Samsung vägrar redovisa importsiffror för Copyswede – överklagar tingsrättens dom

Permalänk
Melding Plague

Samsung vägrar redovisa importsiffror för Copyswede – överklagar tingsrättens dom

Elektronikjätten Samsung går åter till strid mot Copyswede och överklagar Solna tingsrätts beslut om redovisande av importsiffror för datorer samt surfplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Copyswede är ett skämt. Kollektiv bestraffning för privatkopieringsersättning är en skandal.
ALLA borde motsätta sig denna avgift och försöka få bort den.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Copyswede.. Vad är det för tomtar alltså..? Kan dom inte bara gå tillbaka till sin grotta som dom kommer ifrån.. Eller varför inte alla andra också som fortfarande lever på järnåldern..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Riktigt bra av Samsung. Äntligen kanske detta reds ut. Jag hoppas verkligen att de drar tillbaka alla produkter som omfattas av privatkopieringslagen från Sverige om de förlorar igen. Det är dags att vakna upp, vi kan inte ha dessa former av kulturskatter, jävla vänsterfasoner.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Kanske dags att införa en avgift på det allt som kan användas vid ett brott?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@xcluzive: Har du sett hur ansökningsformuläret man fyller i för att få ta del av dessa pengar ser ut? Sinnessjukt, tror majoriteten av pengarna går till personerna bakom copyswede. Man måste alltså ha haft sitt verk uppspelat i tv för att få ta del av pengarna. Vart är logiken för det? Är väl relativt få som privatkopierar tex TV4-nyhetsmorgon överhuvudtaget?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Ja, snart kan vi börja ta extra avgifter på bilar för att de kan användas som flyktredskap vid rån...

Hoppas samsung vinner detta!

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Underbar läsning denna förmidda

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk

Kan inte hela Copyswedes verksamhet klassas som kollektiv bestraffning? Är inte det olagligt i sig? Man bestraffar folk som inte begår brott med skatt bara för att de kan begå brott? Sverige kanske ska se över sin lagstiftning?

Permalänk
Medlem

Bra att Samsung vägrar! Det är så sjukt att Copyswede kan begära pengar för utrymme. När det dessutom ändå är olagligt att ladda ner.

Kan inte vi på Sweclockers starta ett bolag som skickar fakturor till Copyswede och begär pengar av nån anledning? Typ pga att dem kallar sin hobby verksamhet för "jobb".
Suck för deras kollektiva bestraffning! :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kanske dags att införa en avgift på det allt som kan användas vid ett brott?

Fast nu handlar det inte om ett brott, utan om privatkopiering som är någonting vi får göra i Sverige.

... Däremot är det ju ingen som gjort det sedan 90-talet eller så, så det är en otidsenlig avgift för någonting som ingen gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kanske dags att införa en avgift på det allt som kan användas vid ett brott?

Jag kanske missuppfattar vad du menar, men detta handlar inte om piratkopiering, utan priVatkopiering, dvs du gör en köpia på en CD till en till din mamma t.ex. Det är helt lagligt och beskattas genom dessa avgifter. I och med att det finns koperingsskydd och att musik etc inte köps på samma sätt längre så är detta förlegat. Det var dock högs aktuellt när kasettband var heta, då koperiades det väldigt enkelt.

helt rätt av samsung att ta detta till en högre instans, hoppas att de går hela vägen och få detta avklarat en gång för alla. helst så ska ju lagen försvinna helt men om de kan få den ogiltligförklarad för den stora massan enheter som de försöker belägga med den här avgiften så är det i alla fall ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

Kan inte hela Copyswedes verksamhet klassas som kollektiv bestraffning? Är inte det olagligt i sig? Man bestraffar folk som inte begår brott med skatt bara för att de kan begå brott? Sverige kanske ska se över sin lagstiftning?

(OBS: Stödjer inte copyswede alls) Det handlar inte om PIRATkopiering, utan om PRIVATkopiering, vilket är lagligt. Avgiften de tar ut är för att "motverka" de kostnadsförluster som laglig privatkopiering innebär enligt Copyswede. Jag själv tror att de faktiska kostnadsförluster för det som copyswede ska täcka är ytterst små i dagsläget, och jag tycker att lagen är väldigt gammalmodig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Uppdrag granskning please! Copyswede har fuffens för sig kan jag garantera

Permalänk
Medlem

Heja Samsung!

Jag tycker att Samsung och Apple borde vägra och importera mobiltelefoner till Sverige pga. detta. Då skulle det nog inte ta många dagar tills att lagen ändrades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Riktigt bra av Samsung. Äntligen kanske detta reds ut. Jag hoppas verkligen att de drar tillbaka alla produkter som omfattas av privatkopieringslagen från Sverige om de förlorar igen. Det är dags att vakna upp, vi kan inte ha dessa former av kulturskatter, jävla vänsterfasoner.

Varför väga in politisk uppfattning i detta? I värsta fall riskerar man i så fall att framstå som korkad då det är just vänstersidan som inte vill ha det på det här viset.

Snarare bygger hela resonemanget som Copyswede för på att saker som kan användas för vissa ändamål ska straffbeskattas för att "ersätta" företag eller individer för förlorad inkomst. Enligt detta resonemang skulle vi ju kunna straffbeskatta en skruvmejsel eftersom man kan skada någon annan med en sådan. Tror att du också förstår att ingen är för den principen, dock finns det många politiska partier som blir påverkade av lobbyism.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare tror jag tyvärr inte att Samsung kan vinna om inte lagen skrivs om eller tas bort. Men det är bra att Samsung driver det vidare!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det ologiska är att vi ska betala en avgift flera gånger. Först betalar vi avgiften när vi köper media som t.ex en film på skiva, som vi dessutom inte kan privatkopiera (varför betalas avgiften nuigen?) då dom är skyddade. Sedan betalar vi avgiften igen när vi köper en dator, sedan en gång till när vi köper en telefon, ännu en gång när vi köper en hårddisk för backups. Totalt blir det mycket pengar och allt detta betalar vi när vi inte kan privatkopiera då materialet är skyddat? Idioti på hög nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Fast nu handlar det inte om ett brott, utan om privatkopiering som är någonting vi får göra i Sverige.

... Däremot är det ju ingen som gjort det sedan 90-talet eller så, så det är en otidsenlig avgift för någonting som ingen gör.

Skrivet av CTH:

Jag kanske missuppfattar vad du menar, men detta handlar inte om piratkopiering, utan priVatkopiering, dvs du gör en köpia på en CD till en till din mamma t.ex. Det är helt lagligt och beskattas genom dessa avgifter. I och med att det finns koperingsskydd och att musik etc inte köps på samma sätt längre så är detta förlegat. Det var dock högs aktuellt när kasettband var heta, då koperiades det väldigt enkelt.

helt rätt av samsung att ta detta till en högre instans, hoppas att de går hela vägen och få detta avklarat en gång för alla. helst så ska ju lagen försvinna helt men om de kan få den ogiltligförklarad för den stora massan enheter som de försöker belägga med den här avgiften så är det i alla fall ett steg i rätt riktning.

Nja incitamentet var att man vill ha en avgift för något som någon kanske gör med en produkt & det jag menar vi kanske ska ha en förebyggande avgift precis som privatkopieringsavgiften för något som man kanske kan göra med någon produkt..

Lite ironiskt eller sarkastiskt skrivet bara.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

När det dessutom ändå är olagligt att ladda ner.

Privatkopiering är det som det handlar om, inte piratkopiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Kanon Samsung! Inte för att jag tror att de har speciellt stor chans i vårt dåliga system, men iaf.

Permalänk

Har hört att dom ska lägga på en extra avgift på lokaler med långt eko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Privatkopiering är det som det handlar om, inte piratkopiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Men samtidigt får man inte manipulera kopieringsskyddet om ett sådant finns?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Självklart är detta det enda rimliga eftersom en dator inte är särskillt ägnad för privatkopiering.

Med utgångspunkten att vi har rätt att privatkopiera, och för detta skall påföras en avgift, så är det enda korrekta tillvägagångssättet att en avgift tas ut på själva verket i fråga. Om jag t. ex köper en CD med Carola så kan man lägga på några kronor för att täcka upp för om jag eventuellt skulle utnyttja den här rätten.

Men sen måste vi komma ihåg att de som faktiskt privatkopierar idag är en obefintlig skara. Det håvas in en jävla massa pengar för att kompensera för något som i princip ingen ägnar sig åt, och det är ju sjukt.

Som artist så kan jag tycka att det är sjukt att vi som yrkesgrupp åtnjuter en hel jävla massa ekonomiska skyddsnät. Jag tycker att det kunde räckt med det försöjningsstöd som socialtjänsten erbjuder i händelse av otillräcklig inkomst och är helt oferstående till varför just kulturarbetare skall daltas med så förbannat. Nu är det visserligen till min fördel då jag själv är artist, men jag tycker det är sjukt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men samtidigt får man inte manipulera kopieringsskyddet om ett sådant finns?

Precis. Svårslagen idioti

Permalänk
Medlem

Bra att samsung driver det vidare. Pengarna för att driva detta mål finns och det behövs verkligen någon som driver målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Precis. Svårslagen idioti

Det är där branchen ska sätta in stöten & se till att om man betalar sin privatkopieringsavgift så har man rätt att privatkopiera oavsett kopieringsskydd eller inte samt att om det finns ett kopieringsskydd så ska det ses som ett försvårande för gemene man att utföra sin lagstadgade rättighet. Kan man tycka!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Knepig avgift eller skatt som de kallar den.

Det absolut knepigaste med avgiften är att produkten som är underlag för avgiften är digital, och i nästan alla fall nu för tiden kopieringsskyddad. Jag betalar alltså till artister och skivbolag (och alla dessa intresseorganisationer som sköter dessa utbetalningar) för möjligheten att kopiera den media jag köpt, som de sedan berövat mig möjligheten att utöva.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |