Mobiltelefon från USA...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Mobiltelefon från USA...

... eller teknik i allmänhet om man är i USA. Reser idag mot Seattle och den funderingen slog mig. Vad bör man tänka på om man ska handla t.ex. någon telefon i USA? Att shoppa loss på prylar är knappast min tanke men skulle t.ex. en Nexus 6P vara betydligt billigare därborta än här så varför inte?

Men som sagt, vad bör man vara medveten om/tänka på innan man gör åt lite dollars? Någon som har erfarenhet?

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Det vanligaste brukar vara att det är ett eller flera 4G-band som brukar saknas för på amerikanska enheter, minns inte exakt vilket nu men det är främst det som använda på landsbygden i sverige. Vidare är det det vanliga med laddare, garantier och liknande. I vissa delstater vill jag minnas att man betalar en separat moms på butiksinköp vilket kan göra att priserna inte alltid är så låga som de ser ut att vara.

Har själv inte handlat på plats i USA men vi har säkerligen andra medlemmar med den erfarenheten.

Spela med Geeks Gaming!

"Why is there silverware in the pancake drawer?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Honolulu
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av vargeEEEEn:

Det vanligaste brukar vara att det är ett eller flera 4G-band som brukar saknas för på amerikanska enheter, minns inte exakt vilket nu men det är främst det som använda på landsbygden i sverige. Vidare är det det vanliga med laddare, garantier och liknande. I vissa delstater vill jag minnas att man betalar en separat moms på butiksinköp vilket kan göra att priserna inte alltid är så låga som de ser ut att vara.

Har själv inte handlat på plats i USA men vi har säkerligen andra medlemmar med den erfarenheten.

Precis som du säger så är det vilka band telefonen stödjer som är problem 1. Är du sugen på nexus telefoner så har de historiskt haft ganska generellt stöd och jag har själv skeppat över en hel drös nexus 4or och 5or till familj och vänner.

Dock kommer du till problem 2, det är att amerikanska marknaden för telefoner är radikalt annorlunda mot svenska. Alla telefoner i alla butiker är operatörslåsta och många är riktigt dryg att låsa upp, desutom har flera av märkena har ett snävt antal band de stödjer i sin amerikanska version...

Så i princip de enda telefonera du kan komma åt är via google play och då behöver du en amerikansk adress att skicka till (helt andra priser i google play sverige, ex Nexus 6P för 499 dollar med fri frakt ex.) Men löser du adressen och ska stanna ett tag så kan det vara ett bra köp.

Dock så kan du se i länkarna nedan:
http://consumer.huawei.com/minisite/worldwide/nexus6p/specifi...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe
att du bara kommer ha tillgång till band 3 och 7 med en Amerikansk telefon, oklart hur mkt det påverkar i praktiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Tack för infon hörni, då är jag i alla fall påläst nu

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Se upp med WCDMA vs GSM med.

Det vill säga, WCDMA är någon teknik där motsvarande funktion till SIM-korten är inbyggd i telefonen, jämfört med GSM.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av NodCommander:

Se upp med WCDMA vs GSM med.

Det vill säga, WCDMA är någon teknik där motsvarande funktion till SIM-korten är inbyggd i telefonen, jämfört med GSM.

WCDMA är 3G.