Lustigt FPS-beteende

Permalänk
Medlem

Lustigt FPS-beteende

Den eviga frågan! Vilken regndans är bäst?

Nej, jag är mest nyfiken på en teknisk grej. Lagt märke till ett lite flummigt beteende som jag inte riktigt känner att jag begriper, och tänkte att någon annan kanske gör det.

Jag hobbyspelar på arbetsskärmar med 60hz, och brukar därför försöka hålla inställningar i den mån att jag ligger runt 60-70-snåret så att jag får ut så mycket kräm som möjligt och inte slösar bort GPU-prestanda på 120-130+. Något som förvirrar mig dock är att den typiska "hackiga" uppdateringsfrekvensen som kan synas på 60hz-skärmar ibland om man t.ex. rör musen extremt fort, den ser annorlunda ut på 60 kontra om jag släpper FPS:en upp till 200+.

Varför gör den det? Är det spelmotorn som ter sig annorlunda när GPU:n arbetar snabbare, även fast bara en viss mängd info hamnar på panelen sen? Jag fattar att VSYNC t.ex. kan lägga till en mikrolatens eftersom att det är ännu ett steg i uträkningen, men funkar en FPS-Max likadant och är det därför?

Eller är det så att GPU:n renderar i en viss rytm och skärmen visar i en annan, och att dessa två kan "glappa" mot varandra så att frames försvinner i skärmen och gör att även fast spelmotorn säger att den skickar 60 så syns inte alla 60?

Det gäller inte bara 1 spel, utan flera där samma beteende syns även om det är väldigt "lite" och inte direkt påverkar spelupplevelsen. Hoppas ni fattar frågan, det är lite luddigt. Vill inte uppnå något med det direkt, bara kul att lära sig.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Tja

Själv brukar jag alltid köra så att jag har mycket fps ialf över vad skärmen hinner uppdatera. Ex om du har 60hz skärm så kör jag <60 fps och utan vsync så att bilderna som är redo skickas ut så fort som möjligt till skärmen. Har personligen aldrig kört på vsync då det finns en chans att någon enstaka gång droppar under 60fps o hamnar du under 60fps då halkar vsync gränsen till typ 30 fps(?).
När det händer tycker jag att det är en för stor "input lag" så att jag känner att det stör spelandet. Hellre se enstaka "tearing" på skärmen än att få "input lag" enligt mig.

Min rekommendation är att köra utan vsync så du får ut bilderna direkt och reducerar input lag:en

Finns en bra artikel om detta i sweclockers

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

Jag har ett väldigt drygt problem med min fps, letade i forumet så hoppas detta är rätt tråd för hjälp. Jo det är så att jag har en intel core i7 2600k, 12 gb ram, gtx 980 ti, nu till problemet. Jag köpte gtx 980 för ett tag sen för att klara av fallout 4 på max och det gjorde jag med runt 60 fps men gick ner till 30 fps när jag sprang med gubben, tänkte då att jag behövde klocka min cpu lite för bättre samarbete med grafikkortet, hade grafikkortet i andra pci express uttaget så jag böt till första då och började klocka och startade spelet efter många timmars grejande och spelet går på max 30 fps, så jag återställde i bios men ingen skillnad. Så frågan är kan det påverka att jag bytte uttag? Borde inte göra det. Tack för hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Jag har ett väldigt drygt problem med min fps, letade i forumet så hoppas detta är rätt tråd för hjälp. Jo det är så att jag har en intel core i7 2600k, 12 gb ram, gtx 980 ti, nu till problemet. Jag köpte gtx 980 för ett tag sen för att klara av fallout 4 på max och det gjorde jag med runt 60 fps men gick ner till 30 fps när jag sprang med gubben, tänkte då att jag behövde klocka min cpu lite för bättre samarbete med grafikkortet, hade grafikkortet i andra pci express uttaget så jag böt till första då och började klocka och startade spelet efter många timmars grejande och spelet går på max 30 fps, så jag återställde i bios men ingen skillnad. Så frågan är kan det påverka att jag bytte uttag? Borde inte göra det. Tack för hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är inte där problemet ligger. Det finns olika sorters PCIe-portar, visst, men skillnaden är inte så dramatisk.

Fallout 4 har en märklig bugg som jag hittade på polarns dator när vi stoppade i ett R9 390 i den - vi behövde gå in i Steam och stänga av Steam Overlay, då försvann problemen med FPS:en i FO4. Hittade info om att flera personer haft samma problem.

Steam -> Settings -> In-Game -> Enable the Steam Overlay while in-game (stäng AV).

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

varför man vill ha 120-130 fps istället för 60 är just för att datorn i sig uppdaterar spelet i 120 bilder/s, din skärm kan hantera 60 bilder per sekund men desto mer bilder din dator skapar /s desto nyare är den när den dyker upp på skärmen,

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.