OneDrive, kan inte dela bilder på SweC - LÖST

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

OneDrive, kan inte dela bilder på SweC - LÖST

Jag har väldiga problem med att dela bilder från min OneDrive till mina trådar på Sweclockers. Jag håller på med en projektlogg och får inte bilderna att synas trots att jag testat flera varianter på att länka bilderna. Bildlös tråd här.

Det märkliga är att jag har en projekttråd från förra året, med bilderna på samma OneDrive, i samma huvudmapp, där bilderna syns alldeles utmärkt. Fungerande tråd här.

Det luriga är att när jag länkat om bilderna så ser jag dom, både på datorn och på mobilen, sedan kommer jag till en annan dator (tex. på jobbet) och dom är dom borta (för alla antar jag). Nu har jag länkat om två gånger med följande metoder:

1. Gå in på bilden på OneDrive-appen via Chrome

2. Klicka på "Visa Originalet"

3. Högerklicka och välj "Kopiera bildwebadress"

4. Klistra in i bildlänk på SweC

När jag kom till jobbet fungerade inte detta så då gjorde jag om det:

1. Gå in på bilden på OneDrive-appen via InternetExplorer

2. Klicka på "Visa Originalet"

3. Högerklicka och välj "Egenskaper"

4. Kopiera "Adress (URL)"

5. Klistra in i bildlänk på SweC

När jag kollade på datorn hemma så var bilderna borta igen!

På kvällen testade jag att gå in på OneDrive-appen via Edge, kopiera adressen i adressfältet när jag hade klickat på "Visa Originalet" och klistra in, funkade inte på jobbdatorn idag.

Naturligtvis har jag även testat OneDrives delningsfunktion där den skapar en länk själv men det fungerar inte någon gång, inte ens när jag fortfarande är inloggad på OneDrive.

Den enda skillnaden mellan den gamla tråden och den nya är att jag har Win10 hemma nu och hade Win7 då. Jag vill minnas att jag fick klippa länkarna via appen i IE, inte Chrome. I övrigt borde båda trådarna fungera lika dant.

Är det någon som har en idé på vad som kan vara fel eller en lösning?

MoB: Z77M-D3H | CPU: i7 3770K 3,5 GHz | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x8GB 1600MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: FD Integra R2 650W | CPU kylare: CM Hyper 212 EVO | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Svarar mig själv lite grand. Verkar som om det kan ha varit något fel på OneDrive, kunde inte välja Visa Original helt plötsligt. Har testat att länka om enligt metod 1 igen och kollar imorgon om det fungerat.

MoB: Z77M-D3H | CPU: i7 3770K 3,5 GHz | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x8GB 1600MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: FD Integra R2 650W | CPU kylare: CM Hyper 212 EVO | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Henrik-W:

Svarar mig själv lite grand. Verkar som om det kan ha varit något fel på OneDrive, kunde inte välja Visa Original helt plötsligt. Har testat att länka om enligt metod 1 igen och kollar imorgon om det fungerat.

Bilderna i båda länkarna fungerar för mig just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av m4gnify:

Bilderna i båda länkarna fungerar för mig just nu.

Skönt, äntligen! Tack för den goda nyheten!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Hittade orsaken till problemet på ett annat forum:

Up until a few weeks ago you could open a photo in your onedrive, "View original", then copy the URL and embed the URL in your site. MS has changed something recently where the URLs to photos are dynamic and change daily. So photo hosting is no longer possible with Onedrive. Please see uservoice at https://onedrive.uservoice.com/forums/262982-onedrive/suggest... and vote to have this "Feature" removed so onedrive can be used for photo hosting again.

Microsofts forum, länk till tråden

Med andra ord så fungerade mina gamla länkar eftersom de körde ett annat system då, nu kan jag lägga ned att försöka använda OneDrive till detta om jag vill att det skall synas mer än ett dygn. Får raskt hoppa över till imgur istället.