Asus Z170-P, Socket-1151 vägrar installera Windows

Permalänk
Medlem

Asus Z170-P, Socket-1151 vägrar installera Windows

Tjena! Har ett problem med en dator som jag bygger ihop åt en kompis, den totalvägrar att installera Windows.
Datorn består av

ASUS Z170-P, Socket-1151
Core i5-6600K 3,5Ghz
Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 8GB
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
WD Desktop Blue 1TB
ASUS GeForce STRIX GTX 960 2GB
Corsair CX 500M, 500W PSU

Datorn hittar hårddiskarna i bios och installationen av Windows görs via usb. Men, när installationen kommer till hit (bilden) så står det att inga hårddiskar hittades.

Jag testade därför att koppla in hårddiskarna i min dator där det funkade utmärkt. Windows hittade hårddiskarna och det var inga problem att slutföra installationen. När jag sedan flyttar tillbaka hårddiskarna i den nybyggda datorn så bootas windows till en början men går sedan över till en blåskärm.

Har nu testat alla möjliga olika inställningar i bios och blir snart galen för jag hittar inte felet. Kan moderkortet vara defekt?
Tack för att du tog dig tid att läsa, mvh.

Permalänk
Medlem

Testat att bara ha SSDn inkopplad när du försöker installera windows?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Testat att bara ha SSDn inkopplad när du försöker installera windows?

Det är testat :/

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken Windowsversion gäller det? Det ser ut som W7 och som jag förstår så är det lite extra besvärligt med Z170 och ett så pass gammalt OS. Finns rätt många trådar om problemet, så ett tips är att söka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilken Windowsversion gäller det? Det ser ut som W7 och som jag förstår så är det lite extra besvärligt med Z170 och ett så pass gammalt OS. Finns rätt många trådar om problemet, så ett tips är att söka.

Precis det gäller Windows 7, hade ingen aning om att det kunde vara problemet
Men borde problemet kvarstå även när Windows redan är installerat på hårddisken och den kopplas in i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ollentja:

Precis det gäller Windows 7, hade ingen aning om att det kunde vara problemet
Men borde problemet kvarstå även när Windows redan är installerat på hårddisken och den kopplas in i datorn?

Att installera ett OS på en annan dator och flytta tillbaka är sällan en bra idé. Inte så konstigt eftersom det konfigureras efter vilka delar som ingår (drivrutiner osv). Det brukar bli problem men kan fungera ibland med en stor portion tur.

Jag valde X99 och en Intel 730 (sata-SSD) eftersom jag ville slippa problem med W7 (förutom fler kärnor och fler minneskanaler). Jag tvingades ändå mecka extra för att starta installationen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att installera ett OS på en annan dator och flytta tillbaka är sällan en bra idé. Inte så konstigt eftersom det konfigureras efter vilka delar som ingår (drivrutiner osv). Det brukar bli problem men kan fungera ibland med en stor portion tur.

Jag valde X99 och en Intel 730 (sata-SSD) eftersom jag ville slippa problem med W7 (förutom fler kärnor och fler minneskanaler). Jag tvingades ändå mecka extra för att starta installationen.

Har nu förstått att det är nästintill omöjligt att installera Windows 7 via USB på skylake om inte moderkortet har en funktion som stödjer detta haha
Antar att lösningen då är att antingen bränna ut Windows 7 på skiva eller att skapa en bootbar usb med Windows 8/10.
Tackar så hjärtligt för din hjälp!

Permalänk
Medlem

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-K/DE164_100_...

kika på den, polare hade samma problem tror han löste det till sist

Permalänk
Medlem

Har haft liknande strul på väldigt många klienter (äldre visserligen).
Installera via USB brukar väldigt ofta kunna leda till liknande problem som du beskriver.

En lösning jag använt mig av är liknande denna guide:

http://druss.co/2014/07/fixed-setup-was-unable-to-create-a-ne...

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk

Jag hade lite problem med W7-installation via USB på mitt Z170-A också, men löstes bra genom att stoppa usb-stickan i ett USB3.0 uttag och ha den medföljande skivan från Asus i läsaren under installation. I ett USB2 uttag vägrade den installera.

Följde i princip samma guide som är länkad nedan.

Skrivet av Viochee:

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem

Man kan också förladda sin Windows 7-sticka med USB3-drivers. Så löste jag det eftersom jag inte har någon DVD-läsare.

Denna guide använde jag: How does one install Windows 7 using USB 3?

Här finns en till guide som kanske är lättare att följa (använder lite bilder etc): How to Install Windows 7 with only USB 3.0 Ports

Att installera Windows 10 gick dock hur enkelt som helst. Där behöver man inte förladda USB3-drivers eftersom de redan är det som default.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Skrivet av Kenta42:

Har haft liknande strul på väldigt många klienter (äldre visserligen).
Installera via USB brukar väldigt ofta kunna leda till liknande problem som du beskriver.

En lösning jag använt mig av är liknande denna guide:

http://druss.co/2014/07/fixed-setup-was-unable-to-create-a-ne...

Skrivet av AcidStorm:

Jag hade lite problem med W7-installation via USB på mitt Z170-A också, men löstes bra genom att stoppa usb-stickan i ett USB3.0 uttag och ha den medföljande skivan från Asus i läsaren under installation. I ett USB2 uttag vägrade den installera.

Följde i princip samma guide som är länkad nedan.

Skrivet av enbom:

Man kan också förladda sin Windows 7-sticka med USB3-drivers. Så löste jag det eftersom jag inte har någon DVD-läsare.

Denna guide använde jag: How does one install Windows 7 using USB 3?

Här finns en till guide som kanske är lättare att följa (använder lite bilder etc): How to Install Windows 7 with only USB 3.0 Ports

Att installera Windows 10 gick dock hur enkelt som helst. Där behöver man inte förladda USB3-drivers eftersom de redan är det som default.

Ska testa att förladda med usb3-drivers! Kompisen stack dock iväg till Australien samma dag så kan dröja ett tag innan jag återkommer med resultat Tack för alla tips!