Köpråd Asus R9 390 strix vs Asus Gtx 970 strix

Permalänk
Medlem

Köpråd Asus R9 390 strix vs Asus Gtx 970 strix

Hej. Jag sitter och försöker göra mitt slutgiltliga val för vilket grafikkort jag ska sätta i min nya gaming dator.
jag har under en lång tid velat mellan Asus Radeon R9 390 8gb strix gaming från amd:s sida och Asus Gtx 970 4gb strix gaming från det gröna laget.
Vad bör man välja? Hur stor är prestanda skillanden? Och hur stor roll spelar 4gb vram +/- ?

Tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem

390 Hands Down, det kommer närmare ett 980 i prestanda än ett 970, dessutom får du 8 GB minne vilket är mycket bättre och framtidssäkrare än 3,5 GB.

MVH

Permalänk
Medlem

@Aeig: tack! Det är så jag tänkt men jag har varit väldigt osäker

Permalänk
Avstängd

Håller också med, 390 alla dagar i veckan.

Jag hade rekommenderat ett Sapphire. Använt mitt i några dagar nu och är sjukt imponerad. Framförallt gällande kylningen.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken upplösning du tänker köra på och aktuellt pris. När det gäller fabriksöverklockade kort är 970 generellt lite starkare i 1080p men 390 går om i 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

390

Permalänk
Medlem

390

Permalänk
Medlem

Jag med, funderar på att köpa R9 390 men har hört så mycket dåligt om AMD ( blir varm, låter mycket, drar mycket ström ) sen så ska jag spela 1080p och det visade sig på 1 video (Fallout 4) där GTX 970 var stabil 60FPS och R9 390 gick upp&ner -+5fps ( kanske fixas med drivrutins uppdatering ? )

Videon som jag skrev om

Permalänk
Avstängd

För 1080P spelande är 970 ett bättre val än 390.

Permalänk
Medlem

390 Easy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gevorg:

Jag med, funderar på att köpa R9 390 men har hört så mycket dåligt om AMD ( blir varm, låter mycket, drar mycket ström ) sen så ska jag spela 1080p och det visade sig på 1 video (Fallout 4) där GTX 970 var stabil 60FPS och R9 390 gick upp&ner -+5fps ( kanske fixas med drivrutins uppdatering ? )

Videon som jag skrev om

Fallout är väl inte den bästa referenspunkten i dagsläget. Nvidia krossar i 1080p där vilket säger att något inte står rätt till.

Värmemässigt är 970 mycket bättre än 390 men med ett ok chassi och dagens eftermarknadskylare så blir det i realiteten ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur 390 är men jag har haft 970 kortet en tid och det positiva med det kortet att ljudnivån är väldigt låg jag vet inte om jag hör det alls faktiskt

Permalänk

Gtx 970 har även stöd för hdmi 2.0 om det skulle spela någon roll för ts.

Permalänk
Medlem

390 är fasen med helt knäpptyst. Har satt i 2st till kompisar i R5 chassin och deras kort hörs inte öht.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

390 är fasen med helt knäpptyst. Har satt i 2st till kompisar i R5 chassin och deras kort hörs inte öht.

Håller med där har gjort detsamma satt in i 2st kompisars chassin och det är då helt tyst för dom också och jag själv vart imponerad vet inte vad folk som säger det låter mycket kommer ifån förutom om dom köper reference men det är ju uppenbart man inte ska.

Permalänk
Medlem

Min röst läggs på 390 om du har nätaggregat som klarar det. 8 gb kommer nog vara fint i fallout 4 när alla textur mods börjar dyka upp:)

Permalänk
Medlem

Har ett Asus 390 och visst det är tyst men det blir varmt utan egen fläktkurva. Jag har min så att den maxar på 60% fläkhastighet och den toppar då vid 86c.

Permalänk
Medlem

Jag returnerade nyligen ett 970 Strix och det var betydligt mer högljutt under load än mitt MSI 780 Gaming. Kan ju hända att mitt kort var defekt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag returnerade nyligen ett 970 Strix och det var betydligt mer högljutt under load än mitt MSI 780 Gaming. Kan ju hända att mitt kort var defekt dock.

Förmodligen väldigt aggresiv fläktkurva från fabrik, hade det problemet med mitt MSI 970 som envisades med att ligga runt 68 grader. Låter hellre fläktarna gå lite långsammare och få högre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Förmodligen väldigt aggresiv fläktkurva från fabrik, hade det problemet med mitt MSI 970 som envisades med att ligga runt 68 grader. Låter hellre fläktarna gå lite långsammare och få högre temperaturer.

Nej fläktarna lät jobbigt redan i 600-800rpm. Det var mer själva tonen på fläktarna som lät som ett propellerplan.

Permalänk
Medlem

@J-Ballz: Ja då var det definitivt ett fabriksfel!

Permalänk
Avstängd

Finns ingen som helst anledning att välja ett 970 framför ett r9 390 om man bara pratar prestanda. INGEN.

390 är helt enkelt bättre.