FreeBSD Geli wrong key på nytt system

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sometown
Registrerad
Okt 2001

FreeBSD Geli wrong key på nytt system

Sitter här och kliar mig lite i huvudet, har kört FreeBSD 9.2-system tidigare på usbsticka.
Decryptar med geli på två diskar som vidare kör ZFS på det. funkat prima!

Så nu idag slängde jag in en ssd-disk och körde in FreeBSD 10.2, kopplade in diskarna, och krypterade upp disk 1. Inga problem, så kommer vi till disk nummer 2, den tokvägrar!
Wrong key, har dubbelkollat 200 gånger att det är rätt key till rätt disk eftersom de bytte adax.

Första tanken, nu har ena disken rasat, så jag kopplar in tidigare system och kör igång. Voilá! Fungerar som vanligt och decryptar båda diskarna.

Har försökt googlat problemet men hittar inget vettigt. Vad kan vara fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundets Pärla?
Registrerad
Okt 2007

Hej.

Kan du posta resultatet av följande kommandon:

dmesg | grep "GEOM_ELI"

och

/sbin/camcontrol devlist

Jag är själv ingen expert på FreeBSD men kör diskar med geli+zfs som dekrypteras vid boot.
Har personligen gått över till att gpt labels för alla nya diskar så att strul vid byten / flytt av diskar mellan system minimeras.

Bytte chassi till min server och råkade skifta plats på 2 sata kablar med diskar som inte hade gpt label vilket resulterade i att dessa inte dekrypterades vid boot. Första kommandot ovan hjälpte mig att se vilka diskar som jag behövde ändra på i loader.conf . Kör med nyckelfil på dessa.

/Ingo

Celeron 300A @ 450MHz