dig en hurtig adgang til og switche mellem intel og nvidia kortet.

Link til en guide her om nvidia-prime setup: http://xmodulo.com/install-configure-nvidia-optimus-driver-ub...

Og her er en guide til hvordan man installere prime-indicator da den skal instalelres fra en PPA.
http://www.webupd8.org/2014/01/prime-indicator-lets-you-quick...

Tackar ska kolla på detta när jag kommer hem

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att inte använda dom från Nvidias hemsida utan någon från ett repo.

Permalänk
Medlem

Nvidias proprietära plus Bumblebee och du bör vara okej, eller nyare Nvidia Prime. Försök inte köra nouveau med optimus.

Permalänk

Okej någon som kan förklara lite vad detta optimus är för något och varför det verkar ställa till massa problem? Vet att jag fick gå installera äldre drivrutin på win8.1 för att få GW2 att fungera och gissar på att det hade med optimus att göra också? men kan ha fel.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

@Mushishi: När jag själv försökte få igång det på min dator så prövade jag med diverse guider med optimus, prime och bumblebee. Men inget fungerade då Linux inte kunde identifiera 860M kortet.
Sedan så har du en äldre generation med en helt en annan krets så mycket kan ha förändrats sedan den datorn.
Har dock inte provat guiden som du länka så kan inte uttala mig om den skulle funka för mig eller inte.

@Petterk: Provade själv med Bumblebee när jag var i svängen och det lyckades inte. Tror mycket ligger i att Y50-70 inte egentligen är en optimus dator, står iaf inget om det i databladen från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Mushishi: När jag själv försökte få igång det på min dator så prövade jag med diverse guider med optimus, prime och bumblebee. Men inget fungerade då Linux inte kunde identifiera 860M kortet.
Sedan så har du en äldre generation med en helt en annan krets så mycket kan ha förändrats sedan den datorn.
Har dock inte provat guiden som du länka så kan inte uttala mig om den skulle funka för mig eller inte.

@Petterk: Provade själv med Bumblebee när jag var i svängen och det lyckades inte. Tror mycket ligger i att Y50-70 inte egentligen är en optimus dator, står iaf inget om det i databladen från Asus.

Så vitt jag kan se så kör folk samma modell med diverse distributioner och optimus/bumblebee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollbro90:

Okej någon som kan förklara lite vad detta optimus är för något och varför det verkar ställa till massa problem? Vet att jag fick gå installera äldre drivrutin på win8.1 för att få GW2 att fungera och gissar på att det hade med optimus att göra också? men kan ha fel.

Nvidia Optimus, när du har ett Intel grafikkort (APU) samt ett Nvidia grafikkort. Det som händer är att Intel GPU används tills du vill göra tyngre saker och då "switchar" den till Nvidia GPUn.

Problemet är hur detta skall ske då det finns olika konfigurationer på hur Optimus fungerar. Vissa måste gå genom Intel kortet för att visa bild medans andra inte, det senare har bättre prestanda och mindre problem då du bara stänger av Intel kortet och kör rent Nvidia, dock förlorar du batteriet ganska snabbt.

Detta fungerar okej på Windows då Nvidia har faktiskt försökt genom att ge profiler där drivrutinen automatiskt märker (oftast iaf) och ändrar till Nvidia när du startar något spel. När det kommer till Linux har Nvidia inte haft något officiellt stöd för Optimus på väldigt länge vilket lett till att folk försökt lösa det på eget sätt. (mer om detta senare). Dock har de senare drivrutinerna från Nvidia en lösning kallat nvidia-prime dock med en så jobbig nackdel.

  • Nvidia Prime (Nvidia official)
    + Bäst prestanda
    - Måste logga ut/in (starta om Xorg) varje gång du vill skifta mellan Intel/Nvidia
    - Tearing, finns ingen vsync alls under Nvidia Prime

  • Bumblebee (Community)
    + Kräver inte att man loggar ut/in (starta om Xorg) varje gång du vill skifta mellan Intel/Nvidia
    + Vsync funkar
    - Något lägre prestanda (beror mycket på vilken CPU du har)
    - Större CPU användning

Bumblebee har också ett antal inställningar vilka metoder den skall använda när det kommer till bildvisning. Primusrun är en variant men du bör läsa dig in om det på Arch wikin.

Värt att nämna är att det spelar ingen roll vilken dist du väljer då grundproblemet ligger att det krävs extra config för att lösa detta. Ubuntu kräver exempelvis att du installerar nvidia-prime för nvidia prime eller bumblebee för att få det att fungera korrekt.

https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA_Optimus
https://wiki.archlinux.org/index.php/Bumblebee
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/HybridGraphics

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Nvidia Optimus, när du har ett Intel grafikkort (APU) samt ett Nvidia grafikkort. Det som händer är att Intel GPU används tills du vill göra tyngre saker och då "switchar" den till Nvidia GPUn.

Problemet är hur detta skall ske då det finns olika konfigurationer på hur Optimus fungerar. Vissa måste gå genom Intel kortet för att visa bild medans andra inte, det senare har bättre prestanda och mindre problem då du bara stänger av Intel kortet och kör rent Nvidia, dock förlorar du batteriet ganska snabbt.

Detta fungerar okej på Windows då Nvidia har faktiskt försökt genom att ge profiler där drivrutinen automatiskt märker (oftast iaf) och ändrar till Nvidia när du startar något spel. När det kommer till Linux har Nvidia inte haft något officiellt stöd för Optimus på väldigt länge vilket lett till att folk försökt lösa det på eget sätt. (mer om detta senare). Dock har de senare drivrutinerna från Nvidia en lösning kallat nvidia-prime dock med en så jobbig nackdel.

  • Nvidia Prime (Nvidia official)
    + Bäst prestanda
    - Måste logga ut/in (starta om Xorg) varje gång du vill skifta mellan Intel/Nvidia
    - Tearing, finns ingen vsync alls under Nvidia Prime

  • Bumblebee (Community)
    + Kräver inte att man loggar ut/in (starta om Xorg) varje gång du vill skifta mellan Intel/Nvidia
    + Vsync funkar
    - Något lägre prestanda (beror mycket på vilken CPU du har)
    - Större CPU användning

Bumblebee har också ett antal inställningar vilka metoder den skall använda när det kommer till bildvisning. Primusrun är en variant men du bör läsa dig in om det på Arch wikin.

https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA_Optimus
https://wiki.archlinux.org/index.php/Bumblebee

Tusen tack för att du orkat ta dig tid att skriva en förklaring för en noob som mig
Jag ska läsa igenom länkarna du bifogat när jag kommit hem.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop med 860M. För mig funkar bumblebee-nvidia och primus på debian.