Moderkortets ljudsystem eller externt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Moderkortets ljudsystem eller externt ljudkort?

Tänkte bygga en X99 5820K build för att främst producera musik och gamea på.

Jag kommer att använda ett externt ljudkort i stil med en Focusrite Scarlett 2i2.

Kan ett sådant ljudkort fungera som en dac? Om den kan det, ska jag bry mig om vad som finns på moderkortet då i så fall som t.ex. ASUS SupremeFX eller något billigare från Realtek?

Permalänk
Medlem

Alla ljudkort vare sig inbyggt i moderkortet eller externt har en DAC (Digital till analogkonverterare). DAC:en i ett externt ljudkort brukar vara bättre än det i moderkortets inbyggda ljudkort, ungefär som att PCI-E grafikkort brukar vara bättre än moderkortets inbyggda grafik.

Något att tänka på dock är att ljudkort som sitter i datorn kan utsättas för elektriska störningar från datorn som kan skapa statiskt oljud. Det har i alla fall inte drabbat mig men har läst att det har varit så för andra.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd