dator startar om sig själv i tyngre spel

Permalänk
Medlem

dator startar om sig själv i tyngre spel

Hej jag har en dator som har några år på nacken nu men som i princip fungerat felfritt tills nu.
specs:
gs700 corsair, nätagg
asus sabertooth z87, moderkort
gtx 770
intel i7 4770k med en stor noctua-kylare
har senaste drivrutinerna för grafikkortet

Mitt problem nu är dock att när jag spelar spel annat än väldigt icke-krävande spel som t.ex urgamla WoW på privatserver, så kraschar datorn väldigt snabbt, utan blåskärm, och startar om sig och är inom några sekunder igång igen till skrivbordet tack vare SSDn som OS'et är på. Inte heller stött på några problem när jag spelar grafiskt enklare spel och streamar dessa på twitch, som i sig väl borde vara rätt resurskrävande. Har försökt kolla lite temperaturer och de verkar inte vara onormalt höga, har också dammat av lite inne i datorn. Någon som vet vad detta skulle kunna bero på, vill ju kunna lira fallout 4 senare i veckan. Fråga mer än gärna ifall det är nåt som saknas, tack på förhand!

spel som verkar va okej för det mesta:
CS:GO på lägsta grafiken i lägre upplösning och window mode
world of warcraft 1.12

spel som kraschar min dator:
Bioshock infinite
CS:GO
Napoleon total war
Rome 2 total war
Dayz
GTA V

Permalänk
Medlem

Du har nog blåskärm men har datorn inställd på att boota om direkt. Ändra det, läs i loggboken vad det beror på.

Permalänk
Skrivet av 2pi:

Hej jag har en dator som har några år på nacken nu men som i princip fungerat felfritt tills nu.
specs:
gs700 corsair, nätagg
gtx 770

Mitt problem nu är dock att när jag spelar spel annat än väldigt icke-krävande spel som t.ex urgamla WoW på privatserver, så kraschar datorn väldigt snabbt, utan blåskärm, och startar om sig och är inom några sekunder igång igen till skrivbordet tack vare SSDn som OS'et är på. Inte heller stött på några problem när jag spelar grafiskt enklare spel och streamar dessa på twitch, som i sig väl borde vara rätt resurskrävande. Har försökt kolla lite temperaturer och de verkar inte vara onormalt höga, har också dammat av lite inne i datorn. Någon som vet vad detta skulle kunna bero på, vill ju kunna lira fallout 4 senare i veckan. Fråga mer än gärna ifall det är nåt som saknas, tack på förhand!

world of warcraft 1.12

Bioshock infinite
Napoleon total war
Rome 2 total war
Dayz
GTA V

gs700 corsair, nätagg här har du nog problemet? låna något agg från nån kompis testa om det funkar..
testa INTE ditt nätagg i nån annan dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pi:

specs:
gs700 corsair, nätagg
gtx 770

world of warcraft 1.12

Bioshock infinite
Napoleon total war
Rome 2 total war
Dayz
GTA V

Min polare fick nyligen samma problem med sin dator efter många år felfritt.
Det hade kommit in grymt mycket damm i datorn och en fläkt på grafikkortet gick inte som det ska så det överhettades. Hur har du att med temperaturerna?

Permalänk
Medlem

jag är rätt säker på att temperaturerna är okej, har försökt tabba ner lite och kolla men vet inte hur höga det är precis vid crashen. Dammade också av lite grann det första jag gjorde och visserligen nån fläkt som var lite igendammad men det ska vara fixat nu. Jag har också hört att det skulle kunna vara nätagget. Vad är det som talar för detta, borde inte datorn inte starta alls då? jag har nog inget nätagg jag kan låna där jag bor nu (lund).

Permalänk

Jag skulle själv börja med att kolla temperaturerna, nästa steg är nog att kolla nätagget för det kan ge väldigt konstiga fel med datorn

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Skrivet av 2pi:

Jag har också hört att det skulle kunna vara nätagget. Vad är det som talar för detta, borde inte datorn inte starta alls då?

varför då ? ett nätagg är inte som en strömbrytare funkar/helt dött.. det finns en rätt stor gråzon där det fortfarande kan ge ström fast inte klara av belastning eller att den ger fel värden.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

GS och CX serierna från Corsair är ökända för att orsaka typiska budget nätaggs fel som du har. Många från RM serien är det också problem med.

Om det är något i Windows så måste man åtminstone först avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Annars blir det buggiga kvar om man uppdaterar/installerar ovanpå den gamla. Det stora problemet är att få bort allt det gamla.

Ända sättet att verkligen utesluta allt i Windows är att ta bort och installera om allt. Enklast är att låna en disk att installera om på medan alla andra diskar är uppkopplade. Annars lägger/använder Win DVD/USB minnet något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Permalänk
Medlem

det verkar finnas en konsensus om att det förmodligen är nätagget som är problemet. Har möjlighet att testa detta imorgon! någon som till dess kan tipsa om något lämpligare nätagg, företrädesvis ett som klarar ännu ett 770 i SLI om det fortfarande är ett vettigt alternativ till att köpa en helt ny gpu så småning om. Tack så jättemycket för all hjälp!

edit:
finns det något sätt att stresstesta just nätagget, utan att belasta något annat, för att på så vis se om crashen uppkommer igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pi:

det verkar finnas en konsensus om att det förmodligen är nätagget som är problemet. Har möjlighet att testa detta imorgon! någon som till dess kan tipsa om något lämpligare nätagg, företrädesvis ett som klarar ännu ett 770 i SLI om det fortfarande är ett vettigt alternativ till att köpa en helt ny gpu så småning om. Tack så jättemycket för all hjälp!

Två populära kvalitetsaggregat:

Corsair RM750x 750W
EVGA Supernova G2 750W

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Jag har exakt samma problem som dig, datorn klarar av enklare spel men så fort det rör sig om spel med lite tyngre grafik så startar den om sig själv efter ca. 5-15 minuters speltid. Ingen blåskärm, utan den startas bara om.

Hittar du någon lösning är jag otroligt intresserad av att höra vad den var!

Slänger med mina specs också om detta skulle vara till någon hjälp.

Operativsystem: Windows 7
Processor: Intel Core i5 3750K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASRock Z77M mATX
Minne: 2x4GB Corsair 8GB CL9 1600Mh
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX 670
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W

Permalänk
Medlem

Ett bra program för blåskärm, som ni verkar ha, är WhoCrashed.

Kolla in denna länk. Scrolla ner till Downloads - Free downloads och sedan laddar ni hem WhoCrashed.

Så får ni en läsbar logg.

Tippar även på att nätagget är slut, tyvärr.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Mitt problem kan nu ha löst sig efter att jag bytte ut kylaren på processorn från en standard Intel kylare till en från Cooler Master. Har tänkt göra detta länge, men aldrig riktigt haft ork. Har spelat Fallout i mer än 30 minuter nu utan att den startat om sig, förut gick det i knappt 5 minuter. Återkommer senare under dagen/kvällen med om turen höll i sig eller inte.