Hur fördriva tiden på jobbet när inget händer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där borta
Registrerad
Jan 2009

Hur fördriva tiden på jobbet när inget händer?

Låt oss säga att du har ett kontorsjobb och några gånger per vecka så avbokar klienter och ger dig ungefär 30 minuters dötid. Kontoret är städat, pärmar sorterade, mejlen besvarade och kollegorna upptagna. Vad ska man hitta på?
I gymnasiet så var detta drömmen, sitta och spela Flashspel under betald arbetstid. Nu är det mest irriterande. Vad hittar folk på egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

@Igelkotten Igge:

Nu jobbar jag iofs inte, utan pluggar, men ibland händer typ samma sak ändå.

Personligen spenderar jag sådan bonustid på att lära mig om något jag finner intressant. En intressant ljudbok, wikipediasurf eller annan källa till information (Tryckt eller digital) om saker man inte kände till eller vill veta mer om. Tycker det är ett trevligt sätt att spendera slötid på, och känns inte som man "slösar bort den" på samma sätt heller. Internet är sjukt stort, det kommer du inte läsa ut i första taget

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Du har inget litet utvecklingsprojekt du skulle kunna köra på dessa strötider? D.v.s arbeta med att utveckla något i verksamheten? Typ förbättrade rutiner, förenkling av någon arbetsprocess eller så?

Spel och videoredigering: ROG Rampage V 10 - 5930K - 128 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz - Samsung 950 PRO 512GB M.2 - MSI 1080 Gaming X - Asus PG278Q
Appleprodukter: Macbook Pro Touch bar 2018 - Mac Mini - iPhone Xs max - Apple Watch - iPad Pro 10.5 - Apple TV 4K - Homepod
Ljud: Bluesound Node2 - Vincent DAC 1 - Vincent SA-31 - Vincent SP-996 x2 - XTZ 99.26 mkII (beryllium mod)
Foto: Canon EOS 1DX mkII - en ryggsäck full med 2.8 L-glas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Ha en bok att läsa ur. Det kan ju till och med vara jobbrelaterad litteratur om det är så.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2011

Sitta på Sweclockers forum?

Apple iMac (Late 2009)
iPhone 8 Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007

Skriva på internetforum mitt tidsfördriv.

EDIT: Damn you Kevax!

Das Haus, det bästa inom House.

| ASRock X370 Gaming Pro Fatal1ty | Ryzen 1700@4Ghz | 32GB DDR4 3200 CL14 | MSI 1080ti Gaming X | Samsung 960 Pro 1tb M.2 SSD | 14tb+ HDD | Dell UP3017 2560x1600 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013

Jag måste hålla med Kevax. Jag har mycket dödtid själv. Sweclockers är fullt med information och fakta. Man lär sig något nytt varje dag. Sen kan man följa "Det här med blocket" tråden. Och få sig några skratt.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2011

Var du glad för att du ens har ett jobb att gå till, hade jag själv haft ett hade jag inte ens tvekat på vad jag skulle gjort om dötid uppstod.

Hitta något annat arbetsrelaterat att göra såklart och göra rätt för mina pengar jag tjänar!

Men whatever, vad vet en arbetslös nolla som jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jmk
Registrerad
Dec 2004

Suttit själv i dom här tankarna så kom gärna med tips!
Blir mest slö surf och hänga här på forumet.

Blir väldigt drygt dom gångerna internet väljer att dö. Då står man mest och trollar nån kollega ;D

Intel i5 3570k . Corsair H70 . Corsair Vengeance LP 8GB . GTX 1060 . Samsung 850 Evo + 840 . Asus Xonar Essence ST . Corsair 650W . FD Define R3 . Asus VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Shack på lichess.org för min del (studerar, så endast när tid finnes) - både roligt och nyttigt för hjärnan!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Om jag hade ett heltidsjobb så hade jag tagit tiden till slösurfande eller nyheter. Eftersom jag inte riktigt är vid den punkten i min karriär utan mest har arbetat som vikarie hittills så försöker jag hitta andra saker att göra för att göra gott intryck. Det kan ju vara att städa/plocka i ordning grejor eller vad som helst. Finns alltid något som behöver göras.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Lynda.com eller liknande och lära utvecklas lite.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Igelkotten Igge:

Låt oss säga att du har ett kontorsjobb och några gånger per vecka så avbokar klienter och ger dig ungefär 30 minuters dötid. Kontoret är städat, pärmar sorterade, mejlen besvarade och kollegorna upptagna. Vad ska man hitta på?
I gymnasiet så var detta drömmen, sitta och spela Flashspel under betald arbetstid. Nu är det mest irriterande. Vad hittar folk på egentligen?

Just nu: Bajsar & kollar SC
*plums*

Annars:
Lära mig saker, slösurfa, hacka med linuxfarmen som är hemma e t c.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

En räddning för mig när jag jobbade och vi skulle sätta upp en 6-10 servrar för övervakning med mera, eller installation av fiber samt kringutrustning i någon källare åt en företagspark, så hände det ibland (ganska ofta ändå kan jag tycka) att man satt och väntade på utrustningen, och inte hade något för sig på iaf en 4-5 timmar. Räddningen där för mig var ju t.ex tower defence spel, och streama film. Att slösurfa på nätet blir ganska tråkigt efter ett tag, för mig iaf.

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av anon183825:

Var du glad för att du ens har ett jobb att gå till, hade jag själv haft ett hade jag inte ens tvekat på vad jag skulle gjort om dötid uppstod.

Hitta något annat arbetsrelaterat att göra såklart och göra rätt för mina pengar jag tjänar!

Men whatever, vad vet en arbetslös nolla som jag?

Det beror väl lite på vad man har för yrke också? Och det är en stor skillnad på att sakna en arbetsuppgift och att strunta i sin arbetsuppgift. Men detta kommer du märka själv sen när du inte är arbetslös längre

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
  • Optimera ditt arbete / lär dig mer om era mjukvaror o.dyl om möjligt.

• Betala räkningar och fixa andra grejer på nätet som man lika gärna kan slippa göra hemma, t.ex. beställa grejer eller andra ärenden.

• Läs något intressant som man kan ha nytta av, själv läste jag senast bloggen rikatillsammans.se - väldigt läsvärt för privatekonomin tycker jag

• Planera din fritid, leta resmål, boka biljetter, osv.

• Använd arbetsresurserna till att göra nåt kul till dig själv, har CAD:at en kött-tork och programmerat Arduino själv när det varit dött på jobbet.

• Läs om något som intresserar dig i största allmänhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Gör av med pengar på komplett, inet eller ebay

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64 Reference| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Har jag inget arbetsrelaterat att göra så blir det forum. Sitter på jobbet As we speak...

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Brukar väl alltid finnas något att jobba med, typ något lågprioriterat man kan fila på mellan varven.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Det finns ALLTID något att göra, slår vad om att om du går o frågar din chef, vad du skall hitta på i en halvtimma, eftersom en kund avbokat. Kan jag nästan garantera att ett av dem förslag han ger dig INTE är ett av de flesta förslagen du fått i tråden.

Men jag kan ha fel...och det kanske bara är jag som önskar mig sånt beteende ,,reservation för ändringar

säger jag o skriver ett till inlägg i forumet....:)

Mobo: ASUS ROG STRIX Z270I GAMING | CPU: i7-7700k @4.8 & 1.200v | GPU: Gigabyte 1080ti Waterforce | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz | PSU: Corsair RM650x gold | Chassi: Fractal Design Define Nano S | CPUkylare: Corsair Hydro H115i |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2:Samsung 850 Evo 1Tb | HDD: WD Black 1Tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

På mitt jobb hjälps vi åt.
Har jag inget att göra kollar jag med övriga om jag kan fixa med något.

Annars finns det alltid kaffekoppar att plocka in/ur diskmaskin och såna saker.
Jag vill inte vara den som "bara sitter och surfar".

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Lär dig ett nytt språk?

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Reddit, Youtube, Sweclockers, nyheter, gå i cirklar.